ADSENSE

Rabu, 25 April 2012

Kari Ros Ayam

Amie hidangkan  resepi Kari Ros Ayam untuk menu malam ini. Oleh kerana sepanjang hari cuaca mendung dan hujan lebat diawal pagi, jadi eloklah masak hidangan yang boleh memanaskan badan. Encik Suami pula, sekiranya lauk kari yang dihidangkan, sudah semestinya minta digandingkan bersama dengan acar timun. Katanya, aroma kari dan acar timun akan menjadi mesra dan semerbak menggoda selera. Memang benar katanya itu, dan Amie tambah dengan sambal belacan. Melelehlah peluh di dahinya ketika menikmati kombinasi hidangan malam kami. Teringat pesanan bonda hampir 18 tahun lalu sebelum majlis akad nikah kami dijalankan. Kata bonda, ada dua perkara yang perlu dijaga untuk kerukunan rumahtangga. Yang pertama, hidangan makanan yang kita sajikan, dan yang kedua....  he he hehhh he....  malu pula nak cakap di bawah lampu terang benderang ni! Minta maaflah ye kawan-kawan kalau ada yang tertanya-tanya, bolehlah tinggalkan pesanan di FB Amie.


Resepi : Kari Ros Ayam
Sumber : Sajian Tradisi Popular - Majalah Perempuan

Bahan-bahan:
700 gram daging ayam - potong-potong
1 1/4 tin sup tomato
200 ml pati santan
200 ml air
1/4 camca teh lada sulah
5cm kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
2 tangkai daun kari
1 labu bawang besar - dihiris
1 sudu serbuk pati ayam Maggie
minyak
garam / gula / perasa pilihan
3 biji kentang - Amie tambah

Bahan kisar:
12 biji cili kering
5 biji bawang putih
3cm halia
1 1/2 camca teh serbuk buah pala
2 sudu serbuk kari - Amie tambah (sebenarnya tidak ada serbuk kari dalam resepi ini)

Cara:
1. Panaskan minyak. Tumis bawang besar, bunga lawang, kulit kayu manis dan daun kari hingga layu.
2. Masukkan bahan kisar  dan goreng hingga wangi.
3. Masukkan ayam dan masak hingga bertukar warna.
4. Masukkan sup tomato dan air.
5. Masukkan kentang. Masukkan pati santan dan masak hingga mendidih dan kemudian renih selama 15 minit.
5. Masukkan serbuk pati ayam Maggie, lada sulah dan garam secukup rasa.
6. Masak hingga kuah hampir pekat dan ayam serta kentang empuk.
7. Tutup api dan hidangkan dengan nasi atau roti.


P/S: Ada sedikit kesilapan yang tidak disengajakan. Sebenarnya agak lama juga Amie ingin masak resepi ini dan rasanya sudah hafal di kepala segala bahan-bahannya. Rupa-rupanya apabila Amie rujuk kembali majalah tersebut, Amie sudah tersilap baca. Sepatutnya Amie masukkan serbuk buah pala, tapi Amie kisar buah keras! Apa pun, hidangan Kari Ros Ayam ini sudah habis licin.

28 ulasan:

Nuwairani Ismail berkata...

dalam banyak2 benda dalam entry kak amie ni, hanya satu benda je yang nani nak komen. huhuh....bukan yang he..hehe..he tu ye..hihih... tapi nani rasa berkenannnnnnnn sangat dengan cawan n teko tu...aduh! cantiknya!

Acik Erna berkata...

salam amie..buah keras k pala..yang pasti..kari amie sedap..sampai habis licin

Amie berkata...

Nani,
he he hehhhh, cawan & teko tu biasa saja, tapi mungkin Nani berkenan dengan bunganya ye...

Acik Erna,
entah kenapalah tak betul jadinya kepala Amie... memang mata baca buah pala, tapi kepalanya memikir buah keras... ha ha hahh

Qasey Honey berkata...

myelerakan Kak Amie lauk tu...asal kari aje mmg QH suka..lg la akak tayang penuh mangkuk dgn bahan sampingan tu...kecur jadinya...hihi

dapurmerahibu berkata...

Salam kak amie,kalo di rumah sy pun cik abg suka sgt kari2 ni...tak kira lah kari ape.kak amie,dilla pun teringat pesan mak...hehehehehe...

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

SAlam Kak Amie hehehhee... nak tahu jugak apa yang kedua tu heehehehhhh... okay sha dah tutup lampu ni. sambil meraba ni nak tahu hahaa.. kak ayam tu sedapnyaa..... bahan2nya aduhaii memang nak kena tulis dalam list panjang gi mencari bahan dulu ni...

MulutPayau berkata...

sedapnya...kalau makan tentu menjilat jari....

Opsss kak amie saya pun teringat pesan emak...hehee...

mama sara nur berkata...

assalam
k.Amie kari yg sedap ni, lapo la he he kalu dpt cicah ngan roti canai lagi sedap ni k.Amie he he

mama aini berkata...

assalam amie..rindu nak BW & baca resepi kat entry amie ni..aritu mama down sgt2..baru arini dpt lawat amie..bertuah suami amie dpt isteri yg pandai memasak..

myda_ahmad berkata...

singgah sini memalam gini rasa lapo lah pulak....

Wani berkata...

salam kak amie .mengimbas kenangan lalu ya kak amie hihihi ... menyelerakan nampak kari ni .. tapi ada letak sup tomato ya .. x pernah lagi buat kari letak suo tomato .. mesti rasa masam2 sikit kan

sabar dubai berkata...

kak amiee selere je nmpk.....

HaSue berkata...

Nampak sgt menyelerakan laa kak amie..lapoo

ijayuji berkata...

Salam kak amie! sedap buat cicah dgn roti jala atau roti ni kak, ngan lempeng pun sedap :D ank kita suke betul makan roti cicah dgn kuah kari :D kita ajer yg mls nak buat hihihi..

Mieza berkata...

Kak Amie...ini kalau dapat makan dengan minyak atau nasi hujan panas waaaaa bertambah2 mieza makan ni kak...lebih2 lg time kelaparan yg amat sgt nih...

MIeza belum pernah lagi buat kari ros ni..selalunya buat kari biasa je...nnt ujung minggu ni mieza nak masak nasi minyak dan buat lauk ni la...copy resepi dari kak amie dulu ye..halal ye kak amie yg baik hati muah muah muahhhh

Kakzakie berkata...

Ala... masalah buah pala dgn buah keras dah tolak tepi Amie... memasing makan dah kesedapan tak tahupun silap tu...

hazila berkata...

Salam kak amie,
Sedap juga kalau makan dengan pulut kuning atau cicahkan roti ke dalam kuah tu....

Nens Collection berkata...

sy kalo bab2 gulai2 ni..ade time je yg menjadik..kalo buat kari ayam menjadik..pehh 2 kali boleh menambah..pastu duk puji makanan sendirik..kalo time x menjadik..rs nk buang2 je jgn bg org tgk..haha

kak amie..thank kongsi link tu..sy nk try buat ler..rs2 mcm dh boleh je tu..hehe

Temuk berkata...

Cantik merah kari ayam Amie tu. Acar yang jadi pengiringnya jenis dimasak atau segar? Ayah tak perasan, adakah pernah Amie ceritakan apa-apa masakan Amie yang gunakan ayam kampung? Salam bahagia.

Ucu Faridah berkata...

k.amie cayang....

nak minta lauk...dah tentu licin kan...jadi dtang ni pinjam tea set kt belakang tu boleh...?

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum Amie..

Laaa..lambat datang. Ingat nak minta sikit kuahnya utk cicah dgn roti..

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam amie..atie dtg ttgk jer kari ros ni..xnk tumpang mkn...sakit tekak.Sok2 dah baik batuk..br singgah lagik tapau kari ros nie :D

Wattie berkata...

Salam Amie,
Ni dia peminat tegar kari ayam dah mai....heheheh, ada lagi ka, jomla jemput kita makan sekali.

Psssttt : kepala kita ni dah kebiru biruan dok memikir rahasia kedua tu...hehehe, bergelap lak tu....keh keh keh....semuga bahagia hingga ke syurga....

Tina Othman berkata...

salam kak amie, sedap tu kari, naknya lawankan dgn sambal belacan, pergh bertambah nasi hehe

Zaitun berkata...

Sedap makan dengan roti hihihi...

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak Amie..waaahhh bau kari dh smpai penang ni haaa....mkn dgn roti pun best jgk nii :-)

Hanis MY berkata...

kalau kak amie masak mesti akan habis licin lah,.. gerenti... menggiurkan sungguh tgk lauk kak amie masak tu...

Azie berkata...

Laparlah tengok lauk ayam ni.