ADSENSE

Selasa, 20 November 2012

Khao Niaow Ma Muang (Pulut Mangga)

Jom layan Pulut Mangga. Kalau tak dipaparkan resepinya pun ramai yang sudah tahu nak buat sebab cara penyediaannya sangat mudah tetapi kelazatannya tak terkata. Apa pun terima kasih kepada Cik Mek DI SINI yang rajin kongsi resepi Pulut Mangga yang sedap ini. Izinkan Amie panjangkan resepinya di sini ye Cik Mek, mana tahu ada yang sesat tercari-cari resepi Pulut Mangga di dapur Amie ini.


 Resepi : Khao Niaow Ma Muang (Pulut Mangga)
 Sumber : hiphiphoorey - Cik Mek


 Bahan-bahan:
  • 2 cawan beras pulut (seeloknya pulut susu) rendam 2 jam
  • 1 1/2 cawan santan
  • 1/4 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil tepung jagung
  • 2 helai daun pandan (disimpulkan)
  • 3 sudu makan gula pasir
  • Mangga yang masak ranum secukupnya
Cara:
  1. Panaskan pengukus terlebih dahulu, kukus beras pulut hingga setengah masak, kemudian masukkan 1/2 cawan santan yang telah dicampur dengan garam. Letak daun pandan sekali dan kukus pulut hingga masak.
  2. Untuk kuahnya: Baki 1 cawan santan tadi dimasak bersama daun pandan dan gula pasir. Bila agak mendidih, masukkan tepung jagung yang dibancuh dengan sedikit air. Bila agak pekat, tutup api. 
  3. Sendukkan pulut ke dalam mangkuk atau pinggan, tuang kuah santan dan hidangkan dengan hirisan mangga.

9 ulasan:

Gee® berkata...

nak sepiring...

JaSSNaNi berkata...

nak gakkkkkkkkk!!!!
kalau nani ni mmg belah utara.. makan pulut mangga ka.. pulut durian ka.. mmg feveret lah.. pulut ikan kering pun sodap..

Tina Othman berkata...

tina tak pandai makan pulut dgn manga ni, selalu makan dgn durian je

tapi tgk kak amie punya alahai sedap tu, teringin lah pulak

Norzie hany berkata...

Assalam Amie.
Waduhhhh sedapnya pulut mangga buat minum petang2 gini.

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam amie..
ratna tak pernah buat lagi pulut mangga ni.. tp dah lama nampak geng masak2 yg buat... entah kenapa bila ada mangga tak teringat nak buat.. lgpun kat rumah kalau ada mangga sekejap je licin tak sempat nak kukus pulut.. kalau betul2 nak buat.. mangga kena sorok awal2.. heee.. tp nampak sedaplah dengan kuah santannya yg pekat2 tu..

ummiross berkata...

Amie..!, sedapnya!, suka3X..
Hari tu ummi ada makan masa pergi ke Perak, tengok yang Amie ni, terliurlah pulak, nanti ummi terbang ke Lahad Datu lah ye, hehe..

rostina76 berkata...

salam Amie....lawanye pulut mangga dia ;)

Amie berkata...

Gee,
boleh Gee...

Jassnani,
memang tak toeh kiri kanan kalau dah jumpa pulut mangga ye Jass...

Tina,
cubalah Tina. sedap tau...sekali cuba nak dua kali...

Amie berkata...

Norzie,
Waalaikumussalam... jemput makan sama sambil sembang2...

Madiha,
he he heh... betul tu Madiha, memang anak-anak kami pun suka mangga, lagilah kalau yang manis!

Ummiross,
jemput Ummi... nanti Amie tunggu di airport yea...

Rostina,
terima kasih Rostina... jemput...