Isnin, 26 November 2012

Bubur Jagung & Durian

Assalamualaikum. Jom sama-sama nikmati Bubur Jagung & Durian. Enak disantap ketika masih panas dan bertambah kelazatannya sesudah disejukkan.


Menu  begini juga sesuai untuk dihidangkan kepada tetamu yang datang bertandang ke rumah di waktu petang. Amie telah beberapa kali menyediakan bubur jagung untuk tetamu kami. Tapi sebaiknya pastikan dahulu, jangka masa kehadiran tetamu tersebut. Kalau saudara mara yang berkunjung, tentulah ingin berbual mesra dan bersembang panjang. Jadi, keluarkan dahulu minuman dengan biskut atau kudap-kudapan ringan yang ada dan kemudian bolehlah kita sediakan bubur jagung di dapur. Masa yang diambil untuk menyediakannya tidaklah lama sangat tetapi yang paling penting pastikan di dalam kabinet anda sentiasa ada stok jagung dalam tin, sagu biji, gula melaka serta susu cair atau santan dalam kotak! Jika suka, anda boleh tambahkan jagung krim dalam bubur! Oleh kerana sekarang musim durian, jadi sekiranya ada durian dalam simpanan, tambahkan sahaja dalam bubur jagung anda! Ia dikira sebagai 'bonus' untuk melengkap dan menambah kelazatan hidangan bubur jagung kita!


Resepi : Bubur Jagung & Durian
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 tin jagung manis
1 tin jagung krim
1 cawan sagu biji - rendam dan setelah kembang, toskan
10 ulas isi durian
1.5 cawan santan pekat
120 gram gula melaka - lebih kurang seketul - jika suka cairkan dahulu dengan memasaknya bersama sedikit air
2 tin air (ikut sukatan tin jagung)
1cm halia - hiris nipis
secubit garam
daun pandan - jika suka

Cara:
1. Didihkan air dalam periuk.
2. Masukkan hirisan halia, jagung tin bersama jagung krim serta gula melaka.
3. Setelah mendidih, masukkan sagu biji serta durian dan secubit garam.
4. Pastikan tahap kepekatan yang anda inginkan. Biasanya setelah dicampur sagu biji, ia akan mengembang dan kuah menjadi pekat. Jika tidak suka terlalu pekat, boleh tambah lebih sedikit santan cair.
5. Masukkan santan pekat dan kacau selalu supaya sagu biji tidak berketul.
6. Tutup api dan biarkan dalam periuk seketika supaya sagu biji mengembang dengan cantik.
7. Sedia untuk dihidangkan.
Amie hanya masukkan 120 gram gula melaka sahaja kerana jagung krim sudah mempunyai rasa lemak manis, begitu juga dengan durian.
Selamat mencuba! 


35 ulasan:

hazila berkata...

Salam Amie,
Sekarang musim durian, mana mana pergi pun asyik nampak org jual durian. Di kg saya, 1 biji = RM1.

Cendana Kasih berkata...

bestnyer bubur jagung...bak mai semangkuk...tukar ngan crepe yer... tp bab doyan takmo taw...hehe

Amie berkata...

Hazila,
sayangnya di tempat kami (Sabah) tak musim durian... ini pun beli durian dari Filipna, 1kg RM15...dah teringin, terpaksalah beli.

Cendana Kasih,
he he hehh tak makan doyan ye..

ummiross berkata...

Favourite ummilah Amie..sedapnya!

JaSSNaNi berkata...

betul tu amie.. kalau bubur jagung tambah lagi ngan durian kan.. lagi2 sedap.. skrg musim durian.. so banyak yg menggunakan durian dlm masakan harian.. hehehee.. nani baru makan durian smlm..

wahida berkata...

sedapnya kak...

akak dah bagi idea kat saya apa nak buat utk hidangan petang minggu ni...mak saya nak dtg minggu ni...

ady berkata...

as-salam kak
wahhh!! sedap ni..selalu msk bubur durian tak pernah letak jagung..blh cubalah ni kalau ada durian kat sini..

IzwaN berkata...

wahhhh...nampak macam sedap...ada cuba nak cari durian crepe tp takjum..ada resepi jer... http://iznawzi.blogspot.com/2012/11/durian-crepe.html....

QASEEH HATIKU QASEEH berkata...

Pegi sipitang kemarin...durian murahhhhh sgtttt...tp still mahal gilak bnding hrga d smnnjung kn...bole dpt 8 bijik durian kawin 45rgt...isi sdp n tebal...

inahar ali berkata...

wowww sedaapnyer amie!!

Nooriah Abdullah berkata...

dah lama tak makan bubur jagung doyan ni Mie, dok teringat jugak baru ni nak buat bubur tut tut Amie dah buat dulu rasa dulu lah yg Amie pasti sedappppppp

amy berkata...

nampak sedap n menarik...uwaaaa mcm nak buat jugakla nanti ;0...

QasehnyaRania berkata...

Eeee..sedapnya..tak penah lagi combibe jgg dgn durian.
Selalu buat bubur jgg..atau serawa durian.
Kiranya asing2 la..
Tenq kak :)

sury_masury berkata...

Nampak jgung n duyan terus terbng ke sini....nk semangkuk....suka3 sgt bubur ni...:-)

Amie berkata...

Ummiross,
jemput Ummi... sedap ni makan panas atau makan sejuk!

Jassnani,
lemak manis rasanya ye Nani... kalau tak ingat dunia memang nak hirup bermangkuk-mangkuk!

Wahida,
selamat mencuba Wahida...

Amie berkata...

Ady,
waalaikumussalam...
kakak biasa buat begini, tapi kalau terlebih rajin, kakak bubuh kacang hijau!

Izwan,
terima kasih... memang ada bayk resepi crepe durian.

Qaseeh Hatiku Qaseeh,
beberapa tahun lepas kami pergi KK, beli durian di Tanjung Aru... masih boleh masuk akal harganya, RM10 1kg, sampai ke Kundasang pun Rm10 juga, turun ke Ranau masih sama... kecuali durian kampung RM5-RM6 1kg, terus ke Telupid, Sandakan... sampai Lahad Datu...tutup matalah... atau tutup hidung sajalah...

Inahar,
terima kasih... jemput!

Kak Noor,
buat Kak Noor... jangan tak buat... kang termimpi2 pulak!

Ummiakid @ lily berkata...

sedapnye...mmg suka bubur ni...pelbagai aneka bubur mmg my feveret...

Amie berkata...

Amy,
sedap ni.. cubalah..

Qasehnya Rania,
sesekali buat campur begini.. memang rasanya dijamin sedap!

Sury,
jemput Suri... jauh-jauh terbang ke mari, marilah pekena 2-3 mangkuk he he he ehh

Amie berkata...

Ummiakid,
memang sedap bubur ni Ummiakid, dah makan semangkuk nak tambah lagi... makan dengan roti pun sodap!

mama sara nur berkata...

sedapnye k.amie bubur jagung tu, memang suker sgt nih he he

FnF Simple Life berkata...

musim sejuk ni mmg best pekena bubur jagung durian...makan panas2 ngn roti... best nye

kasihredha berkata...

Sukaaaaaa sgtttttt bubur jagunng.

MulutPayau berkata...

sedapnya....!!!!! esok nak buat jugak..

Rohah berkata...

salam kak, neng kono bubur jagung durian, neng kene bubur kacang durian...tapi belum update.crepe durian ono dak?

mama_saly berkata...

salam amie..
wow bubur jagung ..my fav tu.alamak, rasa terliur plk tengok pic atas tu..hihii

salam kenal..tq..sy follow 771..cntik nombor tu..tp kalu 777 lg cntik..:)

Amie berkata...

Mama Sara Nur,
memang sedap nih... suka guna jgung manis dalam tin, lembut lemak.

Fnf,
orang lain dengan fenomena crepe durian, kita dengan bubur sajalah... tapi memang sedap tu cicah dengan roti!

Kasih,
samalah kita.... suka...sedappp!

Amie berkata...

MP,
buat... jangan tak buat, tunggu suam2 sikit baru makan ye MP he he hehh...

Rohah,
he he he ehhh... tengah cari fresh cream ni... semua jenis tepung & duriannya dah ada...

Mama Saly,
terima kasih sudi singgah sini... jemput makan bubur!

ibundo berkata...

salam mie. Sedap.. durian bundo ada beberapa biji kat dapo. Amie bagi idea untuk bundo nak buat pengat harini..

ibundo berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie...Amboi amboi...Siap ada doyan lagi bubur sini...Almaklumlah kan...sekarang kan musim doyan...Wangiiii je bubur ....

Mel berkata...

Tq sudi jenguk blog mel.Salam kenal kembali..Sedapnya bubur jagung..faveret tu..^^

tun_telani berkata...

salam kak amie.. musim durian ni, semua nk letak durian kan.. sedap betul nengok, tun tgh mkn bubur kacang campur durian. hihi

Shiela berkata...

slurpp.. dapnyer kalo dapat.. mai semangkuk.. :b

Amie berkata...

Ibundo,
sedap makan bubur jagung campur durian sejuk-sejuk gini... harum je aromanya.

Sue,
betul tu... lagilah kalau tempat tu banyak durian... he he heh sampai mabuk durian jadinya!

Mel,
tq sudi singgah sini... memang fav ramai ni...

Amie berkata...

Tun Telani,
bubur kacang campur durian pun best...

Sheila,
semangkuk siap!