ADSENSE

Ahad, 7 Oktober 2012

Kurma Ayam

Assalamualaikum.
Hari ini Amie masak Kurma Ayam. Jarang benar Amie masak begini sebab kurang permintaan dalam rumah. Apa pun, sesekali masak begini, barulah terasa enaknya terutama kalau makan waktu lauk masih panas dan kebetulan perut kosong berkeroncong! Jadi, tak terdengarlah sedap atau tak sedap! Tapi, Amie kena angkat bakul berlubanglah pada petang Ahad ini sebab Amie rasa sedaplah pulak hasil masakan Kurma Ayam hari ini ha ha ha hah...... Oleh sebab jarang masak kurma, Amie masak berpandukan arahan di belakang bungkusan serbuk kurma, tapi Amie tambah sedikit rempah-rempahan lain termasuk asam jawa supaya kuahnya tak rasa muak.


Resepi : Kurma Ayam
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
12 ketul daging ayam
4 biji kentang - kupas dan belah 2
1 paket serbuk  rempah kurma
3 ulas bawang putih - pecahkan dan cincang
1 labu bawang besar - cincang
2cm halia - pecahkan
2 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
1 batang kulit kayu manis
2 cawan air
2 cawan santan pekat / susu cair
1 sudu teh pati asam jawa - bancuh dengan sedikit air
1 sudu makan serbuk pati ayam maggie
minyak

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih, bawang besar, halia, kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang hingga wangi.
2. Perlahankan api, dan masukkan serbuk rempah kurma serta gaul sebati dengan bahan tumisan yang lain.
3. Masukkan daging ayam dan gaul rata sehingga daging ayam layu.
4. Masukkan air dan biarkan mendidih sehingga daging ayam mula empuk.
5. Masukkan air asam jawa, santan / susu cair dan juga kentang. Masak sehingga kentang dan daging ayam benar-benar empuk.
6. Perasakan dengan serbuk pati ayam Maggie.
7. Tutup api dan sedia untuk dihidangkan.


Jom...  makan sama!

9 ulasan:

Acik Erna berkata...

Assalam Amie..dirumah acik pun kurang permintaan kurma..kalau acik masak..acik tumbukkan sikit cili api..baru laju je..sebab ada rasa pedas..nak cuba jugak resipi Amie nanti ye.

Sonia ~ Nasi Lemak Lover berkata...

immediate copy down the recipe first, going to cook this yummy Kuram ayam soon. Thanks for sharing.

EmbunRosaliza berkata...

Assalam amie, kat rumah kita ni pun mmg jarang sangat msk kurma, anak2 lagi suka msk gulai atau kari. Kita suka je ngan kurma, sesekali mkn ngan nasi panas mmg best, dgn aroma rempah kurma tu, menarik sangat nampak msk kurma amie tu

geraugebang berkata...

Ini kurma hypermarket ni semua adaaa...yummmyyyy....sedapnya...ada pulak sambal belahahahacan...pengsan

ummiross berkata...

Kurma ayam Amie tersangatlah menggodanya!, cantik pulak nampak dimata, tentu sekali sedap dirasa..

rahel berkata...

Mau jugak mkn kurma ayam tapi malas masak....ambil yg kak amie punya kurma ayam la...

Nens Collection berkata...

YUmmy!~! walopon nens x bape gemar kurma..tapi bila lihat presentation kak amie..mmg menyelerekan..;)

mama sara nur berkata...

assalam
ni antara lauk feberet sy he he makan mesti bersama ulam dan sambal best sgt he he

zila norazila berkata...

klu mkn kurma ayam tunggu raya..sbb hari itu ramai jiran2 yg hantar kt umh emah lauk kurma..zila paling suka org msk kurma..tp sendiri msk x suka mkn..hehhe sedapnya kak:)