ADSENSE

Jumaat, 29 November 2013

Asam Rebus Ikan Sardin dengan Daun Kemangi

Dah siap hidangan untuk tengahari ini? Sementara menunggu daging lembut (Amie sedang rendam daging di sinki, tapi belum pasti nak masak apa), Amie paparkan lauk kami kelmarin. Ringkas je hidangan kami... main rebus-rebus je.


Amie masak Asam Rebus Ikan Sardin dengan Daun Kemangi.


Agaknya ikan sardin ini jenis yang bersaiz besar sebab satu ekor beratnya hampir 1kg. Betul ke namanya ikan sardin sebab bila tanya penjual ikan, dia kata ikan sardin! Mungkin juga dari spesies  keluarga ikan sardin, sebab rupa bentuknya pun sekan-akan sama. Encik Suami memang suka ikan ini, tapi kami jarang beli sebab bila Amie masak, ada sedikit bau pada ikan ini. Mungkin Amie tak pandai masak kot.... tu sebab tak boleh hilang bau hanyirnya.


4 ekor ikn sardin ini beratnya 3kg.



Gunakan cili merah segar ye...



Jangan lupa serai & kunyit hidup.



Siap daaaahhh..... Jom tengok resepinya.

Resepi  : Asam Rebu Ikan Sardin dengan Daun Kemangi
Olahan  : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 ekor ikan sardin saiz besar- bersihkan dan potong 6
600ml air
1 batang serai - dititik
2 keping asam gelugur
2 biji tomato - belah 2
3 tangkai daun kemangi
garam / perasa pilihan

Bahan kisar:
5 biji cili merah - buang biji
3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
1 inci kunyit hidup
1/2 inci halia
sedikit belacan

Cara:
1. Masukkan air di  dalam periuk. Masukkan semua bahan kisar, serai dan asam gelugur.
2. Biarkan  masak hingga mendidih.
3. Masukkan ikan sardin dan masak lagi selama 5 minit. Kemudian masukkan daun kemangi.
4. Perasakan dengan garam / perasa pilihan.
5. Padamkan api dapur dan hidangkan panas.



Ini daun kemangi @ cemangi atau disebut juga daun selasih..... ada banyak versi daun selasihnya sayaaaaang. Amie masukkan daun kemangi untuk buang bau ikan tu!



Wokeeeehhh.... bereees! Habis dah Asam Rebus Ikan Sardin dengan Daun Kemangi sampai titisan kuah terakhir! Tulang pun tak tinggal lagi.... kucing kami yang entah berapa puluh ekor tu dah tolong bersihkan!

4 ulasan:

adda syuhada berkata...

sedapnya k.amie...terliur plk rasanya...mcm best jer klu dapat hirup kuah tu panas2...

Umie Jazz berkata...

Assalamualaikum Amie klu dapt hirup kuah tu alangkah nikmatnya...sedapkan menu2 yg simple cenggini...

Ain Noraini berkata...

daun tu saya suka buat masak lemak cili padi dengan ikan pun sedap jugak..

Acik Erna berkata...

masak asam rebus ni ok ye amie..tak ada bau..nampak sedap la amie