ADSENSE

Sabtu, 28 Disember 2013

Asam Pedas Ikan Merah

Selamat berhujung minggu buat semua.
Hari ini Amie menghadiri mesyuarat akhir tahun di sekolah. Minggu hadapan, Isnin pendaftaran Tingkatan 4 diadakan, manakala hari Selasa pula program orientasi Tingkatan 1 pula akan berjalan. Rabu, cuti sempena Tahun Baharu 2014 dan sesi persekolahan dibuka dengan rasminya pada hari Khamis, 2 Januari 2014.
Mmmmmm..... kita cerita masak-masak yok! Kalau ada yang perasan akhir-akhir ini masuk saja dapur Amie, asyik dihidangkan dengan lauk-pauk saja! Kalau berjenis-jenis tak apalah juga, ini balik-balik menu ikan! He heheheh... anak-anak memang tak berapa gemar makan ikan, tapi Amie hidangkan juga dengan mempelbagaikan resepi & cara masak. Alhamdulillah habis licin pula setiap kali kami makan. Untuk anak-anak kami, nanti bila sudah duduk berjauhan, bekerja atau sudah berumahtangga, kalau rindu air tangan Mummy terutamanya menu ikan, bolehlah buka dapur Mummy ini. Inilah saja kenang-kenangan terindah yang mampu kami titipkan buat kamu di masa akan datang.


Sebenarnya Amie sedang menunggu kepulangan Encik Suami untuk makan malam bersama tapi sudah masuk waktu Isya' belum muncul kelibatnya lagi. Petang tadi selepas minum petang dan menikmati cempedak goreng,  Encik Suami bersama Fuad ke kampung untuk mengambil Firdaus dan Fairuz. Sementara menunggu, Amie ambil kesempatan ini untuk berkongsi resepi Adam Pedas Ikan Merah. Kali ini Amie masak ringkas sekali. Amie hanya gunakan bahan asas untuk menghasilkan asam pedas. Ikannya pula, Amie ambil bahagian kepala, ekor dan 2 keping bahagian isi.


Resepi : Asam Pedas Ikan Merah

Olahan : Amie's Little Kitchen


Bahan-bahan:
5 keping ikan merah
10 biji kacang bendi - potong bahagian tampuk dan ekor
1 batang serai - dititik
1 kuntum bunga kantan - belah 4
2 keping asam gelugur
2 cawan air
minyak
garam / gula / perasa pilihan

Bahan tumbuk / kisar:
30 biji cili kering
3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
2cm halia
5cm kunyit hidup
sedikit belacan

Cara:
1. Panaskan minyak secukupnya. Tumis bahan kisar sehingga pecah minyak.
2. Masukkan serai, bunga kantan, asam gelugur dan air. Biarkan mendidih.
3. Masukkan ikan merah dan biarkan masak selama 5-7 minit - jangan masak terlalu lama sebab isi ikan merah lembut
4. Masukkan kacang bendi dan biarkan seketika sehingga kacang bendi berubah warna.
5. Perasakan dengan garam / gula / perasa pilihan.


Sebenarnya tak sabar nak makan... perut pun dah mula berkeroncong tapi kena tunggu kejap lagi aaahh...

4 ulasan:

Mas berkata...

asal tengok asam pedas...
jadi teringin..
menggoda betul

Bicara Kak Noor berkata...

akak pun dah tergoda jugak memalam ni Mie cemana nak buat niiiii

Umie Jazz berkata...

aduh amie terliur tguk asam pedas yg merah menyala tu kredit utk amie yg mampu membuatkan air liur Uj meleleh...

MulutPayau berkata...

Asam pedas mmng peberet anak2. Tapi tak pernah buat lagi ngan ikan merah. Boleh cuba buat jgk nanti.