ADSENSE

Rabu, 31 Oktober 2012

Ikan Merah Masak Kari Mamak Style - Resepi Chahaya Sheila

Assalamualaikum.
Petang tadi Amie cuba resepi istimewa dari dapur SPICES JOURNEY. Agak lama juga Amie meneliti resepi kari ikan yang dimasak oleh Sheila. Berkunjunglah ke dapurnya, pasti anda terliur melihat paparan kari ikan mamak style yang sungguh istimewa! Warna kari Sheila memang cantik, kuahnya berlinang-linang dan mengecurkan liur. Bagaimana pun Amie perlu berpuas hati jugalah dengan hasil air tangan Amie walaupun tidak secantik dan mengancam seperti yang Sheila hasilkan, tapi bila anak-anak kata hasil air tangan Amie sedap, maknanya memang boleh diterima. Mungkin ada beberapa perkara yang perlu Amie perbaiki kerana Amie terlebih bubuh santan sedangkan santan yang digunakan oleh Sheila hanya 100ml sahaja! Jadi, warna kuah kari tenggelam dicerahkan oleh santan! Dan satu lagi,  Amie gunakan rempah kari bukan Ali Babas. Yang lain, memang 100% Amie aplikasi sepenuhnya resepi dan langkah demi langkah yang Sheila berikan sebagai panduan. Disebabkan anak-anak dan Encik Suami sudah menunggu dengan nasi terhidang di atas meja makan, Amie pun terlupa memasukkan terung goreng, kacang bendi dan cili hijau ke dalam masakan. Bila nak tangkap gambar, baru teringat.... jadi hasilnya seperti di bawah ini!


Apa pun terima kasih banyak-banyak ye Sheila... nampak benarlah kerja orang kelam-kabut berbanding dengan kerja penuh komitmen macam Sheila ye.... he he hehh. Untuk resepi dan cara memasakanya, sila ketuk pintu dapur Sheila - Spices Journey. Di situ anda akan memperoleh panduan serta maklumat lanjut mengenai resepi yang lazat ini. Istimewanya, Sheila menambah beras sangai yang ditumbuk halus ke dalam kuahnya. Memang ada kelainan pada rasa masakan ini. Amie gunakan ikan merah, bahagian kepala dan juga beberapa keping isi.



Kepala ikan di atas tu Amie dan Encik Suami yang ratah. Anak-anak makan isi ikan.



Ha... yang di atas ni Amie nak hantar ke rumah Sheila... jom ikut Amie!

11 ulasan:

Qasey Honey berkata...

slm cygg Kak Amie..
resepi ni QH tgk dah ramai jugakkan yg cuba...msti sedap ni..tgk pon dh tau..
QH pon ade simpan jugak resepi ni..nth bile nk try..hihi

Norzie hany berkata...

Assalam Amie.
Sedapnya kari ni makan dengan nasi panas2.Cicah dengan lempeng pun sedap kari ni Amie.

Tihara berkata...

as salam

saya pun teringat lempeng bila tengok kari :)

Shiela berkata...

Assalam Amie ku sayang.. terharu baca alkesah kari mamak ni.. tadi dlm keta payah nak mengomen.. balik terus kejor on lappy ni.. hehee..

Apa apa pun terima kasih kerana memberi kepercayaan pada saya dan sudi mencuba resepi Kari ni yer.. lap uuu.. muahhh..

Bab amik gambor tu samalaa kita, memang cukup tak tentu arah bila anak n hubby dok tunggu dengan muka lapar dorang tu.. apa yang dan jerlah yang ditekan.. hehee..

azieazah berkata...

Daun kari pun terlupa jugak ker? alahai... memang kena potong markah niii

zila norazila berkata...

owhhh sedapppnye..kari mesti buat sminggu skali kt umah nie..best resepi nie..nnt2 nk cuba jgk.

Amie berkata...

Qasey,
salam cayanggg.... ada kelainan dalam resepi ni Qasey terutama aroma beras tumbuk tu...

Norzie,
waalaikumussalam... betul tu, tinggal kuahnya je ni...boleh cicah lempeng!

Tihara,
sedapkan kuah kari cicah lempeng!

Amie berkata...

Sheila cayangggg.... tu la pasal lain kali kena ikut betul2 arahan, kalau 100ml santan, 100ml juga yang diguna he he hehh tapi memag sedaplah Sheila, laik kali kalau nak buat memang nak sebiji sama macam kari yang Sheila buat tu!

Azie,
daun kari tak lupa, yang atas ikan tu aksesori aje... yang lupa terung, bendi dengan cili hijau je.

Zila,
memang kena cuba Zila cayanggg... ada kelaianan rasa dalam kari ini tau!

Amie berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Yatie berkata...

waduhhhhhhh....musim hujan ni mmng kena betul menu kari, bila petang je watkan lempeng cicah kuah kari..perghhhhh uweenaakkkkkk bangetttt....

ummiross berkata...

Aduyai, kecur airliur ni, ummi kalau kari kepala ikan boleh ratah je, best!!!