ADSENSE

Sabtu, 7 Mac 2015

Daging Rusa Masak Ungkep ..... Sedapnya Ya Ampun!

Bila masuk dapur, sering memikirkan masakan yang ringkas, mudah tapi sedap! Apalagi.... masak ungkep jadi pilihan. Ayuk... kita olah daging rusa supaya boleh dinikmati sebagai masakan ungkep, dan sudah tentunya enak dimakan bersama nasi putih.



Bahan-bahan:
1kg daging rusa - potong setebal 1 cm - lumur dengan 1 sudu teh  garam 1 sudu makan kunyit - perap seketika
2 batang serai - dititik
2 cawan air
minyak
1 sudu teh garam
1 sudu makan  gula pasir / gula melaka
perasa pilihan (jika suka)

Bahan tumbuk / kisar:
5 ulas bawang putih
10 biji bawang merah 
2 sudu makan ketumbar biji
1 sudu makan jintan manis
1 sudu makan jintan putih
3 cm kunyit hidup
3 cm halia
15 biji cili padi 

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis semua bahan kisar sehingga terbit minyak.
2. Masukkan  serai dan daging rusa dan kemudian gaul rata hingga daging kelihatan layu atau berubah warna.
3. Tambahkan air, garam, gula dan perasa pilihan (jika suka).                                            4. Tutup kuali rapat-rapat.
5. Kacau sekali-sekala untuk memastikan daging rusa tidak hangus kekeringan atau hancur.
6. Apabila kuah kering (jika suka kuahnya, tak perlu masak sampai kering) dan daging empuk, matikan api.

8 ulasan:

rahel berkata...

Nampak sedap betul ya kak Amie....kalau dekat mau aje hulur pinggan....hehehe

Nooriah Abdullah berkata...

mana nak cari daging rusa ni Mie, ada jual kat supermarket ke ni, selalu tengok entry daging rusa dari Amie, tak larat nak telan air liur dah ni..

Amie berkata...

Rahel,
masakan tradisi memang sedap!

Kak Noor,
alahai kak... kami dapat rusa ni dalam setahun adalah sekali atau dua kali je, jadi bila sekali dapat rembatlah berkilo2 kak he he hee...

Dewi Aja berkata...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Juls Julie80 berkata...

Assalam kak..tgk pun dah tau sedap...terliur plak pagi2 nih haa..

masakan ni asal dari mane kak..? jawa yer..?

Amie berkata...

Juls,
waalaikumussalam...
ini resepi masyarakat Jawa... tapi tak tahu dari mana asalnya... pulau Jawakah.. Jawa Tengah, Barat, Timur .....

Mayang ABDUL RAZAK berkata...

sedapnya kak amie..

kasihilmar.com berkata...

Amie, saya suka daging rusa tapi tak pernah masak sebab susah nk dapat daging ni.. sedap nampak masakan Amie ni!