ADSENSE

Jumaat, 18 Mei 2012

Sotong Masak Kicap

Jom makan Sotong Masak Kicap. Hidangan ini amat mudah disediakan dan sedap dimakan semasa panas. Paling sedap tentulah kuahnya dengan kentang yang menjadi bahan sampingannya. Sotongnya? He he hehhh.... kalau Amie buat sotong goreng salut tepung, memang tinggal piringnya saja. Kalau masak begini, Amie dengan Encik Suamilah yang perlu meratahnya hingga ke ekor yang terakhir!


Resepi : Sotong Masak Kicap
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan:
600 gram sotong - bersihkan (Amie tidak potong) - ambil beberapa kantung dakwat sotong
3 biji kentang - potong wedges (goreng hingga masak)
3 biji bawah putih - tumbuk
4 biji bawang merah - tumbuk
1 labu bawang besar - mayang
2cm halia - hiris
3 biji cili hijau - hiris
5 biji cili padi
1 sudu sos tiram
2 sudu kicap pekat
1/2 sudu lada putih - tumbuk
1/2 sudu teh pati asam jawa
1/2 sudu tepung jagung - bancuh dengan sedikit air
1 sudu teh serbuk pati ikan bilis
minyak

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih, bawang merah dan halia hingga wangi.
2. Masukkan sotong bersama dakwatnya dan gaul sebentar.
3. Masukkan sos tiram, kicap pekat, lada putih, dan asam jawa. Kacau sebati.
4. Masukkan kentang goreng, cili hijau, cili padi, bawang besar dan serbuk pati ikan bilis. Gaul lagi.
5. Untuk memekatkan kuahnya, masukkan air bancuhan tepung jagung.
6. Tutup api, dan angkat untuk dihidangkan.

15 ulasan:

ummiaisyah berkata...

salam kak Amie...slmt hr guru utk kak amie..smg terus bersemangat mendidik anak bangsa..
msk sotong camni mengingatkan masakan mak masa kecik dulu..terasa2 kesedapannya!

Zaliedana berkata...

Assalam kak amie,adoyaiii sedapnyer sotong msk kcp tuh,nmpk kuahnya pekat bersalut ajer kat sotong..owh ank2 akak xsuka wat msk kicap ke..Sy xprnh g msk ltk dakwat sotong,selalu cci bersih jer..

ummiross berkata...

Singgah jenguk Amie jap sebelum tido.,chef kesayanagn ummi masak sotong ye malam ni, oklah ummi duduk bersimpuh ni,nak menjamu selera kat dapur Amie..

Mas berkata...

Tang berkicap memang peberet sy...mkn bertambah-tambah kak tp huhuhu sy x mkn sotong jadinya sy amik kuah kicap dgn bwg jelah hihihihi

dapurCikWan berkata...

KAk Amie..sedapnya sotong..besar2..puas hati makan ;)

kasihredha berkata...

sedapnya
kalu sotong tu ada telur lagi sedap

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

S Amie..xpernah masak sotong resepi camni..leh gak mencubanya..
Biasa atie buat sambal,goreng & kari jer..:D

Nieza berkata...

Assalam kak Amie cyng, sedapnya sotong..kalau saya dapat ni memang meratah gitu jer la..hehe

tun_telani berkata...

salam kak amie.. tun pun akan ratah kentang dia tu.hihi.. tun ngada2 sket, kalau sotong celup tepung atau wat sambal tu makan la. kalau masakan lain slow sket.

zila 4ever berkata...

salam kak amie cygku..
aduuusss rasa nak tumpang makan jer kt sini..tgok dia punya sotong tue pekat...likatt..disaluti rempah..waalllaaaaa...terguda2..:)

quinnie berkata...

tengok kuah sotong tu dah tau sedap dah..hhehehe...

besarnya kepah tu kak...memang giant betul..hehehe..saya tak suka kepah ni dulu2...tapi sekarang ni teringin lak nak makan..huhuhu

Bicara Kak Noor berkata...

salam Mie,wah sotong ni dah nampak cam udang lah beso gedabak tu anak kak Noor suka sotong cengini hitam itu menawan kan,,

dari dapur nasya berkata...

Salam kak Amie....sedapnya sotong nie..ada telur x?
kalau ada telur lagi menawan kan kak..he..he..

Hanis MY berkata...

dah lama tk makan sotong terliur la pulak... kalau ada telur pasti lg sedap yum yum!

CT Delima berkata...

As'salam Amie

rindu ct tak hehehe. maaf ya lama tak datang blog Amie bukan sengaja tap ada sebabnya.

Pekatnya kuah sotong masak hitam tu Amie, berselera pulak tengok :)