ADSENSE

Selasa, 8 Mei 2012

Serunding Udang

Entah mengapa... tiba-tiba teringin makan nasi lauk serunding! Teringat serunding bonda yang enak. Bonda selalu pesan, kalau buat serunding perap dulu segala bahan serunding yang telah digaul selama beberapa jam, dan kemudian barulah dimasak setelah semuanya mesra. Memang Amie pun ingin buat ikut cara bonda, tapi kekangan masa membuatkan Amie ingin segera menyiapkannya. Petang tadi, Amie sempat menyediakan serunding udang kering tapi Amie tambah udang basah. Tujuan Amie, supaya anak-anak dapat merasai sama resepi nendanya. Sekurang-kurangnya jika sudah bercampur dengan udang basah, sedikit sebanyak serundingnya pun ikut masuk dalam hidangan anak-anak. Amie pun tidaklah memerap begitu lama, cukuplah sekadar 15 minit sahaja. Amie tidak lupa masukkan asam jawa serta sedikit rempah-rempahan mengikut apa yang bonda selalu buat. Maklumlah, bonda memang pakar membuat serunding semasa kenduri-kendara di kampung, dan sebenarnya serunding memang satu kemestian dalam hidangan nasi ambeng! Bagaimanapun, bonda tidak pernah campurkan udang basah dalam serundingnya. Amie yang menderhaka ke atas resepi bonda!


Resepi : Serunding Udang
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
2 cawan kelapa parut
20 ekor udang kertas 
garam / gula / perasa pilihan - lebihkan sukatan gula
minyak
serbuk kunyit
1 sudu teh pati asam jawa

Bahan kisar:
7 biji cili kering
3 biji bawang putih
5 biji bawang merah
2 batang serai
2cm halia
1 sudu teh jintan manis
1 sudu teh ketumbar
1/2 sudu teh jintan putih - tak bubuh pun tidak mengapa (kata bonda)
1/2 cawan udang kering - tumbuk kasar

Cara:
1. Gaul kelapa parut bersama garam, gula, serbuk kunyit, asam jawa dan semua bahan kisar. Tuangkan sedikit minyak dan gaul sebati. Perap selama 15 minit (sebaik-baiknya lebih 2 jam).
2. Panaskan kuali dan masukkan bahan perap. Kacau selalu supaya tidak berkerak di lantai kuali.
3. Masukkan udang basah dan gaul rata sehingga serunding mula mengering - Amie suka serunding yang lembab sikit.
4. Pastikan udang basah masak, barulah matikan api. Jika suka serunding yang kering, boleh teruskan masak dengan api perlahan.


Kalau ada Serunding Udang begini, agaknya sedap makan dengan apa... selain nasi?

16 ulasan:

zila 4ever berkata...

kak amie cyg
silau mata tgok udang tue posing..melampau2 menggoda jiwa raga..he hheee..tinggalkan cikit..nk jamah..:P

Amie berkata...

Zila 4ever,
boleh... tinggallah banyak pun boleh, boleh ratah2 gitu aje...

BungaTulip berkata...

Kat Lahad Datu mesti udang murah-murah kan senang je dapat if g beli kat pasar. Nampak sedap tul serunding udang ni :)

Nieza berkata...

Assalam kak Amie,saya tak pernah buat lagi serunding udang ni.nampak menarik dan sedap tgk udang akak yg dok berposing tu..memang menyelerakan.:)

ummiross berkata...

Aduhai meleleh pulak air liur ni Amie,rasa nak terbang ke Lahad datu, hehe..

hazila berkata...

Singgah sambil menjamu mata....

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Waduh...enak banget, bak cikit

Nens Collection berkata...

makan ngn roti keping okey x??..sedapppnyeeerrrr...;)

MulutPayau berkata...

tentu sedapkan...tapi sayangnya saya tak makan udang...huhuhu...tengok jerlah....

rahel berkata...

Wah..makan dengan nasi panas2 tentu enak banget..ambo lapar..

MamaFaMi berkata...

Wah sedapnya nampak udang Amie ni. Kalau boleh seluk tangan capai udang tu, alangkah bagusnya...

Temuk berkata...

Di kalangan orang Jawa di Perak, Ayah perhatikan, serundingnya menggunakan cukup banyak parutan kelapa. Selalu digunakan daging lembu. Ada juga yang menyerunding kerang rebus.

quinnie berkata...

rajinnya kak buat serunding....saya kalau ada udang...buat goreng je...hahhaha

Wattie berkata...

Salam Amie Cayang,
Waaaaa..... first time nampak serunding udang basah, nampak sungguh menggiurkan....kalaulah kekanda duduk dekat.....huhuhu....

mama sara nur berkata...

assalam
rajin k. Amie ni
ingatkan tadi cam serunding biasa daging tu rupanya udang serunding kelapa, udang nya besar memanglah sedap kak he he tgk pun menyelerakan

Melly Octaviana berkata...

kak Amie.. mau..suka makan udang.. ijin ambil recipe nya yah, tunggu ada udang besar mau buat juga.. slurrp