Hari Raya Ketiga di Perak

9:21 PTG

Tempat Lahir Bonda di Bagan Datuk, Perak.
Sebahagian daripada saudara-mara Bonda masih ada di sana.
Alhamdulillah, sekali lagi kami berkesempatan berkunjung ziarah ke sama pada hari raya ketiga.
Terlupa!
Raya ketiga hari ulang tahun Encik Suami!
Dalam perjalanan pulang dari Negeri Sembilan, baru teringat!

Walaupun keletihan, tapi malam itu Amie usahakan juga untuk menyediakan sesuatu buat hidangan sarapan di pagi hari sebelum berangkat ke Perak.

Alhamdulillah, menjelang pagi Amie berjaya siapkan hidangan soto, lengkap pegedil kegemaran ramai!

Syukurlah, perut masing-masing sudah pulih seperti sediakala. Bolehlah hirup soto puas-puas!

Birthday cake : Anak-anak 4 orang itu yang sponsor!

Selamat ulang tahun buat Encik Suami.
Moga gembira selalu.
Dan sihat walafiat hendaknya.

Setelah berkumpul di rumah Bonda, alas perut dengan soto hasil tangan Amie, kami pun bergerak ke Hutan Melintang. Dari kampung, ikut Simpang Ijok, terus ke Kuala Selangor, Tanjung Karang, melepasi Sekinchan, Sungai Besar dan Sabak Bernam. Akhir sekali sampailah kami ke Parit 1 Batu 18, Sungai Sumun, Hutan Melintang setelah Encik Suami tersesat membawa kami hingga ke Bagan Datuk!

Yang lain sudah sampai ke tempat yang dituju, siap posing-posing bawah pokok kelapa!

Kita pun nak posing jugak!

Seronoknya bila sampai ke sini!
Tenang dan damai!

Firdaus pun macam arnab terlepas kandang!
Lari sana-sini bersama kawan-kawannya!
Gembira dengan suasana kampung.
Maklumlah setahun sekali terlepas kandang!

Kami posing-posing dulu sekeluarga!

Dapat juga tangkap Firdaus bergambar sama!

Kami berada di rumah sepupu, Kak Lijah. Bonda kata arwah Wak Perak (kakak Bonda) memang pandai membuat kuih tradisi. Bakat itu diturunkan kepada anak-anaknya pula.

Kak Lijah dengan Firdaus.

Kalau datang ke rumah Kak Lijah, tak sah kalau tak turun kelapa pandan setandan!
He heeee... orang Selangor datang ke Perak, memang penuh perut dengan air kelapa!

Tengahari itu, Kak Lijah hidangkan kami makan nasi dengan pelbagai lauk. Masha Allah! Kak Lijah... terima kasih yang tak terhingga kerana bersusah payah menyediakan juadah untuk kami! Gambar di atas, ialah serunding kelapa. Memang rasanya sangat sedap! Bonda selalu bercerita tentang cara penyediaan serunding kelapa yang enak! Suatu hari nanti Amie nak buat juga! Kata Bonda, gunakan kelapa yang sedang-sedang, tidak tua dan tidak muda. Kelapa parut digaul dengan bahan rempahnya, dan kemudian diperap selama 4-5 jam, dan kemudian barulah dimasukkan dalam kuali untuk proses seterusnya!

Rasanya, gigi yang sakit pun menjadi baik bila terpandang lauk-pauk yang dihidangkan! Manakan tidak! Ada telur itik dadar!

Oh! Ampunkan kami!
Kak Lijah masak lemak putih umbut kelapa!

Ada ikan goreng!
Rasanya 2 ekor juga Amie makan ikan goreng!

Dan sudah tentunya kami menambah nasi ke alam pinggan bila kesemua lauk di atas lengkap dengan sambal belacannya pula!

Kak Lijah turut mrenyediakan mee rebus yang enak!

Kami bersedia untuk berangkat meninggalkan rumah Kak Lijah. Destinasi seterusnya untuk ke rumah Abang Nan, di Parit 9 bekas tapak rumah arwah Wak Perak. Terima kasih daun keladi gajah Kak Lijah. Moga rezeki Kak Lijah sekeluarga semakin bertambah.

Ketika kami melangkah keluar, rupanya Aton bersama Wi dan anak-anak baru sampai!

Sempat bergambar ramai sebelum kami meneruskan perjalanan, meninggalkan Aton dan Wi sekeluarga beraya bersama Kak Lijah.

Di rumah KangNan, bersama Kang Mail juga.

Seterusnya kami bergerak ke rumah Kak Rahaniah di Simpang 4.

Fairuz... sesekali terjumpa kerepek ubi.
Sedapkan dik?

Terima kasih Kak Rahaniah.
Kami dihidangkan dengan mee kari.
Masha Allah! Semuanya rezeki kami pada hari itu.
Alhamdulillah, setakat ini tiada yang mengadu sakit perut!

Petang itu kami bergerak menuju ke Tronoh.

Alhamdulillah.
Akhirnya sampai juga kami ke rumah Kang Salleh.
Keluarga Abdullah Mukhri, kata Kang Salleh. Abdullah Mukhri ialah arwah datuk kami, bapa kepada Bonda kami dan Bonda Kang Salleh (Wak Perak).
Mudah-mudahan Kak Ros sembuh sepenuhnya, dan tabah menghadapi ujian Allah di bulan nan mulia ini.

Anak, cucu dan cicit saudara.

Baru sempat berkenalan dengan menantu-menantu Kang Salleh.

Terima kasih Kang Salleh dan anak-anak serta Kak Ros atas layanan baik semua. Walaupun kurang sihat, sempat juga Kak Ros bertanya kepada Kang Salleh tentang persiapan di dapur untuk menjamu kami. Ya Allah! Sesungguhnya budi baik kalian hanya Allah yang boleh membalasnya.

Malam itu Aton, Wi dan Bonda terus pulang ke kampung dan tiba di rumah pada pukul 1 pagi. Kami, anak beranak, Chah dan Kanang, Ziah dan Tri bermalam di hotel sekitar Seri Iskandar.
In shaa Allah. Jumpa lagi.
Untuk anak-anak kami: Catatan ini bertujuan untuk menperkenalkan sebahagian daripada ahli keluarga dan saudara mara sebelah Nenda di Perak.

3 comments

1. Amieeeeee...... kita sekampung ngn bonda amie... kita orang parit 5, dekat ngn sekolah menengah khir johari... kita mmg minat dgn blog amie❤️❤️❤️

BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih!
      Moga ada rezeki untuk bertemu kalau kami ke sana lagi!

Padam
  2. Seronoknya beraya macam ni kan kak...kunjung mengunjung..explore juadah mereka...seronok betul...cuma sekarang kita dah x rasa...

BalasPadam

TERIMA KASIH TINGGALKAN KOMEN.

Labels

~Australia (Perth) ~Balkan ~Bosnia and Herzegovina ~Bosnia Herzegovina ~Brunei Darul Salam ~China (Shenzhen - Guilin - Yangshuo - Guangzhou) ~Croatia ~Cuti-Cuti Malaysia ~Ekspedisi ~Europe ~India (New Delhi - Srinagar - Pahalgam - Gulmarg) ~Indonesia ( Padang - Bukit Tinggi - Jambi - Palembang - Jakarta ) ~Indonesia ( Sumatera Barat - Bukit Tinggi - Padang ) ~Indonesia (Bandung - Jakarta - Jogjakarta) ~Travelogue ~Indonesia (Kalimantan Timur: Nunukan - Tarakan - Balikpapan - Samarinda - Tenggarong) ~Indonesia (Sidoarjo - Surabaya - Malang) ~Indonesia (Surabaya - Malang) ~Italy ~Jalan-Jalan Cari Ikan ~Jalan-Jalan Cari Makan ~Johor ~Kedah ~Kelantan ~Kenali Hidupan Akuatik ~Korea Selatan - Seoul - Nami Island ~Kuala Lumpur ~Madinah 2023 ~Makkah & Madinah ~Makkah 2023 ~Melaka ~Muhasabah Diri ~Negeri Sembilan ~Nepal (Kathmandu-Pokhara-Dhampus-Machhapuchhre Base Camp) ~Pahang ~Penginapan / Homestay / Hotel / Resort ~Perak ~Pulau Pinang ~Putrajaya ~Sabah ~Saudi Arabia ~Selangor ~Slovenia ~Tempat Menarik di Malaysia ~Thailand ( Bangkok - Hua Hin) ~Thailand (Hatyai) ~Travelogue ~Turki ~Umrah ~Umrah 2023 ~Vietnam ( Da Nang - Hoi An - Ba Na Hills) Acar Advertorial Agar-Agar Air Asam Aneka Hidangan Nasi Aneka Hidangan Sup Aneka Jenis Serunding Anekdot Antologi Puisi Apam Asian Food Festival Awards Ayam / Itik / Burung BBQ Bekal Makanan Biskut Buah Bubur Buku Cerita / Komik / Cerpen / Novel Buku Motivasi Buku Resepi Buku Resipi Buku Sejarah Buku Travelog / Novelog Cerita Dari Dapur Cerita Dari Pasar Cerpen Kanak-Kanak Chips Contest / Kuiz / GA Desserts Dried Pasta: Spaghetti/ Spiral / Fusili / Rigatoni / Fettuccine / Risoni / Lasagne / Conchiglie / Tagliatelle / Macaroni / etc Dumpling / Wantan / Siew Mai / Dim Sum Food Review Hari Raya Hasil Karyaku Herba Hidangan Berbuka Puasa Hidangan Berpantang Hidangan Bersahur Hidangan Tengah Hari / Malam Hidangan Tengahari / Malam Himpunan Kad Ucapan Ikan Japanese Food Jeruk / Pickles Johor Juadah Hari Raya Juices / Smoothies Kek Kek Lapis Kek Lapis Sarawak Kek Sarawak Kelas Masakan Keluarga Kerabu Kerang-Kerangan Ketam / Sotong / Udang Khidmat Foodpanda Kiriman Komentator Korean Food Kudapan Kuih Raya Kuih Tradisional Nusantara Kuih-Muih Kuiz / GA Lain-Lain Laksa / Mee / Mee Hoon / Kuey Teow Lembu / Kambing / Lamb / Rusa Lobster Malaysian Food Festival Masakan Ala Kadazan / Dusun Masakan Ala Bajau Masakan Ala Bugis Masakan Ala Cina Masakan Ala Cocos Masakan Ala Jawa Masakan Ala Mamak Masakan Ala Nyonya Masakan Ala Pakistan Masakan Ala Thai Masakan Brunei Masakan India Masakan Indonesia Masakan Minang Masakan Negeri Sembilan Masakan Pahang Masakan Sabah Masakan Sarawak Masakan Singapura Masakan Suluk Masakan Timur Tengah Masakan Tradisi Kedah Masakan Tradisi Kelantan / Terengganu /Pantai Timur Masakan Tradisi Melayu Melaka Masakan Tradisi Perak Masakan Tradisi Pulau Pinang Masakan Tradisional Nusantara Masakan Utara Menu ala Fusion Minuman Panas / Sejuk Muffin Nuffnang Oleh-oleh Otak-Otak Pastry Pemakanan Sihat Pembelian Online Petua Di Dapur Pie Pizza Puding Resepi Amie's Little Kitchen di Media Cetak Resepi Bonda Roti Sambal Sambutan Hari Istimewa Santai Bersama BEN ASHAARI Sarapan Pagi / Minum Petang Sate Sayur Seafood Segmen : Meriahnya Dunia Masakan Segmen Share Resipi Setulus Kasih Soto & Coto Telur Tempahan Western Food Wordless Wednesday