Makan Malam di Restoran Bamboe

5:48 PTG

Seorang teman mencadangkan kami cuba makan di sebuah restoran X... Katanya di situ makanannya sedap-sedap. Kita pun bergeraklah menuju ke tempat tersebut. Memang restorannya besar, banyak pengunjung dan banyak pula tempat pilihan makanan yang pelbagai. Kita pun teruja...terus masuk cari tempat duduk. Sayangnya tak ada seorang pun pelayan yang datang mengambil pesanan. Ada yang lalu depan kami pun buat tak tahu saja bila kami cuba senyum-senyum dan panggil. Kita berpandang-pandangan dengan En. Suami. Encik Suami kata... marilah cari tempat makan lain. Kami pun keluar meninggalkan restoran tadi...
Ini merupakan pengalaman kedua di Sandakan yang tak ingin kami ulangi buat kali ketiga! Yang pertama, pada petang hari sebelumnya ketika ingin makan-makan di warung di tepi laut,.. keadaan yang sama berlaku! Kami duduk lebih lama, tetapi pelayan datang terus mengambil pesanan pelanggan yang baru duduk di meja bersebelahan dengan kami. Entah berapa minit menunggu....terpandang-pandang dan memanggil pelayan untuk ambil pesanan! Nampak macam naik hangin juga Encik Suami...... cari tempat lainlah, kata Encik Suami! Bila nampak kami sekeluarga bangun meninggalkan meja, ternampaklah pulak seorang pelayan memanggil seseorang untuk ambil order dari kami....he he heee...Encik Suami terus berjalan, kita pun ikut sajalah.
Bukan nak jatuhkan bisnes bangsa sendiri...tapi kecekapan mengurus itu tidak dititikberatkan! Cuba... kalau kita ke restoran bangsa XYZ... cepat jew ambil order, lepas tu kalau pesanan tak sampai dalam beberapa minit, akan datanglah seseorang yang memantau di situ bertanya...sudah order atau belum?

Encik Suami memandu menyeberang jalan dan akhirnya kami singgah di Restoran Bamboe. Restoran ini terletak di  Bandar Labuk, Sandakan.

Sesuai dengan namanya, Restoran Bamboe...restorang ini dipagari oleh bambu di sekelilingnya. Keadaannya bersih dan suasana di sini tenang dan nyaman.
Kita ikutkan kehendak anak-anak untuk pesan makanan sebab kita cuma nak makan yang ringan-ringan saja.

Kita pesan Soto Banjar seperti di bawah ini.

Fairuz pula pesan bakso.

Segar dan nyaman...
Pelbagai air buah...tembikai, lobak merah, nanas...

Seperti biasa, anak-anak suka pesan makanan laut...

Sotong Goreng Tepung saiz sederhana.

Ikan merah masak tiga rasa.

Sawi masak sos tiram
Order udang goreng butter tapi katanya udang habis... dah... cukuplah tu untuk makan malam.

Kita tak jadi makan Soto Banjar sebab Firdaus habiskan! Pandai makan soto ye sayang...

6 comments

1. Assalam Amie,
    kadang2 terkena juga pengalaman macam Amie ni..
    kita dah sampai dulu tapi order kita datang lambat
    & belum siap compare dengan the next table..
    Ada tu sampai dari lapar terus masuk angin dah kenyang
    tak boleh makan dah..huhu...

Pandai Firdaus makan soto ya.
    dah besarlah dia...:).

BalasPadam
  2. Assalam amie..pekabo? Lama akak tak menjenguk dapur amie. Mcm2 resipi kita ketinggalan..huhuu!

3. Assalam amie..pekabo? Lama akak tak menjenguk dapur amie. Mcm2 resipi kita ketinggalan..huhuu!

4. Berbaloi la dengan harga semua menu nampak sedap

BalasPadam
  5. Lawa restoran nikan....harga makanan pun boleh tahan....bestnya. Kalau dekat boleh try...

6. Sana restoran bamboe memang sedap sis, dah berkali-kali kami makan. Kalau nak cari sandakan ufo tat boleh order dengan kami. 3 hari sebelum tarikh dikehendaki.. www.facebook.com/thezarashopz whatsapp: 0128440271

TERIMA KASIH TINGGALKAN KOMEN.

Labels

~Australia (Perth) ~Balkan ~Bosnia and Herzegovina ~Brunei Darul Salam ~China (Shenzhen - Guilin - Yangshuo - Guangzhou) ~Cuti-Cuti Malaysia ~Ekspedisi ~Europe ~India (New Delhi - Srinagar - Pahalgam - Gulmarg) ~Indonesia ( Padang - Bukit Tinggi - Jambi - Palembang - Jakarta ) ~Indonesia ( Sumatera Barat - Bukit Tinggi - Padang ) ~Indonesia (Bandung - Jakarta - Jogjakarta) ~Travelogue ~Indonesia (Kalimantan Timur: Nunukan - Tarakan - Balikpapan - Samarinda - Tenggarong) ~Indonesia (Sidoarjo - Surabaya - Malang) ~Indonesia (Surabaya - Malang) ~Italy ~Jalan-Jalan Cari Ikan ~Jalan-Jalan Cari Makan ~Johor ~Kedah ~Kelantan ~Kenali Hidupan Akuatik ~Korea Selatan - Seoul - Nami Island ~Kuala Lumpur ~Madinah 2023 ~Makkah & Madinah ~Makkah 2023 ~Melaka ~Muhasabah Diri ~Negeri Sembilan ~Nepal (Kathmandu-Pokhara-Dhampus-Machhapuchhre Base Camp) ~Pahang ~Penginapan / Homestay / Hotel / Resort ~Perak ~Pulau Pinang ~Putrajaya ~Sabah ~Saudi Arabia ~Selangor ~Tempat Menarik di Malaysia ~Thailand ( Bangkok - Hua Hin) ~Thailand (Hatyai) ~Travelogue ~Turki ~Umrah ~Umrah 2023 ~Vietnam ( Da Nang - Hoi An - Ba Na Hills) Acar Advertorial Agar-Agar Air Asam Aneka Hidangan Nasi Aneka Hidangan Sup Aneka Jenis Serunding Anekdot Antologi Puisi Apam Asian Food Festival Awards Ayam / Itik / Burung BBQ Bekal Makanan Biskut Buah Bubur Buku Cerita / Komik / Cerpen / Novel Buku Motivasi Buku Resepi Buku Resipi Buku Sejarah Buku Travelog / Novelog Cerita Dari Dapur Cerita Dari Pasar Cerpen Kanak-Kanak Chips Contest / Kuiz / GA Desserts Dried Pasta: Spaghetti/ Spiral / Fusili / Rigatoni / Fettuccine / Risoni / Lasagne / Conchiglie / Tagliatelle / Macaroni / etc Dumpling / Wantan / Siew Mai / Dim Sum Food Review Hari Raya Hasil Karyaku Herba Hidangan Berbuka Puasa Hidangan Berpantang Hidangan Bersahur Hidangan Tengah Hari / Malam Hidangan Tengahari / Malam Himpunan Kad Ucapan Ikan Japanese Food Jeruk / Pickles Johor Juadah Hari Raya Juices / Smoothies Kek Kek Lapis Kek Lapis Sarawak Kek Sarawak Kelas Masakan Keluarga Kerabu Kerang-Kerangan Ketam / Sotong / Udang Khidmat Foodpanda Kiriman Komentator Korean Food Kudapan Kuih Raya Kuih Tradisional Nusantara Kuih-Muih Kuiz / GA Lain-Lain Laksa / Mee / Mee Hoon / Kuey Teow Lembu / Kambing / Lamb / Rusa Lobster Malaysian Food Festival Masakan Ala Kadazan / Dusun Masakan Ala Bajau Masakan Ala Bugis Masakan Ala Cina Masakan Ala Cocos Masakan Ala Jawa Masakan Ala Mamak Masakan Ala Nyonya Masakan Ala Pakistan Masakan Ala Thai Masakan Brunei Masakan India Masakan Indonesia Masakan Minang Masakan Negeri Sembilan Masakan Pahang Masakan Sabah Masakan Sarawak Masakan Singapura Masakan Suluk Masakan Timur Tengah Masakan Tradisi Kedah Masakan Tradisi Kelantan / Terengganu /Pantai Timur Masakan Tradisi Melayu Melaka Masakan Tradisi Perak Masakan Tradisi Pulau Pinang Masakan Tradisional Nusantara Masakan Utara Menu ala Fusion Minuman Panas / Sejuk Muffin Nuffnang Oleh-oleh Otak-Otak Pastry Pemakanan Sihat Pembelian Online Petua Di Dapur Pie Pizza Puding Resepi Amie's Little Kitchen di Media Cetak Resepi Bonda Roti Sambal Sambutan Hari Istimewa Santai Bersama BEN ASHAARI Sarapan Pagi / Minum Petang Sate Sayur Seafood Segmen : Meriahnya Dunia Masakan Segmen Share Resipi Setulus Kasih Soto & Coto Telur Tempahan Western Food Wordless Wednesday