ADSENSE

Khamis, 3 Januari 2013

Ikan Bayan Masak Sambal Cocos

Assalamualaikum.
Agak lama juga Amie tidak hidangkan menu Ikan Bayan Masak Sambal Cocos untuk keluarga. Resepi ini agak berbeza sedikit dengan resepi Cocos seperti  ikan masak sambal  yang Amie biasa masak kerana kali ini ada tambahan santan di dalam kuahnya. Dan seperti biasa, sudah tentu rempah ketumbar serta perahan jus limau nipis di dalam resepi ini begitu membangkitkan selera untuk kita menikmatinya!


Resepi: Ikan Bayan Masak Sambal Cocos 
(Istilah Cocos merujuk kepada suku kaum Melayu Cocos)
Sumber: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
2 ekor ikan bayan - bersihkan dan potong 2
500ml santan sederhana pekat
2 biji limau nipis - perah jusnya
garam / perasa pilihan
serbuk kunyit
minyak

Bahan kisar:
12 biji cili kering
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 genggam ketumbar biji

Cara:
1. Lumurkan ikan dengan garam dan kunyit. Goreng setengah masak. Ketepikan.
2. Panaskan sedikit minyak. Tumis semua bahan kisar hingga pecah minyak.
3. Masukkan santan.
4. Apabila kuah santan mula mendidih, masukkan ikan dan biarkan hingga ikan masak.
5. Masukkan garam dan perasa pilihan.
6. Masukkan jus limau nipis.
7. Ikan Bayan Masak Sambal Cocos sedia untuk dihidangkan.



Jemput makan ye... entah kenapa mata ini terlalu berat untuk terus berada di depan skrin! Selamat malam!

12 ulasan:

Nooriah Abdullah berkata...

tuan umah nak titun ke ni hahaa nnt akak amik je ikan ni ya lapo lah pulak malam2 ni hee

Tihara berkata...

saya unfamiliar dgn ikan bayan ni kak tapi specialnya menu ni :)

Asyifa Mustaffa berkata...

nmpk cam selalu k.amie masak ikan nie...sy x dpt bayngkan cmne rasanya....

ummiross berkata...

Jenguk dapur Amie jap, sungguh menyelerakan nampak kuah ni Amie.
Selamat malam Amie, selamat beradu wahai permaisuri...

azieazah berkata...

Naif nya saya. Ikan bayan pun saya tak kenal cemana rupa.

Nens Collection berkata...

sedapppnyerrr..;)
ikan bayan comel kan warna warni tu kan kak ami..hehe

rahel berkata...

Adededeee...kalau saya tau ada masak ikan sedap2...awal2 lg singgah ketuk pintu belakang...

Qasey Honey berkata...

cmne bentuk ikan bayan ni ye kak...nmpk isinya macam lembut aje tu..nmpk sedap

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie..lama benar saya simpan resipi ikan cocos ni sejak Kak Amie pernah pos suatu ketika dulu..tapi sampai sekarang masih dalam Q lagi...he he he he he

Amie berkata...

Kak Nooriah,
ambik je Kak Noor... tuan rumah dah tak nampak apa-apa lagi dah he he ehh

Tihara,
banyak kali juga kak post ikan bayan yang belum disiang, resepi sama je..

Asyifa,
kalau jumpa ikan ni memang kakak selalu masak, isinya sangat lembut, sedap!

Amie berkata...

Ummiross,
terima kasih Ummi... dah kenyang tidur dah... dah bangun ni...

Azieazah,
ikan bayan ni orang putih panggil parrot fish, ikan kakak tualah tu... hidup di celah2 batu karang.

Nens,
memang comel Nens, cantik warnanya kan!

Amie berkata...

Rahel,
pandai lu pilih pintu ye Rahel...

Qasey Honey,
ada kakak post beberapa kali rupa bentuk ikan bayan sebelum disiang dalam entri ikan bayan, memang isinya lembut, sedap lagi tu!

Sue,
nanti kalau dah jumpa ikan bayan, bolehlah cuba resepi tu ye...