ADSENSE

Sabtu, 4 Ogos 2012

Iftar Hari Ke 15 : Lamb Marmite & Rocoh Tapai Pulut

Assalamualaikum.



Hari ini Amie mendapat serangan penyakit malas masak! Sebaik sahaja pulang dari menghadiri mesyuarat PIBG di sekolah, rasanya ingin merehatkan diri sampai ke petang! Entah kenapa ketika baring di hadapan televisyen, tiba-tiba teringat Lamb Marmite yang Amie pernah makan di My Inn Hotel pada Mei 2012 lalu. Ketika itu memang Amie berminat untuk mengetahui resepinya melalui salah seorang tukang masak di hotel tersebut yang merupakan bekas anak murid Amie. Malangnya, sehingga ke hari ini tiada pula kesempatan untuk menghubunginya. Jadi, dengan menggunakan deria rasa (ingatan), Amie cuba olah mengikut kreativiti tersendiri. 

Resepi : Lamb Marmite
Sumber : ...belum berani mengaku sebab takut salah resepi....hi hihiiiii

Bahan-bahan:
1kg daging bebiri - potong ikut cita rasa
5 ulas bawang putih - kisar
3cm halia - kisar
1 sudu makan lada hitam - tumbuk
2 sudu makan Marmite
1 sudu makan jus lemon
2 sudu makan minyak zaitun
1 sudu makan kicap cair Cap Kipas Udang
1 sudu makan madu
1 sudu makan bijan - goreng tanpa minyak (sangan)

Cara:
1. Gaul daging bebiri bersama bawang putih, halia, lada hitam, minyak zaitun, jus lemon, kicap cair serta Marmite.
2. Perap selama 2 jam dalam peti sejuk.
3. Keluarkan dan panggang di dalam kuali non-stick.
4. Gunakan api perlahan, dan biarkan air keluar dari daging menjadi kuah.
5. Balik-balikkan sehingga daging masak dan kuah mengering.
6. Masukkan madu, dan gaul sebati.
7. Angkat dan taburkan bijan ketika menghidang.

Sebelum masak Lamb Marmite yang sedang diperap, Amie bersama Encik Suami jalan-jalan ke pasar Ramadhan di seberang jalan berhadapan dengan kawasan perumahan kami. Amie terjumpa pulut tapai. Beli sebungkus, isinya 3 ketul. Amie buat Rocoh Tapai Pulut. Tentu ada yang pertama kali dengar perkataan 'rocoh'. Apa itu 'rocoh' ye... nanti Amie telefon bonda di kampung, sebab perkataan ini bonda yang selalu sebut!


Amie seorang saja yang minum Rocoh Tapai Pulut. Selebihnya, yang empat beranak minum air tebu. Oleh sebab Lamb Marmite itu tidak berkuah, kering.... jadi Amie sediakan Sup Ayam Daun Kemangi. Seperti biasa, Amie tambahkan lobak putih, masukkan tomato, tauhu lembut dan juga sedikit daging ayam. Untuk menaikkan aromanya, Amie bubuh daun kemangi, untuk menggantikan daun sup!


Yang di bawah ini sudah tentulah hasil jalan-jalan cari makan di pasar Ramadhan. Nampaknya hanya murtabak sahaja yang laris, bersama air tebu!


Si bongsu meminta Amie menyimpan sepotong Lamb Marmite di dalam pinggan makannya. Katanya, dia ingin makan untuk sahur nanti sebab katanya Lamb Marmite yang Amie masak rasanya sedap! Oh ..... sayang Mummy! Mummy dah simpan sebahagian Lamb Marmite untuk lauk bersahur malam nanti. Jadi, si bongsu pun menghabiskan kepingan Lamb Marmite di dalam pinggannya.


Masih mencari resepi sebenar untuk menghasilkan Lamb Marmite yang benar-benar enak! Ada sesiapa yang mempunyai atau tahu resepi ini? Amie sudah bertanya Encik Google tetapi alamat yang diberi tidak lengkap! Asyik tersesat jalan dan hingga ke petang tak terjumpa resepinya! 
Selamat berbuka puasa dan jangan lupa solat terawih....

13 ulasan:

ijayuji berkata...

Salam kak amie! jalan2 sblm solat isya` hihihi... baru sudah makan, hari ni kita makan maggi korea ajerrr sbb teringin nk makan pastu makan kuih ajerr :D tgk sup akak tu sukenya kita terbyg byg sambal kicap, perah limau ya kak? mmg tak serik nanti taubat lagi buat lagi kikiki... kena taubat nasuha dulu baru tak buat lagi :D kita tak makan kamben, dulu2 pernah nk makan tp kita tak thn dgn bau dia, mcm nak pitam terus masa nak makan tuu, tp bila org masak kamben kita pun terasa nk makan tp tak leh makan :D rocoh tapai tu kita sgt2 jakun, tak pernah pun minum mcm tu, tak senoneg ke kak kepalanya? hihihi...

Bicara Kak Noor berkata...

salam Mie..
akak pun dah siap solat segala isyak dan teraweh kat umah ja sbb dah ada imam dlam umah senang tkyah gi semejid sedapppppp lah akak dah tiru Amie punya masak udang yg kemarin tu insyaallah esuk lusa masuk N3 heee thanks sedap anak2 ckp..

adda syuhada berkata...

terliur ngn rocoh tuh...pestime dgr nih...dah mula terguda...

Hanis MY berkata...

meriahnya menu kali ni yummyy! tergoda dgn rocoh tu kak amie

Nuwairani Ismail berkata...

nani pun tak reti nak masak jenis2 kambing ni. takut berbau pulak kalau tak kena cara. jadinya, nani selalu beli yang dijual di giant tu. memang dah soiap2 perap. tapi tak boleh nak lawan dengan yang buat sendiri la kot.

Wani berkata...

salam kak amie.. sedapnya... tapi tak kenal pulak wani dengan marmite tu ..jakun bila nama x pernah dengar ni hihi... rocoh tu pun first time dengar ... air minuman rupanya ..boleh nak try gak ni..

ibundo berkata...

salam amie. Dalam pada penat dan malas tu, macam-macam juga amie masak. Sedap sedap pula tu.
Banyak n3 amie yang bundo terlepas. Bulan bulan puasa ni tak larat nak bejalan la mie..hehe.
Suka dengar anak2 gemar makan udang tu. Kita ni kalau masaka dan keluarga suka makan, tak terasa penat kan?

Yana Shaiful berkata...

1st time dgr nama minuman rocoh.. mcm kna cuba jer..dh terguda hihii..

Rohah berkata...

tgk air tu tergodanya...namanya pun special..

Amie berkata...

Laaa... kesiannya makan kamben sampai nak pitam ye.... tapi tengok juga gaya masaknya Ika, tak semua resepi kamben tu berbau...
Haaa.... jakun lagi bila dengar rocoh ye ha ha hahhh kepala okey aje, bukannya minum air 'tapai'! Tapi campuran tapai ....

Kak Noor,
Alhamdulillah....
Wangi aje kan udang masak tu kan Kak Noor.

Adda,
Jom nikmati rocoh Adda.

Amie berkata...

Hanis,
Memang sedap rocoh tu Hanis... Kak Amie minum sorang2!

Nani,
Kakak biasa masak kamben, sebab ayahbonda mentua memang pakar masaknya, lagipun ayahanda mentua pernah jadi tukang masak pengurus ladang zaman pentadbiran British dulu, banyaklah resepi masakan barat yang dipelajarinya.....

Amie berkata...

Wani,
marmite tu exstact yeast, lebih kurang bovril juga,
rocoh memang sejenis minuman, orang jawa punya minuman!

Ibundo,
betul tu Bundo, kalau ikutkan hati memanglah malas nak ke dapur, nak ngadap je hidangan depan mata... tapi demi keluarga, buat juga... dan hilang penat kalau anak kata sedap, licin ....

Yana,
boleh cuba Yana... senang saja nak buatnya tu...

Rohah,
entahlah Rohah.... bila beli tapai pulut tu, tiba-tiba teringat 'rocoh' yang mak suka buat masa buka puasa kecik2 dulu... tapi itu mak gunakan tapai ubi!

Melly Octaviana berkata...

Macam macam ada di dapur nya kak amie.memang kenyang deh kalo masuk sini..hehe. semua makanan di atas melly belum pernah dengar dan rasa,bagusnya kalo tetangga sama akak nanti melly bantu abisin rocoh tapai pulut nya..hehe
Happy Sunday akak sayang.:-)