ADSENSE

Sabtu, 13 Oktober 2012

Ikan Pari Masak Lemak Dengan Kencur & Kerabu Pucuk Paku

Assalamualaikum.
Pagi tadi sempat buka F/B dan terpandanglah Gulai Lemak Ikan Pari Bersama Pucuk Kaduk di dapur Rohah - DAMAI QALBU. Teringat pucuk kaduk merayap subur di bawah pokok pisang, tapi itu di kampung halaman.... nun di Bukit Hijau sanunnnn! Setakat ini belum pernah terjumpa daun kaduk di sini. Dulu Amie bawa batang kaduk dari kampung dan tanam di belakang rumah, tapi bukan rumah sendiri melainkan rumah sewa! Bila pindah ke rumah sendiri, tinggallah pokok kaduk di situ! Kebetulan sewaktu melihat Gulai lemak Ikan Pari Bersama Pucuk Kaduk Rohah, Amie baru saja keluarkan ikan pari dan sedang direndam di dapur. Sayangnya Amie hanya ada pucuk paku, dan bukannya pucuk kaduk. Kalau campur pucuk paku, tentulah tak ada sebarang aroma dari masakan itu nanti. Tiba-tiba teringatlah rumpun kencur di belakang rumah. Entah ada lagi entah tidak. Entah-entah sudah lama mati sebab tak dipeduli lagi. Tapi, bila jengok ke belakang.... adalah pula kencur berumpun-rumpun hidup dengan suburnya! Jadi.... kita pun olah Ikan Pari Masak Lemak Dengan Kencur! Biasanya kalau bubuh kencur, jadi masakan pecak ( ikan pari panggang, tuangkan kuah santan pekat (tidak dimasak) bercampur cili padi & isi kencur yang ditumbuk serta ramuan lain). Tapi Amie tak larat nak panggang ikan pari, masak saja cara Rohah sudah memadai.


Resepi Asal : GULAI LEMAK IKAN PARI BERSAMA PUCUK KADUK

Bahan-bahan:
350gm++ ikan pari | potong
1/2 cekak pucuk daun kaduk | buang tangkai yang keras - Amie gantikan dengan isi dan daun kencur yang ditumbuk
3 ulas bawang merah | tumbuk
2 ulas bawang putih | tumbuk
2cm halia | tumbuk
2cm kunyit hidup | tumbuk
10 biji cili padi tumbuk - Amie tambah
1 camca kecil udang kering | tumbuk
3 cawan santan sederhana pekat
1/2 keping asam gelugor
Garam
Gula

Cara:
1.Masukkan bahan-bahan tumbuk ke dalam periuk bersama santan. Masak hingga kelihatan sedikit wap barulah dimasukkan ikan pari.
2.Kacau sentiasa menggunakan api perlahan. Anggaran 5 minit, masukkan pula pucuk kaduk (kencur) , asam gelugor, garam dan gula. Kacau sehingga daun agak lembut dan kuah mendidih.
3. Matikan api setelah gulai masak.
Terima kasih banyak Rohah! Minta halal resepinya ye... dan untuk pertama kali Amie gunakan  udang kering dalam masakan ini sebagaimana yang Rohah buat!

Pucuk paku yang hendak dimasak betrsama ikan pari tadi, akhirnya jadi semangkuk kerabu!



Resepi : Kerabu Pucuk Paku
Idea dan olahan: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 cekak pucuk paku - bersihkan dan celur
3 ekor ikan selayang - digoreng dan tumbuk kasar isinya
2 batang serai - mayang halus
1 kuntum bunga kantan - mayang halus
15 biji cili padi - tumbuk
5 biji bawang merah - mayang 
1 cawan kelapa parut
1 sudu besar jus limau kasturi
garam
gula

Cara:
1. Gaul kesemua bahan di atas hingga sebati.
2. Petrahkan jus limau kasturi.
3. Sedia untuk dihidangkan.

Kalau tak ingat Encik Suami yang pulang lewat petang ini, memang habis Amie meratah semangkuk kerabu pucuk paku tu!



15 ulasan:

Melly Octaviana berkata...

wuihhh..lapar lah kak tengok menu nya. memang lagi lapar nih tengah rehat abis temani anak anak belajar..ikutan makan yah.. ;)

Melly Octaviana berkata...

wuihhh..lapar lah kak tengok menu nya. memang lagi lapar nih tengah rehat abis temani anak anak belajar..ikutan makan yah.. ;)

geraugebang berkata...

kalau dekat kita singgah...ada nasi lebih? he he he

myda_ahmad berkata...

salam kak amie...
sedapnya!sampai ke sini dah bau cekur tu...(sini kitorg panggil cekur)....lg2 kalau buat urap,mmg sedap!....

Sonia ~ Nasi Lemak Lover berkata...

yum yum, kena tambah nasi!

Tihara berkata...

saya rasa ni macam masakan orang jawa kan kak.sedapnya mesti bau wangi :)

Bicara Kak Noor berkata...

sedapnya Amie menu tu,akak like kerabu pucuk paku tu lama nya tk makan bak sepiring nak ratah kerabu tu

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Amie :D
Masakan sayur2 kg mmg sedap...lebih2 lagi kerabu ni...pasti makan dengan gear 5 hehehe

Gee® berkata...

Waaa...sedapnya kak amie... nak nak...!

MulutPayau berkata...

sedapnya kerabu pucuk paku tu.....

Delima Zamrud berkata...

Isk isk isk sesekali nnt mau cuba lah air tangan Amie musti best :D

mimie kesuma berkata...

assalammualaikum....
salam kenal dari saya... ^_^
salam hangat dari kota dumai ,riau

zila norazila berkata...

alahaiii kak amie..kecur btl tgk tau..kita tgh tercari2 menu best arinie..entah nk masak apa la nie..pening kpala..:)

Ummiakid @ lily berkata...

adoii...kecur sungguh tgk kerabu tu...kena pulak dgn ikan pari lemak kencur tu....terasa lapor...

Rohah berkata...

penangan iwak pariku ari tu, lupa sejenak diet nasi ku ..ha ha..kayane kok enak rak karuan diulem karo pucuk kaduk..nambah sesudu nasik lagi...hi2
teruskan juga ye misi ikan pari tu...wah, ngncess,ngencess...