ADSENSE

Ahad, 21 Julai 2013

Bubur Suro @ Asyura : MALAYSIAN FOOD FESTIVAL (KUALA LUMPUR / SELANGOR)

Petang kelmarin, sambil melapis kek (tak habis-habis cerita kek lapis), Amie sempat telefon Bonda. 
Amie: Kepiye arek nggawe bubur suro yo mak?
Bonda : Arek nggawe bubur suro? Jikok beras sitik vaey. Pesusi resik-resik. Banyunya seng akeh. Leboni bunga lawang karo kayu manis. Angger wes kembang berasey, lebokkey santan.
Amie : Nganggo merico porak mak?
Bonda : Nganggo. Lebokkey seng ireng, tapi angger mok kotor buburey ditumbuk disek mericoney, dibungkus njero kain putih, diiket lebokkey njero bubur. Nganggo merico werno putih pun keneng.
Amie : Ooooo.
Bonda : Kentang, tempe, kacang tanah digoreng  Ayammey pun digoreng, wes mateng dicuil-cuil.  Wong kampung keney nak nggawe angger buburey wes mateng gitakkey nang nduwurey. Annger emak yo tak lebokkey terus njero bubur, wong arek dipangan karo bubur kok.
Amie : Oooooo.
Bonda : Ojo kelalen veiy godong sop, godong bawang karo bawang goreng.


Terjemahan:

Amie : Macamana cara nak buat bubur asyura mak?
Bonda : Nak buat bubur asyura? Ambil beras sikit saja. Basuh bersih-bersih. Bubuh banyak air. Masukkan bunga lawang dan kayu manis. Kalau beras sduah kembang, masukkan santan.
Amie : Guna lada putih tak mak?
Bonda : Guna. Masukkan lada hitam, tapi kalau tak mahu bubur nampak kotor, tumbuk dulu lada hitam, bungkus dalam kain putih, ikat dan masukkan dalam bubur. Gunakan lada putih pun boleh.
Amie : Oooooo.
Bonda : Kentang, tempe, kacang tanah digoreng. Ayam pun digoreng, dan disiat-siat setelah masak. Orang kampung kita kalau bubur dah masak bubuh saja di atasnya. Tapi emak masukkan terus dalam bubur, sebab memang nak makan dengan bubur juga.
Amie : Oooooo.
Bonda : Jangan lupa bubuh daun sup, daun bawang dan juga bawang goreng.

Catatan: Sajian bubur asyura berbeza-beza mengikut negeri di Malaysia. Apa yang Amie paparkan di sini merupakan bubur asyura di daerah Kuala Selangor khususnya di beberapa buah kampung di mukim Jeram termasuk Bukit Hijau.



Inilah hasil tutorial dengan Bonda. Tidak dijelaskan berapa banyak berasnya, dan berapa sukatan air dan santannya serta bagaimana rupa potongan kentang dan tempe yang digoreng. Orang veteran memang main campak-campak saja, tapi hasilnya mengalahkan hidangan bertaraf bintang!


Ada yang mengatakan Bubur Asyura negeri Selangor lebih kurang sama seperti bubur lambuk. Namun begitu, lain daerah barangkali agak lain sedikit bahan-bahan yang digunakan. Amie pernah dengar bubur asyura mesti menggunakan lebih 10 jenis ramuan! Rujuk DI SINI untuk lebih lanjut tentang bubur asyura dan sejarahnya.


Agak-agak ada atau tidak 10 ramuan yang digunakan dalam Bubur Suro resepi orang kampung kami ini. Jom kita lihat bahan-bahannya di bawah ini.



Resepi : Bubur Suro @ Asyura
Sumber : Bonda Marsinah Dollah Mukhri
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 cawan beras - cuci bersih
2 kuntum bunga lawang
1 batang kulit kayu manis
1 sudu  teh  lada hitam /lada putih - tumbuk 
1 liter air
5 cawan santan daripada 1 biji kelapa
garam / perasa pilihan

Bahan sampingan:
1 cawan  hirisan / potongan kentang goreng
1 cawan hirisan / potongan tempe goreng
1 cawan kacang tanah goreng
1 cawan ayam goreng yang sudah disiat-siat
hirisan daun sup
hirisan daun bawang
hirisan cili merah
bawang goreng

Cara:
1. Masukkan air bersama beras, bunga lawang dan kayu manis di dalam periuk. Masak sehingga beras kembang.
2. Masukkan santan, lada hitam / putih tumbuk, garam / perasa pilihan.
3. Kacau sekali-sekala sehingga bubur agak pekat.
4. Tutup api.
5. Hidangkan bubur bersama bahan sampingan yang disediakan.
6. Enak dinikmati semasa panas.


 "I am submitting this post to Malaysian Food Fest ( Kuala Lumpur Selangor Month hosted by Shannon of Just As Delish"



9 ulasan:

adda syuhada berkata...

Assalam k.amie...
bestnya datang sini...semua menu sedap2...dah lama xmakan bubur..

Yatie berkata...

waduh...waduhhhhhh...tngk persembahannya yg menarik...buat diriku tergoda....menyelerakan sungguh...

☆♥L@dy @yU♥☆ berkata...

pose antara menu wajib yang kena ader ekk...nak buat malaih sebab my boys tak makan sgt

ummiross berkata...

Memang kelas Amie...sungguh tergoda ummi tengok bubur suro dengan persembahan yang menarik pula tu, nak semangkuk boleh?hehe..

tun_telani berkata...

sedap! mmg lain betul dgn bubur asyura ganu.. ala2 bubur lambuk ganu ni, cuma xde segala jenis daun kayu.. ish..windu la pulak mama nyer bubur lambuk.

diela nahar berkata...

Salam Akak ermm kalerpul tuk akak nyer bubur kan sedap tgk nyer lg sedap klu dpt kongsi bersama kan :D..

QASEEH HATIKU QASEEH berkata...

K.amie...mcm ya mo order kek tu..if akak ada fb..sng ckit brurusan kn..:)

Amie berkata...

Adda,
waalaikumussalam... Kak Amie pun dah lama tak makan bubur.

Yatie,
kalau dah tergoda, jangan tunggu lagi Tie... jom makan sama.

Lady Ayu,
syukurlah apa yang kakak masak suami & anak-anak boleh terima.

Amie berkata...

Ummiross,
boleh Ummi... jemput sama, anak-anak pun suka!

Tun Telani,
macam2 versi bubur asyura, bestkan Tun, banyak pilihan!

Deila,
banyak aksesorinya ye Delima... jom kongsi makan.

Qaseeh,
ada fb saya tu, di bahagian atas nu...