ADSENSE

Khamis, 18 April 2013

Ikan Putih Masak Pindang

Assalamualaikum.
Bertemu lagi petang ini dengan paparan menu dalam pantang dari Amie's Little Kitchen. Oleh kerana memikirkan bukan selalu kita berkesempatan untuk berpantang, jadi Amie rasa lebih baiklah Amie paparkan sahaja menu yang ada untuk anda yang tercari-cari panduan menyediakan hidangan berpantang untuk ibu bersalin dan sebagainya.


Hari ini Amie menikmati sepinggan nasi panas dengan Ikan Putih Masak Pindang. Ikut resepi asalnya, hidangan ini menggunakan ikan merah tapi sejak Amie dalam pantang, Encik Suami tidak pernah pula membelikan ikan merah walaupun kakak ipar sudah berpesan berkali-kali. Mungkin bekalan ikan merah tidak ada di pasar. Apa pun, ikan putih juga merupakan pilihan ikan yang sesuai dijadikan lauk masa berpantang. Ikutkan hati memanglah rasa jemu bila memikirkan lauk-lauk rebus saja yang dihadap, tapi bila terbau aroma halia, dengan taburan daun sup atau daun pandan serta bawang goreng.... terus terbuka selera apalagi bila mula menghirup sesudu dua kuahnya yang masih panas!



Bagi yang berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang menu masa berpantang bolehlah rujuk buku masakan Kompilasi Hidangan Berpantang oleh Chef Nor Asmawati Nor Din.

Resepi Asal : Ikan Masak Pindang
Sumber : Kompilasi Hidangan Berpantang oleh Chef Nor Asmawati Nor Din

Bahan-bahan:
2 keping ikan merah
10 gm kunyit - tumbuk
10-15 biji lada hitam - tumbuk (pilihan)
30 gram halia - dihiris halus
2 biji bawang merah - dihiris halus
6 biji bawang putih - dihiris halus
1-2 keping asam gelugur
garam secukup rasa
air secukupnya

Cara:
1. Masukkan semua bahan kecuali ikan ke dalam periuk. Didihkan di atas api perlahan.
2. Masukkan ikan. Didihkan lagi hingga masak.


Catatan:
Lebih banyak halia dan bawang putih, lagi bagus untuk pembuangan angin. Kurangkan lada hitam sekiranya menyusukan bayi.

21 ulasan:

Ann Ishak berkata...

boleh jugak saya buat juadah berbuka puasa petang ni, boleh jugak kan walaupun bukannya berpantang :)

Yatie berkata...

kalau menu mcm ni mmng orng tak dlm pantang pun terliur taw..kena cuaca panas skrng ni..nak makan yg kuah2 mcm ni..hirup kuahnya...uweenakkk bangetttt..fuhhhh kemecer aku..

JaSSNaNi berkata...

assalamualaikum amie..
dalam pantang kan skrg ni tak susah mcm dulu... pantang skrg lebih open.. makanan banyak choise.. nani waktu dlm pantang hari sabtu & ahad asben masakkan sup ikan.. kalau hari keje.. takde sapa masak sedap2.. sakinah tolong gorengkan ayam kecil2 dadu tu.. dgn bawang dan tabur lada hitam kasar atasnya.. nani makan dgn nasi panas.. alhamdullillah.. selamat berpantang nani selama 44 hari.. :D sbb anak2 skolah.. nani kena dok ngan asben dan anak2.. tak leh balik kg.. jadi asben yg jaga nani dan anak2..

tun_telani berkata...

salam kak amie :) tun kan, kalau lauk ikan rebus2 ni mmg lajuu makan, tp perlu ada sambal kicap.. hihi

Melly Octaviana berkata...

Macam macam lauk berpantang nya kak Amie..masa Melly abis melahirkan asyik makan sup ayam aja..hehe

Melly Octaviana berkata...

Macam macam lauk berpantang nya kak Amie..masa Melly abis melahirkan asyik makan sup ayam aja..hehe

Asyifa Mustaffa berkata...

ikan putih tu cmne rupanya kak...?
sy kat rmh ni...slalu mkn ikan selar...x pun tenggiri....itu la yg asben slalu bli kak....nak sruh bli ikan merah...leceh katanya nak siang....sbb bnyk sisik kan...nak x nak...sy ikut je la...jnji ada..!

Rohah berkata...

seng orak pantang pun laju nyeruput kuah hey...segerrrr..

Rohah berkata...

seng orak pantang pun laju nyeruput kuah hey...segerrrr..

Amie berkata...

Ann,
menu begini memang sesuai untuk sesiapa saja, tak kira dalam pantang ke atau tidak... pilihan sihat ni Ann.

Yatie,
he hebheh Tie... kalau tak berpantang kena sambah sambal belacan ni Tie.. baru meleleh2 peluhhhh...

Jasnani,
waalaikumussalam...
betul tu Nani... tu sebab dulu kena duduk rehat 40-44 hari...sebab badan pun lemah, semua kena catu... pengaliran darah pun tak lancar...kita pilih yang moden ye nani, yang lebih rasional!

Amie berkata...

Tun Telani,
sedap makan time panas ye Tun.

Melly,
adalah 2-3 jenis Melly... bosan juga hari2 makan benda yang sama.

Asyifa,
susah nak tunjuk ikan putih tu sebab suami beli dah siap potong...

Amie berkata...

Rohah,
iyo Rohah... iki angger mangan karo keluargaku nang Bukit Ijo memang segerrrr banget!

Ucu Faridah berkata...

kalau mcm tu esok nk berpantang jugak lah..nk minta paksu carikn ikan merah...

hehehehe...kalau maunya dtg sila kumpul dari skrg hati nyamuk dr bukit iejo...

Ena berkata...

sedap la menu gini.. kejap je dah abis... asben dan anak2 pun suka.. ena suka juga masa gini hari keje sbb cepat kan..

mama sara nur berkata...

Assalam Amie
feberet mak sy msk pindang ni
sedap hirup kuahnya tu kan. Ni menu berpantang buat sy pantang jumpa he hee

zila norazila berkata...

sedapnya kak amie..x pantang pun jadi kecur nie:)

ummiross berkata...

Amie..yang tak berpantang ni pun terliur masak pindang tu, kalau ada sambal belacan, mau bertambah nasi ummi.

Amie berkata...

Ucu,
lama tak jumpa ikan merah... tak banyak ikan dah di sini sejak peristiwa pengganas datang tu...orang takut nak ke laut tangkap ikan...he he hehe
oohooo nampaknya peritiwa Puteri Gunung Ledang bakal berulang kembali ni... tapi sayang di bukit iejo dah terang benderang ucu, tak dak nyamuk dah...hihihiii...

Ena,
cepat, ringkas dan mudah kan Ena...

Mama Sara Nur,
waalaikumussalam... betul tu, tak dalam pantang pun memang pantang jumpa sebab nak hirup kuahnya!

Amie berkata...

Zila,
betul tu Zila... nanti time Zila berpantang puaslah makan masakan rebus2 ye... he hehh.

Ummiross,
memang kalau ada sambal belacan dengan ulam-ulam.. terus meletup Ummi!

Lesung Batu berkata...

menu peberet ayah sy ni Amie..hehe..msk pindang sedap mkn bila2 masa ja kan..hirup kuahnya..mmm sedap!

Sonia ~ Nasi Lemak Lover berkata...

Tentu tambah nasi dengan ikan masak pindang.