ADSENSE

Khamis, 1 Disember 2011

Jus Mangga

Hati rasa hangat membara walaupun cuaca sekarang mendung. Jangan ditanya mengapa, kerana baru saja pulang dari tempat kerja.  Untuk meredakan rasa, baiklah layan gelora hati dengan membuat jus mangga. Hmmmm.... antara jus dan smoothie, Amie lebih suka smoothie. Jus sekadar menghilangkan dahaga tapi smoothie turut memenuhi rasa lapar kerana hampas buah-buahan yang berupa serat ikut sama masuk ke perut.  Wokey....Jus Mangga sudah sedia untuk dinikmati tetapi Amie belum bubuh ketulan ais. 



Resepi: Jus Mangga
Sumber: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 biji buah mangga masak - buang kulit dan potong kecil 
3 cawan air
3 sudu gula
ketulan ais - pilihan

Cara:
1. Masukkan kesemua bahan ke dalam pengisar.
2. Kisar hingga halus.
3. Tapis bahan kisar
4. Tuang ke dalam gelas.
5. Masukkan ketulan ais.
6. Sedia untuk diminum.

Aaaahhhh.... sejuk tekak, sejuk hati, hilang gelora jiwa yang membara... he he hehh.......


18 ulasan:

ajumohit berkata...

ummpphhh lega tekak ni bila air mangga melaluinya hehehe

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

sedap...
sini sejuk akak :(

Nieza berkata...

sedapnya tgk jus ni kak.. tapi cuaca sejuk kat sini jarang nk minum jus gini..kalau musim panas ni memang bestla:)

Kakzakie berkata...

Amie dah hilang gelora dahaga, kakak nie gelora memandang air mangga yg mengoda:)

Nens Collection berkata...

kenyang mata kalo singgah blog kak amie ni..hehehe..;)

qemaishak berkata...

emmmmm sejuk tekak:)

Kamalia berkata...

sedap..kat sini dah beku,xleh minum air sejuk lgsg,nnt gigi jd ngilu..haha

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie..wahhhh sejak dua menjak ni, berderet yaaa jus & smootie...Tetiba pula rasa bergelora untuk menikmatinya..Kalau lah boleh capai2 je kat screen alangkah nikmatnya yaaaaaa

ummiross berkata...

Kalau berkunjung ke rumah Amie, tak pernah kecewa, nyaman bah jus mangganya..

whitecappuccino berkata...

perghh! rasa sejuk jer yekak ni..jus yang menggoda jiwa lara hehe

Hanis Azla berkata...

suka jus mangga.. tp tak pernah buat sendiri kak.. ni dah ada resepi, nnt rajin2 boleh cuba buat..

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, kat KL ni panas hari ni, kita dtg ngendeng jus mangga segelas dua, nyaman tekak

cik cek berkata...

Apa yg digelorakan tu Amie...dah lega ke skrg ni...sabo2 ya...sok bgn pagi mesti dah reda gelora dijiwa tu...:)

Amie berkata...

Aju,
lega...nyamannya!

Lady Ayu,
siannn...dia, silap musim ye Ayu.

Nieza,
sini cuaca tak menentu,kadang tengahari panas terik, petang mendung pulak.

Amie berkata...

Kakzakie,
wah! berbalas madah pulak ye Kakzakie...apa pun jom minum dulu.

Nens,
itu yang bagusnya Nens, kenyang mata...langsing sentiasa!

Qema,
banyak ke bubuh ais...kak Amie belum bubuh lagi tu...he heheh

Amie berkata...

Kamalia,
wuuuu...blrrrr...tak boleh bayangkan dinginnya di sana tu...

Sue,
tengah suka nak buat, nanti lama-lama deret2 tu berkurangan kot..he heheh

Ummi,
untuk Ummi sudah semestinya Amie sediakan hidangan yang nayman-nyaman!

Amie berkata...

WC,
menggoda dan tergoda ye...

Hanis,
resepi ringkas2 saje ni, senang bah itu

Rosa,
boleh...boleh 2 gelas, bukan hilang dahaga saja Rosa, kenyang terus tau.

Cik Cek,
he he hehhh udah Kak Cek,udah selesai sebaik saja jus mangga masuk ke tekak..keh keh kehhh

Acik Erna berkata...

antara semua jus buah..jus mangga memang kegemaran acik.