ADSENSE

Jumaat, 23 Mac 2012

Bubur Bujang

Salam petang Jumaat. Bubur ini bukan untuk orang bujang tapi Bubur Bujang yang membawa maksud bubur yang ringkas cara penyediaannya. Bolehlah dihidangkan untuk mereka yang kurang selera untuk makan atau yang sedang demam-deman dan rasa seperti akan jatuh sakit.... he he he hehh, dan sesuai juga untuk yang sedang sakit gigi tapi kena keluarkan ikan bilis dengan ayam cariknya dulu!


Resepi: Bubur Bujang 
Sumber: Amie's Little Kitchen


Bahan A (untuk 2-3 kali makan atau 2-3 orang sekali makan)
3/4 cawan beras - cuci dan toskan airnya
3cm halia muda - hiris halus
2 biji bawang putih - hiris halus
1 helai daun pandan - siat-siat
1 ketul pati ayam Maggie
1 bonggol pokok sup - hiris halus
1 sudu teh lada putih - tumbuk
air secukupnya

Bahan B:
1 mangkuk kecil ayam carik - ayam goreng atau ayam rebus
1 mangkuk kecil ikan bilis goreng
hirisan daun sup dan daun bawang
bawang goreng

Cara:
1. Campuran kesemua  Bahan A dan didihkan di atas api kuat sehingga mendidih. Kemudian perlahankan api sehingga bubur masak.
2. Untuk menghidangkannya, bubuh di dalam mangkuk.
3. Taburkan Bahan B.
4. sedia untuk dinikmati.

Memang nampak 'bujang' saja kan? Bujang pun bujanglah, yang penting menu ini menyihatkan dan boleh mengenyangkan!



Mulai esok, habislah masa 'berpantang' makan, tapi memang kena pastikan makan hidangan yang boleh panaskan badan untuk beberapa waktu lagi.

20 ulasan:

Qasey Honey berkata...

asslm Kak Amie...sedap nmpk bubur bujang tu yer...myelerakan...byk pula isinye...huby QH suka menu cmni...

rahel berkata...

Sodapnya bubur tu kak Amie...makan time hangat2...waw...

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

tadi my son pun request nk mkn bubur gak...bubur ni sgt mudah d buat khen

kakna berkata...

salam amie..
walaupun bujang mewah dengan lauknya.sedap nampak..

ijayuji berkata...

Salam kak amie!!! nak fengsan tgk bubur akak yg byk ikan bilis tuuu sebab KITA SUKEEE!!!!! sedapnyerrrrr! ni kalau mkn mmg keja tambah ajerr nii hihihi...

Gee® berkata...

Sedapnya makan bubur panas2 kan...

Izan Ishak berkata...

lama tak singgah sini... harap2 kak amie sihat2 ye...

sedapnya bubur bujang. rasanya izan pun nak buat jugalah. rasa takleh nak telan nasi sgtlah skrg ni kak...

qemaishak berkata...

Nampak menyelerakan walau simple nyumnyum

Amie berkata...

Qasey Honey,
sesekali makan menu begini memang sedap kan Qasey...

Rahel,
memang sedap makan time hangat-hangat... kalau boleh bubuh cili lagi berasapkan Rahel...he hehh

Lady bAyu,
kena buatkan dia bubur gak Ayu... bubur bujang ye Ayu...:)

hazila berkata...

Tak kisah la bujang ke, dah berkahwin ke... kalau ajak makan mesti tak tolak lah.

Amie berkata...

Kak Na,
bujang pun sahamnya tinggi ye Kak Na..

Ika,
memang kakak tahu Ika suka ikan bilis...sedap, banyak zat kalsiumnya ye Ika.

Gee,
memang sedap Gee, kena tambah bertambah ni...

Amie berkata...

Izan,
betul tu Izan, jangan biarkan selera makan hilang... kesihatan Izan kena jaga juga.

Qema,
kalau perut dah lapar, semua nampak sedap ye Qema...

Hazila,
bubur ni kalau pandai buat, sedapnya boleh kalahkan nasi berlauk ye Hazila.

ummiross berkata...

Amie bubur bujanglah ramai peminat!, hehe.
Mai 2 mangkuk, nak makan petang, hik!

Nieza berkata...

lama tak mkn bubur..org tak sakit pun teringin juga...hehe

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, bubur bujang macam ni boleh habis dua mangkuk ni, sedapnya ikan bilis goreng ranggup mcm tu. Semoga amie cepat pulih n sembuh ya, jaga diri baik2

Acik Erna berkata...

assalam amie..acik pun suka makan bubur ni..lagi kalau letak santan..lemak je

Amie berkata...

Ummi,
makan bermangkuk-mangkuk bubur, kena tambah lagi Ummi...

Nieza,
jom makan sama Nieza.

Rosa,
alhamdulillah Amie sihat, cuma kena habiskan baki ubat-ubatan tu... he he heh teringin makan bubur, jom makan sama Rosa.

Acik Erna,
memang sedap tambah santan tu Erna...

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

sedapnya bubur nasi tu amie.. anak3 semua suka bubur.... ibunya pun suka.. kalau buat mkn bermangkuk2 juga sbb bubur ni kenyang sekejap je kan.. hehe..

kasihredha berkata...

lebih kurang macam air bujanglah ye amie, bukan org bujang yg buat.

menarikkk...sedap2

mama aini berkata...

ehem bubur bujang..he2x..sedap nama resepinya..