ADSENSE

Sabtu, 6 September 2014

Secawan Kopi & Ubi Rebus.... nostalgia masa lalu!

Masa lalu tak akan berulang kembali dalam bentuk yang sama. Semuanya hanya tinggal kenangan, sama ada pahit atau manis bila dikenang. Nostalgia itu mampu mengharukan perasaan... dan itulah namanya kenangan..... memori.... yang pasti masih tersimpan dalam diari ingatan!


Teringat kopi pekat, sarapan ubi... tak kiralah ubi rebus ke, lempeng ubi ke, belebat ubi ke, getuk ubi ke, bingka ubi ke.... semuanya adalah kenangan manis yang tak mungkin dapat dilupakan! Orang dulu, khususnya petani, penoreh getah, dan yang sewaktu dengannya memang sinonim dengan kopi & ubi... itulah bekalan yang dibawa untuk mengalas perut. Siap menoreh getah, duduklah bawah pokok getah membuka bekalan.... tuang secawan kopi panas dari termos, mengunyah ubi rebus sambil tangan menepis nyamuk! Ah.... mana ada lagi situasi itu pada hari ini.....



Kenangan itu sangat mahalkan?

3 ulasan:

mama sara nur berkata...

assalam
ubikayu makanan penting zaman dulu2 sb susah dpt beras. teringat tok duk cerita zaman tu kalu ada beras kena rampas so senang tanam ubi mkn rebus cicah nyor la
kita masa kanak2 x suka jg mkn ubi he he cuma bila besar ni rasa sedap dah jd kesukaan pula
skrg kat kg pun susah dah nk dpt ubi sbnya habis kena korek dek khinzir huhuu walaupun tanam tepi umah je

Bbwana adienia berkata...

fuh..nampak simple tapi memang sedap dan nostalgia betul kan kak..kalau wana kan kak, layan betul makan dengan ikan masin..sedap oh kak..hihi..

nasa mulia berkata...

memang nostalgia, dulu kt kampung selalu jer dapat bfast ubi rebus, ubi goreng...masa tu belum dapat nak hargai semuanya...