Sabtu, 23 April 2011

Sayur Keladi Masak Lemak Dengan Ikan Sembilang

Sayur keladi... batang keladi masak lemak. Inilah antara sayur yang sering bonda masak masa kami kecil dulu. Oleh kerana senang nak dapat batang keladi sebab ayah bonda memang ada kebun ubi kayu, keladi, jagung, pisang dan sebagainya, macam-macam resepi bonda mengolahnya. Paling mudah masak asam rebuslah. Bonda gunakan daun asam, petik je dari kebun. Kadang-kadang masak asam pedas dan kadang-kadang bonda jemur dulu batang keladi. Sekarang nak cari batang keladi pun susah. Sudah terjumpa batang keladi di Pasar Sri Perdana, Amie pun terus tak lepas peluang. Kan sedap kalau masak dengan siput sedut... tak ada pula siput tu... Suatu ketika, masa bonda datang ke rumah kami di sini, terjumpa batang keladi... Amie terus beli. Sebatang berharga RM4.... bonda menggeleng kepala sambil mengucap, kenapa mahal sangat? Susah nak jumpa keladi di sini mak... tak macam di kampung, keliling rumah mak tanam macam-macam.... masa tu mak yang masak batang keladi, masuklah maca-macam rempah termasuk jintan dan ketumbar. Kali ini Amie tak masukkan pula rempah-rempah tu. Cukuplah masukkan belacan, udang kering dan cili padi....


Bahan-bahan:
7 batang keladi (siat kulit dan potong serong 5cm)
5 keping ikan sembilang
200ml santan cair
100ml santan pekat
1/2 sudu serbuk kunyit
3 keping asam gelugur (1 keping untuk masak lemak, 2 keping untuk celur batang keladi)
garam & gula

Bahan tubuk:
15 biji cili padi
7 biji bawang merah
5 biji bawang putih
1.5cm belacan
1/2 cawan udang kering

Cara:
1. Celur batang keladi bersama 2 keping asam gelugur hingga masak. Ketepikan.
2. Campurkan kesemua bahan tumbuk ke dalam santan cair dan didihkan bersama ikan sembilang.
3. Masukkan serbuk kunyit dan asam gelugur.
4. Masukkan batang keladi dan santan pekat.
5. Masukkan garam & gula.
6. Kacau sekali-sekala supaya tidak pecah santan.
7. Angkat dan hidangkan.

2 ulasan:

kisahwanida berkata...

Fuhhhhhh...... sedapnya sayur batang keladi. Aida selalu makan asam rebus jer..... kecur air liur

Amie berkata...

kisahwahida,
teringat masa kecik2 dulu mmg emak kak amie suka masak asam rebus...