ADSENSE

Ahad, 22 Mac 2015

Biskut Suji Salju

Petang kelmarin.... bila tengok Fairuz tidur, Firdaus tidur... Fuad masih belum pulang dari perpustakaan, Encik Suami pulak sibuk dengan kebun bunganya yang sekangkang kera.... kita pun menyelinap ke dapur. Kalau diikutkan hati memang nak ngorok sama macam Firdaus... tapi kalau dah terbiasa ngorok di petang hari, alamat buntallah jadinya.... nak cari kain kenalah pilih jenama gajah duduk punya... keh keh keee..... firdaus tu kecik lagi, memang kena tidur untuk proses tumbesarannya supaya lebih sempurna.Ooo'oooo... cerita tentang Firdaus, hari ini hari ulang tahunnya yang kedua. Kek belum dipotong lagi sebab tuan kek tengah ngorok tu....
Wookeeeyy... cerita tentang kisah kelmarin semula. Bila singgah dapur Ratu Talam Yatie Memories, tiba-tiba terpikatlah pulak dengan Biskut Suji Saljunya tu.... katanya Yatie, resepi biskut ini dari satu ke satu dapur dia berjalan... dan bermula dari Dapur Maklang Azie.
Kita pun cubalah kumpul bahan di dapur, dapatlah satu adunan Biskut Suji Salju bentuk bintang di bawah ini:
Bahan A:
150 gram minyak sapi

100 gram mentega
100 gram gula kastor
1 sudu teh esen vanila
1 biji kuning telur

Bahan B:
100g cornflakes - kisar halus
100g tepung jagung
50g tepung suji
280g tepung gandum
Hiasan
150g susu tepung
Cara :
1. Sebatikan semua bahan A.
2. Masukkan semua bahan B dan uli menjadi doh yg lembut.
3. Canai doh setebal 1/2 cm dan terap menggunakan acuan kegemaran. 
4. Bakar pada suhu 150 selama 25 minit - ikut kepanasan oven masing-masing.
4. Keluarkan biskut dan biarkan seketika sebelum disalut dengan susu tepung.


Encik Suami kata... macam suasana raya pulak bila terhidu bau biskut yang sedang dibakar dalam oven. Belum pun sempat disalut susu tepung... sudah ada tangan-tangan nakal mengambi biskut ini.... bawa masuk ke mulut! Tapi sebenarnya rasa seronok... rasa suka sebab Fuad dan Fairuz suka makan!

Dari petang membawa ke malam sehinggalah ke hari ini... Fairuz tak sudah-sudah membuka dan menutup balang makan sebij-sebiji biskut suji salju ini... eh! Tak boleh jadi... kang lambat-lambat ambil gambar, habis pulak Biskut Suji Salju yang sedap ni!

6 ulasan:

Rohana Ali berkata...

Assalam.amie..
Kak ana dh cuba resipi yg amie postkn d blogs
..
Memang semua sedap2......tmaksih bnyk2

Rohah berkata...

njaluk kak..hehee

kak ruby berkata...

klau dpt 1 biji kan best.....

Lina Izal berkata...

Salam perkenalan Kak Amie, macam hari raya pulak, nak tanya Kak Amie asal jawa ke sebut ngorok-ngorok tu hehe

kasihilmar.com berkata...

menarik resipi ni... saya tak pernah masukkan cornflakes dalam biskut suji salju!

Acik Erna berkata...

Amie..acik nak cuba juga ni..kalau buat biskut ni cornfirm tak de sape nak kacau acik kat dapur kan Amie.terima kasih Amie kongsi resepi