ADSENSE

Jumaat, 23 September 2011

Rebung Kerisik

Selamat petang semua. Amie jengok dapur untuk seketika saja....sebab ada urusan yang perlu diselesaikan. Amie masukkan resepi Rebung Kerisik. Sebenarnya rebung ini pemberian rakan Amie, iaitu Nur Fadhillah yang sememangnya sudah tahu sangat kegemaran Amie makan rebung yang segar dan manis. Setiap kali muncul tunas rebung  baru, Nur Fadhillah tak akan lupakan Amie. Terima kasih banyak ye Nur Fadhillah... mudah-mudahan rebung di lereng bukit berhampiran rumah Fadhillah itu sentiasalah bertunas.....


Nanti ada masa Amie tuliskan resepinya ya.....


Ratah-ratahlah dulu Rebung Kerisik ni.... sedap tau!

***********

Okey, Amie sudah siapkan urusan sebentar tadi. Sekarang Amie edit semula paparan yang separuh jalan tadi. Resepi ini Amie ubahsuai dari sebuah majalah.

Bahan-bahan:
400 gram rebung - hiris / cincang kasar dan celur seketika - toskan
7 biji cili padi - hiris
1 biji lada merah - hiris
1 biji lada hijau - hiris
2 helai daun limau purut - hiris halus
4 batang daun ketumbar - hiris halus
1 labu bawang besar - mayang / 5 biji bawang merah - mayang
2 batang serai -mayang
2 biji limau nipis / 3 biji limau kasturi - ambil jusnya
1 cawan santan pekat
2/3 cawan kerisik
garam & gula

Cara:
1. Gaul kesemua bahan di atas.
2. Perasakan dengan garam dan gula
3. Siap untuk dihidangkan.

15 ulasan:

☆*♥L@dy @yU♥*☆ berkata...

nmpk sedap but seumur hidup mmg x pernah mkn rebung....tataw kenapa ...

Acik Erna berkata...

assalam amie..acik tak pernah lagi buat macam ni.
biasanya rebung buat masak lemak cili api aje..campurkan dengan udang atau daging.

Chik Mimi berkata...

kak amie sedap nampak rebung berkerisek tu

kasihredha berkata...

tak pernah makan rebung msk macam ni...sure sedap kan

ibundo berkata...

mie,
kitorang selalu makan masak lemak cili api macam yang erna cakap. lepas tu asek cium tangan je sebab bau rebung tak boleh hilang..

nuwairani ismail berkata...

rindu pulak dengan kak amie (macam dah lama tak jumpa). kite pon suke makan rebung. kalau buat kerabu ke, masak lemak ke, memang suke betol!

Juwita Jamaludin berkata...

kat sini ada rebung gak kak.. tapi tak tahu boleh ke beli.. hihihihi.. sedapnya kak ita suka kak makanan macam ni sedap ratah

Zaliedana berkata...

Kak Amie,nmpak sedap rebung tuh,selalu rebung wat kari@pejeri jer..Kalo xpon lemak cili padi..Siyes kak,mmg nmpk sedap.

MulutPayau berkata...

tak pernah makan rebung kerisik..tentu sedapkan...

Nora Shahaira berkata...

kak amie..sedap rupa dia tu..
kalo tukar ngan jantung pisang..agak- agak ok tak? jgn lupa jawab bila singgah kat blog nora nanti ek..tq

Zaitun berkata...

Harus kak Zai cuba ni sebab selalunya rebung dibuat gulai lemak.Masa kat kampung dulu arwah mak kak Zai pun ada pokok rebung yang sentiasa ada tunas.

Ida,Japan berkata...

slm kak....rebung buta gini lebih kurang kerabu gak la yer...selalu mak ida wat kerabu jantung pisang lebih kurang gini..ada letak halia sekali

EmbunRosaliza berkata...

Assalam Amie, masa blk kg ari tu ada MIL buat gini, cuma xletak udang je, mmg sedap sanngat mkn n ratah2, kita panggil kerabu rebung hehe

ummiross berkata...

Amie, resepi baru bagi ummi ni. Kalau makan nasi mesti bertambah ni...

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak Amie..saya belum pernah makan rebung..sedap agaknya yaaaa....