ADSENSE

Sabtu, 11 Oktober 2014

Meratah Sayur!

Kelmarin tumpang kereta kawan sewaktu pulang dari kerja. Singgah tempat orang jual sayur di tepi jalan. Memborong pucuk ubi, bunga betik, jantung pisang, kacang panjang dan juga terung bulat hijau. Pagi tadi si kawan Amie tumpang kereta telefon beritahu Amie tertinggal terung bulat hijau dalam bonet keretanya. Ah... ko simpanlah dulu, nanti Isnin bawa ke sekolah. Nak suruh dia masak memang haram dia tak mahu sebab suaminya tak ada di rumah, dan kalau masak apa-apa pun tak habis. Amie suruh dia ambil separuh daripada kacang panjang yang Amie beli, dia ambil dua batang aje! Katanya, cukuplah buat ulam.

Sayur pertama Amie nak masak sudah tentulah kacang panjang, sebab sayur ini nampak segar dan memang baru dipetik. Dah terbayang rangupnya bila dikunyah! Sayangnya petang kelmarin Encik Suami tak makan di rumah, jadi Amie tangguhkan masak, bawa ke hari ini. Nak masak pun, kang tak ada yang makan... sebab anak-anak liat betu nak makan sayur!

Senang saja nak habis kacang panjang yang segar dari pokok ni. Masaklah dengan bahan-bahan lain, lepas tu ratah - ratah, jadi taklah membazir! Amie gunakan 3 keping burger ayam bang Ramly sebagai perencahnya, tambah sebatang lobak merah potong bulat dan jagung tin satu cawan.

Bahan-bahan:
7 batang kacang panjang - patahkan @ potong ikut suka
1 batang lobak merah - hiris nipis
1 cawan jagung biji (tin)
3 keping burger ayam - cincang
1 labu bawang besar - cincang
2 ulas bawang putih - cincang
2 sudu makan mentega
1 sudu teh serbuk pati ayam

Cara:
1. Panaskan mentega hingga cair dan tumis bawang besar serta bawang putih hingga layu. 
2. Masukkan burger ayam dan lobak merah. Tumis hingga masak.
3. Tambahkan jagung biji dan kacang panjang. Tutup kuali selama 2 minit supaya kacang panjang berubah warna hijau cantik.
4. Buka penutup kuali dan taburkan serbuk pati ayam.
5. Gaul seketika dan tutup api dapur.

 Jom ratah!

2 ulasan:

Bicara Kak Noor berkata...

kaknor suka sayur yg kaler maler macam ni Mie dah tengok resepi dlm pinterest sayur yg macam ni tapi asyik tertangguh je heeeee

FuZaiNi@$imPle@LiFe berkata...

kena cuba ni..sangat menarik...