ADSENSE

Sabtu, 25 Oktober 2014

Sedapnya Homemade Bebola Daging Inti Keju!

Entri sebelum tidur, dan sebelum Amie terlupa resepinya!

Bebola Daging Inti Keju ini Amie buat malam semalam. Encik Suami kata tak payahlah masak nasi sebab masing-masing dah kenyang makan pelbagai kuih yang dibeli pada sebelah petangnya. Yuhuuuu.... gantung periuk belangalah jawabnya! Tapi tangan gatai ni nak juga godek-godek sesuatu di dapur! Tengah sibuk gentel bebeola daging, Encik Suami masuk dapur dan tanya.... yang Amie gentel-gentel tu nak buat sarapan esok pagi ke? Iyolaaaa......

Iyolaaa.... iyolaaa tu! Nak buat sarapan pagi! Ha... gambar di atas tu Bebola Daging Inti Keju yang sudah dibedah siasat luar dan dalam. Nak tahu kisah dan resepi ini selanjutnya, kenalah ikut tutorial di bawah ini.

Idea asal Bebeola Daging Inti Keju ini sebenarnya Amie peroleh dari resepi bitterballen, snack dari Belanda yang katanya rasanya mirip kroket. Dah banyak kali tengok rancangan masakan, macam-macamlah cara dan bahan yang digunakan, jadi Amie pun tanpa segan silu cubalah bakat dan kembangkan potensi hihiiii....! Untuk menghasilkan bitterballen kita perlukan daging lembu, boleh juga udang dan sehinggalah ke daging kuda! Tapi Amie taklah nak buat bitterballen yang dimakan cicah mustard tu. Amie buat bebeola daging bubuh inti sikit, masukkan potongan keju cheddar.

Seperti biasa, kenalah sediakan bahan untuk bebola daging seperti di atas. Amie ikut kepala dan citarasa sendiri.... sebab suka cendawan dan daun ketumbar, Amie bubuhlah. Sediakan daging kisar, kita gunakan daging kisar bang Ramly. Keju cheddar yang dipotong dadu, serta serbuk roti. Suka hatilah nak guna serbuk roti warna apa. Amie suka warna oren, Amie pun gunalah serbuk roti tu..... sebab warnanya cantik! Jangan lupa sediakan telur.

Mari Amie terangkan bahan-bahan dan cara-cara untuk menyediakan bebola daging ini seperti di bawah.
Bahan-bahan:
400 gram daging kisar
1 cawan kentang lenyek - rebus hingga empuk dan lenyek halus
1 cawan cincangan cendawan shiitake segar
1/2 cawan parutan lobak merah
1/2 cawan hirisan daun ketumbar
1/2 cawan susu segar
2 sudu makan tepung gandum
1 sudu teh lada hitam tumbuk
garam / perasa pilihan
125 gram keju cheddar - potong dadu
putih telur secukupnya
serbuk roti secukupnya
minyak

Cara:
1. Campurkan daging kisar bersama kentang lenyek, cendawan shiitake, lobak merah, daun ketumbar, susu segar, tepung gandum, lada hitam dan garam / perasa pilihan.
2. Gaul sebati dan lihat hasilnya seperti gambar di atas.
 

3. Sekarang kita nak mula membuat bola-bola daging. Minta maaf Amie tak dapat ambil gambar semasa proses mengisi keju dalam bebola daging.... dua-dua belah tangan bertugas menggetel! Tak ada tangan lain yang sudi datang untuk menolong! Senang saja, buatlah macam gentel onde-onde atau buah melaka tu, masukkan saja seketul keju dalamnya dan sempurnakan gentelan supaya nampak rapi dan bulat.

4. Bebola daging sudah berinti keju. Untuk sukatan yang Amie gunakan, dapatlah 38 biji bola-bola daging yang comel. Tapi kerja kita belum habis di sini ya sayang....


 5. Salutkan bebola daging tadi dengan serbuk roti. Awas, salutan pertama ini tak perlu gunakan putih telur. Dah siap salut 38 ketul bebola daging tadi, barulah celup dalam putih telur dan salut sekali lagi dengan serbuk roti.


Maknanya kena 2 kali salutlah ye.... nampak tak bezanya salutan serbuk roti kali pertama dengan kali kedua seperti gambar di atas nu... Sekali lagi minta maaf tak dapat nak tunjuk cara menyalut dan mencelup dalam putih telur sebab dua-dua belah tangan berfungsi secara maksima untuk menyempurnakan bebeola daging ini ha hahahah.....



Wokey... dah siap!Nampak comel tak 38 ketul Bebola Daging Inti Keju di atas tu? Jadi... sekarang tibalah masa yang dinanti-nantikan.... apalagi, gorenglah!


Nah! Tu dia..... Bebola Daging Inti Keju gorengan pertama.... tapi Fairuz dapat copet sebijik! Berteriak aku dibuatnya.... bukan apa.... masih panas tu! Takut nanti melocot mulutnya terbakar oleh keju panas di dalamnya!

Gorengan demi gorengan.... habislah semua digoreng. Tak lama kemudian Encik Suami dan Fuad pun menjengok ke dapur. Apalagi.... semuanya pun tarik kerusi dan makan Bebola Daging Inti Keju.


Haiiiyyyoooo... bukankah di awal tadi kata nak jadikan sarapan pagi? Kenapa pulak dibuat kenduri sebelah malam? Sampailah lewat malam... Amie perasan Fuad beberapa kali ke dapur dan kembali ke ruang tamu sambil mulutnya mengunyah sesuatu. Encik Suami pula asyik berpesan, tinggalkan untuk Firdaus! Firdaus sudah lama lena.

Siapa sanggup melihat saja Bebola Daging Inti Keju tanpa ada perasaan ingin mencicipinya? He heheh... keesokan paginya, cuma tinggal 4 biji saja tersimpan dalam peti sejuk.... Firdaus punya tu!

4 ulasan:

Kak Nita berkata...

Salam Kak amie...
sedappppnya..sekali ngadap sepuluh biji pon boleh habis nih...

kasihilmar.com berkata...

Waaa..bestnya, mesti sedap ni!

nasa mulia berkata...

sodap...sodap...sodapnya bebola tu...

Hypo N berkata...

sis, kalau guna resepi ni xyah letak serbuk roti boleh x buat masak sup@grill ke?