ADSENSE

Khamis, 5 April 2012

Ayam Masak Badang

Assalamualaikum semua. Amie ingin kongsi satu resepi yang Amie temui dalam buku Kompilasi Masakan Selangor iaitu resepi Ayam Masak Badang. Bukan Padang tapi Badang. Badang yang makan muntah hantu untuk jadi kuat tu...... ha ha hahhh! Namanya saja Amie orang Selangor, lahir di Selangor, besar di Selangor tapi banyak jugalah resepi di negeri sendiri yang Amie tidak ketahui. Jadi Amie ambil kesempatan untuk mengetengahkan resepi Ayam Masak Badang untuk perkongsian bersama. Cara memasaknya memang mudah, kerana tidak memerlukan pelbagai bahan. Biasanya kalau masakan bersantan, Amie gantikan santan kelapa dengan susu cair sahaja sebab ia lebih mudah, dan lebih menyihatkan.


Resepi : Ayam Masak Badang
Sumber : Kompilasi Masakan Selangor

Bahan-bahan:
1 ekor ayam - dipotong dan dibersihkan
500ml santan dari sebiji kelapa - 300ml santan cair / 200ml santan pekat
4 biji bawang besar - hiris
4 ulas bawang merah - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
garam secukup rasa - Amie tambah sedikit gula
minyak

Bahan kisar:
10 tangkai cili kering
3 batang serai
1 inci halia
1 inci lengkuas

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang merah serta bawang putih sehingga berbau.
2. Masukkan bahan kisar dan tumis hingga garing.
3. Masukkan ayam dan dikacau rata. Apabila masakan agak kering, masukkan santan cair. Biarkan mendidih.
4. Masukkan pati santan, garam dan gula dan kacau selalu sehingga kuah menjadi pekat.
5. Akhir sekali masukkan bawang besar. Masak seketika lagi selama 3 minit atau sehingga bawang besar layu. 
6. Tutup api.



Memang sungguh mudah cara penyediaannya. Bahan yang digunakan pun boleh dibilang dengan jari! Anak-anak suka kerana aromanya dan juga rasanya yang sedap!


24 ulasan:

kasihredha berkata...

mula2 baca td mmg ingat badang yg mkn muntah hantu tu...hihi

Amie berkata...

Kasih,
terkenal sungguh kisah Badang makan muntah hantu tu ye.

Zaliedana berkata...

Assalam kak amie,lama xsinggah sini,windunyer..OWH AYAM MSK BADANG EKS,MULA2 IGT AYM MSK PADANG,HEHE..Nmpak sedap tuh kak,msti wangi jer bau ngan aroma dun limau tuh kan.

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Kak AMie... wahh nak kena try ni... nanti lepas makan sure kuat nak mengalih perabot sana sini hehehe

Qasey Honey berkata...

takut tgk nam resepi ni...hehehe...ni klau mkn jdi mcm badang tu x...hahaha...mesti sedap menu ni ade aroma daun limau kan...oh yea sblm lupa ni nk htr 3 cucuk kebab ayam...QH nk lauk badang tu ehhh

ainnoraini berkata...

eee bila baca td mcm ngeri jer,takut pun ada jugak..tp sedap ye amie...

ummiaisyah berkata...

sy ni mmg peminat ayam...masak apa pon jalan...tp x penah lg msk badang ni..hehehe

MulutPayau berkata...

nmpak sedap sangat...resepinya pun senang...boleh cuba nanti..thnks brkongsi resepi....

Nieza berkata...

Assalam kak, menarik betul nama masakan ayam ni...1st time dgr.sedapnya kalau dapat rasa ni.:)

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Amie

Kak Lin tk pernah lagi makan Ayam Masak Badang mcm sedap dan menyelerakan...

Selamat Menjamu Selera :)

ummiross berkata...

Amie, jalan2 pagi sambil menghidu bau masakan ayam masak badang yang harum, ada lagi ke?hehe..

Amie berkata...

Zaliedana,
waalaikumussalam... ha dah timbul dah dia! Memang kakak pun windu sama.... itulah memang awal2 lagi kakak dah ingatkan, bukannya Padang tapi Badang, nama yang makan muntah hantu tu...

Shahriah,
boleh cuba, silakan... ha hahahh memang lepas ni jadi adik-beradik Badang!

Qasey Honey,
terima kasih hantar jebab, kita minta satu dia bagi tiga yue... ha kakak balas satu mangkuk ayam masak badang ye.

Amie berkata...

Ain,
ringka, mudah dan sedap!

Ummiasiyah,
ni pun kali pertama buat Ayam Masak Badang.

MP<
memang senang, tak cerewet cara penyediaannya. Cubalah...

Amie berkata...

Nieza,
waalaikumussalam, memang kakak pun baru pertama kali dengar nama resepi ni dari buku Kompilasi Masakan Selangor, sebab tak banyak bahan, kakak pun cubalah, boleh tahan juga sedapnya.

Kak Lin Rosly,
Waalaikumussalam,
alhamdulillah, dapat juga kongsi resepi bersama rakan-rakan.

Ummiross,
oleh sebab Ummi datang jalan kaki... lambatlah sampainya ke sini he he hehh tentulah Ayam Masak Badang dah habis...nanti Amie masak lagi ye Ummi sayang!

Aju Mohit berkata...

untunglah cik badang, ada nama masakan pulak nama dia ni, hehehehe

myda_ahmad berkata...

rajin sungguh Kak Amie,cari resepi kt buku....nie mesti banyak koleksi buku resepi kt umah....

ijayuji berkata...

Salam kak amie! waaaahh! kalau mkn ni mesti jadik badang kuatnyer hihihi.... sedap ni ayam masak2 mcm ni ada kaler merah2 lada tu yg buatkan sedap bau daun limau purut harummmnyer~~

Amie berkata...

Aju Mohit,
Ha ha hahh tak tahulah apa cerita asal usulnya sampai dapat nama begini.

Myda,
sesekali belek-belek himpunan buku resepi, jumpa yang mudah terus cuba.

Ika,
ha ha hahh... itu kena makan muntah hantunya Ika, baru boleh kuat!

Mama Hawa/Mama Nani berkata...

Salam Amie :)
menarik nama lauk ayam Amie!!!
mesti sedap nie :P

Acik Erna berkata...

assalam amie..kena cuba ni

Amie berkata...

Mama Hawa,
resepinya memang menarik...Badang tu he heheh

Acik Erna,
silakan cuba, ringkas saja penyediannya Acik.

Sue @ Nenie berkata...

Salam..Kak Amie sihat..? samalah Sue, kadang kala namanya anak jati Trg tapi ada juga sesetengah resipi tak tau..sementelah lagi kat Selangor yang ada melayu dan jawa..walau serumpun tapi kebudayaan dan adat tetap lain kan....

Amie berkata...

Sue,
betul tu... oelh sebab bonda belah Jawa dari Perak, ayah dari KL, belahnya Melayu-Riau, dah campur aduklah tak tahu mana yang aslinya.

Kak Noor berkata...

Ringkas resepinya tapi nampak sedap, lebih-lebih lagi ada daun limau. Tetapi.... kalau masak lauk ni kat rumah, semua orang jadi kuat macam Badang tak? Kenapa diberi nama Ayam masak Badang? Boleh Kak Noor tahu asal usul masakan ini?