ADSENSE

Selasa, 7 Oktober 2014

Sambal Udang Dengan Petai

Terjumpa resepi ini dalam draf... siap dengan resepinya, tapi dah tak ingat bila masak benda ni. Agaknya masa tu Amie tengah sibuk atau talian internet terlampau 'siput', jadi Amie tinggalkan saja tak diterbitkan. Tengok gambar pun macam tak lengkap, atau tak sempat upload gambar seterusnya. Nak bongkar balik entah di mana letaknya 'kawan-kawan' gambar ini. Tapi, kira okeylah juga tu.... Ikutilah paparan seterusnya di bawah ini.


Biasanya kalau ada Sambal Udang Dengan Petai elok sangatlah digandingkan dengan nasi lemak, tapi makan dengan nasi biasa pun tidak mengurangkan keenakannya. Cuma kalau untuk lauk nasi lemak Amie akan lebihkan gula, tapi kalau untuk lauk nasi biasa Amie kurangkan gula dan biarkan rasa pedas sikit. 


Bahan-bahan:
600 gram udang kertas - buang kulit, tinggalkan ekor dan belah belakang
300 gram isi petai
1 labu bawang besar - mayang kasar
1 sudu teh pati asam jawa
garam / gula / perasa pilihan
minyak

Bahan kisar:
15 biji cili kering
5 ulas bawang putih
7 biji bawang merah
1 batang serai - ambil isinya yang putih dan hiris kasar
1 cm  halia
sedikit belacan

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis semua bahan kisar hingga terbit minyak.
2. Tambahkan pati asam jawa, petai, bawang besar, garam / gula / perasa pilihan.
3. Masak sehingga petai dan udang berubah warna.
4. Padamkan api dapur.

2 ulasan:

Gee® berkata...

Wow..! lapar tgk sambal udang...

Wani berkata...

salam singgah kak amie .. lama dah tak makan smabal udang berpetai tuu .. terliur lak