ADSENSE

Jumaat, 27 April 2012

Pegedil Daging Kisar

Salam pagi Jumaat. Ringkas sahaja celoteh Amie pagi ini. Amie hidangkan Pegedil Daging Kisar. Pegedil ini sebenarnya Amie buat kelmarin petang tetapi tidak sempat dimasukkan dalam blog kerana masalah talian internet yang terputus. Jadi, pagi ini baru sempat Amie kongsikan bersama.



Resepi : Pegedil Daging Kisar
Sumber : Amie's Little Kitchen (Resepi Bonda Amie)

Bahan-bahan:
4 biji kentang sederhana besar - kupas dan potong kecil
200 gram daging lembu kisar
1/2 cawan bawang goreng
2 tangkai daun sup - hiris halus
1/2 sudu teh jintan manis - tumbuk
1/2 sudu teh jintan putih - tumbuk
1/2 sudu teh lada putih - tumbuk
1 sudu serbuk pati ayam
1 biji telur - pukul hingga kembang
1 cawan serbuk roti
minyak
sos cili 

Cara:
1. Goreng kentang sehingga masak. Angkat dan toskan.
2. Tumbuk / lenyek kentang goreng sehingga halus.
3. Masukkan kentang lenyek dalam sebuah mangkuk besar. Masukkan daging lembu kisar, bawang goreng, daun sup, lada putih, jintan putih, jintan manis dan serbuk pati ayam. Gaul sebati.
4. Bulat-bulatkan adunan dan kemudian leperkan sedikit mengikut saiz  pegedil yang disukai. 
5. Celup pegedil ke dalam  telur dan kemudian golek-golekkan ke atas serbuk roti.
6. Goreng di dalam minyak menggunakan api sederhana panas.
7. Apabila pegedil masak, angkat dan toskan.
8. Hidangkan bersama sos pilihan.

Pesan bonda: Untuk mendapatkan pedegil yang elok, dan tidak pecah sewaktu digoreng, kentang hendaklah digoreng dan bukannya direbus. Sekiranya kentang goreng yang dilenyek masih kelihatan basah, bolehlah tambah sedikit tepung jagung. Bagaimanapun, untuk mendapatkan hasil seperti yang dikehendaki, kentang yang digunakan untuk dibuat pegedil hendaklah dari jenis kentang yang keras.

25 ulasan:

Qasey Honey berkata...

nmpk dh mcm nuget dh begedil tu...nmpk juga tu...tp QH ni xmkn daging la pulak...ganti ngn ayam la kot kalau nk buat nti..

Rohah berkata...

nyup nyap, enaknyerrr...

Ucu Faridah berkata...

begedil selalu makan ...nak buat selalu malas..kenapa nyekk..?
minta 1 talam k. amie sayang...

Amie berkata...

Qasey Honey,
pegedil ni boleh buat dengan macam-macam bahan campuran, tak makan daging, ayam pun boleh, tak makan ayam, udang pun boleh, ikan pun boleh... apa-apa pun boleh he he hehh

Rohah,
memang enak!

Ucu Faridah,
wah! Kalau setalam kenalah datang rewang dulu ye Ucu ayanggggg...

Nuwairani Ismail berkata...

dah lama betul nani tak buat pegedil ni.kalau makan dengan soto sedapnye! kadang2 nani buat utk makan ratah aje.

ummiross berkata...

Amie, ummi kalau makan pegedil ni saja dah kenyang , tak payah nak makan nasi dah,sukaa sangat!
Ooh macam tu petuanya, kentang tu potong kecik2 pahtu goreng ye Amie?

khairul nazima berkata...

Salam Kak Amie..lama tak chat2 kan..hik hik sedapnya air oren tu..pegedil tu lagilah buat selera tertarik...

Bicara Kak Noor berkata...

salam Amie, wah pegedil fav anak2 akak jugak ni di ratah je Mie takyah makan dgn nasi sedappppppp

Amie berkata...

Nani,
bonda kakak selalu sarankan buat pegedil untuk sarapan pagi! Kenyang tau...

Ummiross,
kalau direbus kadang-kadang terburai isi perut waktu digoreng, kadang-kadang okey juga, jadi supaya selamat goreng sajalah dan pilih kentang yang keras, potong ikut suka, tapi tidaklah saiz besar supaya cepat masak.

Khairul Nazima,
he he hehhh... alas perut waktu petang tu!

Kak Noor,
betul Kak Noor, ratah gitu aje... kenyang!

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

As salam Amie..
yum3x begeil is my fav..tapi begedil amie lain sikit lah ada ltk rempah2 semua..nnt blh try :P

Liza berkata...

salam Amie, Liza pun suka mkn pegedil, xkira buat dr apa pun...sedapppp

Amie berkata...

Mama Hawa,
entahlah mama, memang bonda letak rempah jintan, tapi sikit je jangan banyak-banyak...sekadar untuk dapatkan aromanya saja.

Liza,
memang sedap Liza... lagilah kalau orang lain yang buat he he he hehhh (dah bosan dengan air tangan sediri ni)

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

jrng buat tapi mmg sedap
ayu rajin buat nugget jer
hahahaha

Chik Mimi berkata...

sedapnya begeil ,lamaaa tak buat yes akak g idea sbb stok ubi kentang banyak sangat sebab kita beli 1 karung

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

SAlam Kak Amie cayang... ada lagi tak bergedil daging tu kak?

Nak sebiji jadilah.. makan sambil tido atas sofa ni hah!

Aju Mohit berkata...

sedapnya, dulu buat begedil kentang ayam je, skrg ni angin malas byk sgt hehehehhe

myda_ahmad berkata...

mudahnya nk buat begedil nie,ingatkan susah sgt....kalau gantikan ayam boleh juga kan,Kak Amie....bcoz org kt umah nie x mkn daging...

ummiaisyah berkata...

sedapnya cicah sos..mcm naget!...rajin k amie ni...

Nens Collection berkata...

menyelerakan tgk begedil kak amie..
sy pernah tolong kakak ipar buat begedil..dan mmg pecah..sbb ubi kentang 2 rebus..jdnye kene goreng la yer tuk jdkannye x pecah..;)

Hanis Azla berkata...

nampak sedap sangat.. sellau buat begedil cuma celup dengan telur aje.. bila salut dengan serbuk roti nampak lebih cantik dan menyelerakan..

Amie berkata...

Ayu,
rajinnya buat nugget.

Chik Mimi,
boleh buat pegedil tu Mimi...puaslah makannya!

Sha..... macamana nak makan sambil tidur tu... he he hehh makan dalam mimpi ajelah ye Shaa.

Amie berkata...

Aju,
pegedil kentang ayam pun sodap!

Myda,
memang tak susah, senang aje....

Ummiaisya,
memang sedap cicah sos, makan gitu saja pun sedap!

Amie berkata...

Nens,
kadang-kadang jadi juga kalau kentang tu direbus, tapi untuk selamat baiklah digoreng saja Nens.

Hanis,
suka-suka saja ni Hanis pakaikan pegedil dengan baju baru he he hehh.

Yana Shaiful berkata...

Dah lama yana xbuat pegedil.. sedapnyaa mkn ratah camtu jer..xyah ada benda lain dh..:-)

norlieharumaini berkata...

..suka nnt boleh cuba..