ADSENSE

Rabu, 2 Mei 2012

Carrot & Red Apple Smoothie

Salam petang Rabu. Lama tak buat smoothie. Lepas habis mesyuarat pada pukul 2 petang tadi, Amie terus balik ke rumah dengan perut kosong. Sempat beli keledek goreng dan makan beberapa ketul sebaik sampai di rumah. Tiba-tiba teringat epal merah dan lobak merah yang disejukbekukan malam tadi. Apa lagi, terus ambil yogurt asli dan susu segar dan kisar. Dapatlah 2 gelas smoothie. Amie minum segelas dan terasa kenyang!


Wokeyyyy.... resepinya seperti biasa saja, tiada sebarang penambahan bahan perisa atau bahan sampingan lain. Yang Amie gunakan hanyalah bahan asas sahaja dengan campuran buah epal merah serta lobak merah. 

Resepi: Carrot & Red Apple Smoothie
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
2 biji epal merah - potong kecil-kecil
1 batang lobak merah - potong kecil-kecil
200ml susu segar
100ml yogurt asli
2 sudu besar gula pasir

Cara:
1. Sejukbekukan epal merah dan lobak merah selama 4-5 jam.
2. Campurkan epal merah, lobak merah bersama susu segar, yogurt asli dan gula pasir.
3. Kisar hingga hancur.
4. Tuang ke dalam gelas dan sedia untuk dinikmati.



Ada yang boleh minum smoothie campuran lobak merah dengan epal merah dan ada yang tidak. Amie boleh minum semua. Sudah pukul 3.40. Waktu Asar telah lama tiba. Jom solat dulu....... lepas itu masuk semula ke dapur untuk sediakan hidangan malam buat keluarga kecil Amie.

16 ulasan:

rahel berkata...

Walllaaaa...sioknya minum ni Kak Amie...lemak dan segar rasanya..

Acik Erna berkata...

salam amie..acik pun suka smootihe sejak amie sharekan resepi.

Nens Collection berkata...

SEDAPNYERRR KAK AMIE..LEH JD MENU DIET NI..HEHE..;)

Asyifa Mustaffa berkata...

Sedap nmpknya air tu kak....:)

ummiaisyah berkata...

bagusnya...menu sihat!..kalo dialkn mmg bole jauhkn dr penyakit kan kak mie...

Tina Othman berkata...

salam kak amie, sedap tu, naknya skrg musim panas, lega je tekak =)

myda_ahmad berkata...

sedapnya minuman campuran 2 buah ni....berkhasiat....

Ucu Faridah berkata...

nak berjemaah..tersangatlah jauh n waktu kita x sama..jadi sama2 lah kita berdoa utk kebahagian yg berpanjangan...
minta cras segelas buat pembasah tekak masa nk drive balik rmh jap lagi k. amie sayanggg...

KakAsma berkata...

Amie,
ada orang kata lobak tak boleh dicampur dengan susu..tapi kenyataan tu akak tak pasti,nak cari kat google malas...
akak suka buat air lobak merah..tapi tau tak akak tak pernah buat smoothie nie...

Melly Octaviana berkata...

Kak Amie.. kenyang nih abis dari dapur nya Rahel makan nasi Bukhari, sekarang mau minum di rumah kak amie yah.. sibuk nih melly tak sempat masak.. ;)

ijayuji berkata...

Salam kak amie!! kita kan kan tak pernah minum air karet :D tp karet kita makan, cuma bila dah dibuat jus tak pernah nk minum ehehe... apa rasa eak? kdg tu teringin sgt nk minum takut terkeluar balik :D pati ikan haruan tu kita boleh minum tp karet jus kita tak leh minum, kan pelik tu kan kikiki...

tun_telani berkata...

salam kak amie.. kalau dpt segelas ni mmg sedap.. tgh panas nih..

Mieza berkata...

Kak Amie..
wahhh smoothie ni betul2 menyelerakan..sejukkk je lalu kat tekak ni..tapi hari ni kat Tg Malim hujan lebat dari kul 11 pagi tadi...time time gini pilihan yg paling glamer ialah kopi o hahhaha

mieza tak pernah lagi wat smoothie..nnt kena cuba juga ni :)

Bicara Kak Noor berkata...

salam Amie,sedapnya akak tengok malam pun terus haus dan dahaga ni

ummiross berkata...

huwaa!!, nak smoothie juga...

Nuwairani Ismail berkata...

nani suke kalau minuman yg mcm ni.tap kalau order di kedai semestinya mahal yang amat. nak buat sendiri kene beli fruit processor dulu la