ADSENSE

Isnin, 26 Januari 2015

Cerita Di Balik Tabir Lauk Pauk : Tentang SUP!

Di sebalik hidangan lauk pauk untuk santapan keluarga, Amie pastikan dalam seminggu sekurang-kurang 3 kali sediakan sup. Bagaimana pun lebih kerap, adalah lebih baik.... kalau rajin selang dua hari sekali, dan bila terlebih rajin memang tiap-tiap hari! Bukannya setiap kali waktu makan nasi, tapi memadailah kalau sekali dalam sehari... yang dikira sudah terlebih bagus!
Sup yang Amie sediakan tidaklah sama setiap kali Amie masak. Amie pelbagaikan bahan supaya anak-anak tidak jemu. Dan cara masakannya pula tidaklah pula dicampur dengan rempah. Apa pun kebiasaannya Amie campurkan bahan seperti batang saleri, lobak merah, cendawan shiitake dan juga sedikit daging ayam.

Sebelum Amie masak nasi, membersihkan ikan atau bahan-bahan lain untuk dijadikan lauk pauk, terlebih dahulu Amie akan jerang air dalam periuk. Amie masukkan belahan bawang besar, hirisan halia jika perlu, dan juga bahan-bahan pilihan termasuk sedikit daging ayam yang bertulang atau kaki ayam. Setelah mendidih, Amie perlahankan api dan renih sup sehinggalah semua bahan masak sebati. Amie perlu merenih di antara 45 minit sehingga satu jam sekiranya Amie campurkan kurma merah, atau cendawan shiitake. Kemudian barulah Amie bubuh perasa seperti garam atau stok ayam.
Jadi, sebaik sahaja nasi sedang elok tanaknya dan lauk pauk lain siap disediakan, sup yang direnih pun sudah masak sempurna. Bolehlah terus dihidangkan.

Amie kongsikan  hidangan sup yang Amie masak hari ini.

Bahan-bahan:
1 cawan cincangan daging ayam yang bertulang
5 kuntum cendawan shiitake - rendam hingga lembut - toskan dan belah 2
7 biji kurma merah saiz besar
2 batang saleri - hiris serong
1 kuntum white fungus - rendam hingga kembang dan kemudian carik-carik
1 labu bawang besar
1.5 liter air
garam / perasa pilihan secukupnya

Cara:
1. Jerang air di dalam periuk.
2. Masukkan bawang besar, cincangan daging ayam, batang saleri, cendawan shiitake dan kurma merah.
3. Masak sehingga mendidih.
4. Perlahankan api dapur dan tutup periuk. Renih selama 1/2 jam.
5. Buka penutup periuk dan masukkan white fungus. Renih lagi selama 20 minit.
6. Perasakan dengan garam / perasa pilihan secukupnya.

Dalam entri-entri yang lepas kalau masakan sup, Amie banyak kongsikan tentang pelbagai khasiat yang terdapat dalam white fungus, cendawan shiitake, kurma cina dan sebagainya. Jadi, kali ini tak payah cerita lagilah ye... kang korang bosan pulak.... hiks!

4 ulasan:

Nooriah Abdullah berkata...

ala kaknoor miss lah kegunaan semua tu cer ceta lagi sekali utk kaknoor je tau Mie please!!!

POJIEGRAPHY BLOG berkata...

Menarik! Nampak sedap!

Yana Shaiful berkata...

yana suka sup tp anak2 & husben tak suka sgt..org utara kot dh biasa mkn gulai kari smpai anak2 pun dh terikut..klu bt sup mmg xlaju mkn ns hehee

Best la plak tgk sup akk..mcm2 ada ^_^

ayu mas berkata...

wow!! macam sedap je sup ni.. mau kalau buat makan sendiri je.. uhuuu...anak2 kurang minat dengan cendawan pelik2 ni...suami lagilah...sambal belacan je dia.. :)