ADSENSE

Rabu, 16 Januari 2013

Agar-Agar Peach

Assalamualaikum.
Jom cuci mulut dengan Agar-Agar Peach di bawah ini.


Amie buat tak berapa manis, cukuplah sekadar manis-manis buah atau manis-manis manja gitu.



Resepi : Agar-Agar Peach
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
10 gram serbuk agar-agar
1 tin Peach Slices in Syrup - Amie guna jenama Ayam Brand
1 tin susu krimer sejat -  Amie gunakan F&N
air (campur bersama syrup peach dan susu krimer menjadi 1 liter)
3 sudu makan gula pasir
setitik pewarna kuning telur
acuan agar-agar

Cara:
1. Susun buah peach di dasar acuan agar-agar. Ketepikan.
2. Campurkan syrup peach bersama 1 tin susu krimer sejat dan tambahkan air sehingga mencapai sukatan 1 liter.
3. Masukkan campuran 2 tadi ke dalam periuk dan tambahkan serbuk agar-agar serta gula pasir dan titikkan pewarna kuning telur.
4. Masak hingga mendidih.
5. Tuangkan bahan yang dimasak ke dalam acuan agar-agar yang berisi susunan buah peach.
6. Biarkan seju dan membeku.
7. Untuk rasa lebih enak, simpan terlebih dahulu di dalam peti sejuk sebelum di nikmati.


Jom makan!



Nampaknya lain kali kena buat lebih sikit.... habis licin daaa...

15 ulasan:

Ima Salsuzaima berkata...

Ya Allah.terliur pulak malam2 ni.nyum3x

Amie berkata...

Ima,
jemput...

ummiross berkata...

Amie, tengok kat fb,,terus terbang ke dapur Amie. Sedapnya, sampai kecur airliur ni.

QasehnyaRania berkata...

as-salam akak :D

sedapnya kalau dapat makan sekarang..makan seijuk2 lepas letak dlm peti sijuk.. :D

ada lagi ke bakinya, kak..hihi

cikmanggis berkata...

Telan air liur gulppp..gulpp...sedapnya Amie..esok kena cari bahan bahannya ni...

amy berkata...

Salam kak Amie..adoiiii sedapnya tgk ;0....nak buat jugakla nanti sebab takde sebab ;0 tgk gambar kak Amie ni terus rase nak buat ;0..

Yana Shaiful berkata...

bestnya dapat mkn sejuk2..skg ni cuaca panas..mmg sesuai sgt dessert nii..nak 2 potong kak hihii ^^

mama sara nur berkata...

sejuk nyaman terasa..
rasa nk ngap terus je nampak agar2 k.amie ni..sedap buah peach tu yummy

lina_pg berkata...

assalam kak AMie..saya ni memang pantang kalau dessert...memang tergugat iman..tambah lak sekarang ni jarang sangat men'dessert'...
Nampak sangat sedap tu...tambah lak ada buah peach..yummy

Asyifa Mustaffa berkata...

Wow....! Anggun sekali......:-)

Nooriah Abdullah berkata...

aduh terliur nya tengok ni sedang lapo ni baru balik dari ngupir heee belum kena apa2 lagi

tun_telani berkata...

adeh.. kak amie.. sedapnyerrr.... dh lama x beli buah pic dlm tin tu.. biasa kalau beli utk wat puding mmg 2-3ketul masuk mulut dulu baru wat kuih. hihi

Nens Collection berkata...

dh rasa2 kelembutan dan kemanisan dlm mulut ni..sedap2!

faa.rosli berkata...

uiisshhhhh sedapnya kalo cuaca panas2, bukak peti ais, teros ngap ni...fuhhhh

Lesung Batu berkata...

salam rindu amie..nampak tempting abisss..confirm dah abis kan..hehe