ADSENSE

Khamis, 20 Jun 2013

Jom Layan Kek Pisang Peanut Butter ....

Pagi semua....
Sementara menunggu Firdaus bangun tidur untuk dimandikan, jom layan sepotong dua Kek Pisang Peanut Butter dengan secawan horlicks panas. 


Biasanya matahari pagi yang muncul dari Laut Sulu amat terang benderang memancar ketika ini. Eloklah ambil gambar di tepi tingkap, tapi tiba-tiba suasana menjadi seakan kelam pula. Jerebu ke? Atau mendung? Entahlah... yang penting nak edit gambar sebelum Firdaus bangun!



Minggu lepas Amie buat Kek Pisang Mentega Kacang, menggunakan pisang tanduk sebab tak ada pisang lain. Kali ini Amie buat lagi kek yang sama tetapi bukan gunakan pisang tanduk. Amie pun tak tahu apa nama pisangnya....  Encik Suami selalu bawa balik pisang pemberian rakan-rakannya! Tak kishlah pisang apa pun, yang penting boleh dimakan, betul tak. Tapi kalau nak puas hati, gunakanlah pisang berangan yang wangi dan halus mulus hasil kejadiannya. Amie buat kek pisang lagi sebab suka sangat dengan aroma dan rasa mentega kacang halusnya tu.


Resepi : Kek Pisang Mentega Kacang @ Peanut Butter
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
2.5 cawan tepung gandum (2 1/2 cawan)
400 gram pisang masak ranum - sebaiknya pisang berangan
4 sudu makan mentega kacang halus @ peanut butter
3/4 cawan gula perang
1 cawan minyak canola (minyak jagung / minyak kelapa sawit / mentega cair - ikut citarasa masing-masing)
4 biji telur 
1/2 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh essen pisang (kalau tak suka baunya, tak payah bubuh)
secubit garam

Cara:
1. Ayak tepung gandum bersama baking powder dan soda bikarbonat. Ketepikan.
2. Pukul telur hingga berbuih menggunakan mixer.
3. Masukkan gula dan pukul lagi hingga gula kembang.
4. Masukkan mentega kacang halus danpukul lagi.
4. Masukkan garam, essen pisang dan pisang lecek. Pukul perlahan.
5. Masukkan tepung dan pukul lagi hingga sebati.
6. Tutup mixer dan masukkan minyak. Gaul bersama adunan menggunakan spatula hingga sebati.
7. Tuang adunan ke dalam tin pembakar yang sesuai - terpulang bentuk bulat atau persegi.
8. Bakar dengan api sederhana (180'C) selama 40 minit atau sehingga masak. Dan seperti kebiasaannya sekiranya ingin mengetahui sama ada kek sudah masak atau sebaliknya, cucuk gunakan lidi sate. Jika lidi anda licin bermakna kek sudah masak dan boleh padamkan api. Jika lidi sate masih tersalut adunan bermakna anda perlu membakarnya lagi sehingga benar-benar masak.


Wokeyyyyy.... Firdaus masih belum bangun. Jom minum sama.... Lepas ni nak siapkan air mandi Firdaus.

18 ulasan:

Mel berkata...

Sedapnya kak amie kombinasi pisang dan peanut butter..kat rumah ni banyak pisang emas je..pusing2 pisang itu sajalah dimakan

Masya berkata...

macam senang jer resepi ni, kak 400g pisang tu agak2 pisang bapa bijik yer...

myda_ahmad berkata...

alai... kempunan lagi saya nk try resepi kek pisang kak amie nie....
lum berkesempatan lg nk beli oven baru....

Suzana Ibrahim berkata...

nampak gebu dan lembut saja kek tu,terliur pula saya.

Asyifa Mustaffa berkata...

sedapnya nmpk kek k.amie....:-)

baby kcik sy pun tgh tdo kak...ni bru dpt nak bw...huhuhu....kenkadang dia tdo..x smpt gak nak update blog....sbb da leka buat keje lain plak....da mcm lipas kudung dah gayanya ni.....huhuhu...

tp bila bukak blog...lain halnya plk yg muncul tu....mcm2 dugaan btul....:-(

Ucu Faridah berkata...

pagi2 tayang k.pisang...ngences nyong..
ucu pagi ni mkn nasik lemak bungkus separu daun pisang...jadi le adalah jugak sama2 tajuk pisang kan....hahaha

Amie berkata...

Mel,
sedap tu kalau pisang emas dibuat kek dengan peanut butter!

Masya,
bergantung dengan saiz pisangnya Masya, biasanya kalau dah lecek lebih kurang 1 cawan lebih sikit...

Myda,
kena tunggu oven baru sampailah ni ye Myda.

Amie berkata...

Suzana,
kek pisang memang selalunya gebu.

Syifa,
sama-samalah jadi lipas kudung kita ni Syifa, asyik terkejar2...mana yang dapat he he ehh.

Ucu,
dah di rumah sorang2, malas buat sarapan... makan ajelah kek pisang tu.

ummiross berkata...

Amie..ada lagi kek? Ummi datang nak makan ni, hik!!

Normi Nieza berkata...

laparlah plk singah blog amie nie...hihik

rahel berkata...

Sedapnya ni..suka betul kalau makan kek mcm ni n kasi ganding sama the O panas kurang manis...mantop la...cantik teksture kek tu kak...

azman/santai berkata...

sedapnya.. rasa lapar le pulak..

ummiaisyah berkata...

Both r my feveret ! perfect combo..must try!

qemaishak berkata...

jerebu sekarang ni kak tapi tempat qema panas membahang..

sedapnya kek pisang pekena ngan kopi o panas :)

Bbwana adienia berkata...

Hai, salam kak amie..

bestnya makan kek pisang peanut butter..menarik la resepi ni kak..mau try la juga nanti..

Chah berkata...

A ahh..dalam cuaca terang saya nampak kek tu cunggg sangat...cerr close up sket...ye lahhh mmg nampak sedap...nakkk!!! Upsss xleh jerit kuat2 nnti si kenit tu bangun....heee

Melly Octaviana berkata...

nampak lembut kek pisang nya.lain kali mau buat ahh..mari Firdaus abis mandi main ke rumah tante Melly jgn lupa suruh bunda bawa keknya sekali yah...hehe

Khai♥Rin : anies berkata...

mesti wangi kan ...walllaaaaa