ADSENSE

Isnin, 10 Jun 2013

Mengapa Perlu Basuh Telur Sebelum Digunakan?

Assalamualaikum.
Suka makan telur? Sama ada suka atau tidak, sudah tentu anda tidak terlepas dari makan telur dalam  mana-mana hidangan yang pernah anda  nikmati!


Ehsan : Google

Adakah anda basuh terlebih dahulu telur  sebelum anda menggunakannya? Atau adakah anda pasti makanan yang mengandungi telur yang anda nikmati benar-benar terjamin kebersihannya?  Bagi yang masih ragu-ragu tentang betapa perlunya membasuh telur sebelum digunakan sila klik DI SINI dan DI SINI'

Kita memang sepatutnya basuh telur ayam SEBELUM DIGUNAKAN kerana selain dari najis yang nampak secara zahirnya, kulit telur ayam juga dicemari oleh bakteria salmonella.

17 ulasan:

Acik Erna berkata...

assalam Amie..Alhamdulillah,,kalau sendiri memang sentiasa dibasuh..cuma risaukan kalau makan diluar je

Acik Erna berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

kita memang sentiasa berhati2 bila sediakan sendiri makanan di rumah takut makanan tercemar.. tp bila mkn kat luar.. susah nak meramalnya kan..

makchaq berkata...

Makchaq memang dari dulu telur mesti basuh dulu.. kalau kat luar tu susah la sikit..

Sury Abil berkata...

Basuh dulu sebelum guna...kadang2 ada telur yg masih bertahi,bbulu ayam eeee...geli gak nk pegang kena pakai sarung tgn baru cuci..sebb tu kalau beli telur sury suka belek2 dulu tgok2 dulu ambik yg bersih sikit xde lah payah sangat nk basuh balik.

FnF Simple Life berkata...

salam rindu kak Amie...

yup... dari kecil ibu saya ajar supaya telur dicuci dahulu sebelum dimasak ;)

JaSSNaNi berkata...

assalamualaikum..
betul tu amie... sebab tu kita ni orang islam.. di suruh untuk menjaga kebersihan.. supaya tak dapat bakteria2 yng tidak di ingini tu kan.. :)

Amie berkata...

Aik,
waalaikumussalam.... rasanya kalau risau makan di luar, elok order makanan yang tak gunakan telur kan Acik.

Madiha,
betul tu Madiha.. rasanya tak semua peniaga cuci dahulu telur yang digunakan.

Makchaq,
alhamdulillah... memang kat luar tak boleh nak jangka, tapi biasanya tak dibasuh...

Amie berkata...

Sury,
memang ada setengah telur kotor bersalut dengan najis!

FnF,
salam rindu ... lama tak bertandang ye FnF.
Alhamdulillah... syukur, didikan yang sempurna dari bondanya.

Jasnani,
waalaikumussalam... mudah-mudahan kita terhindar dari yang tidak bersih ye Nani.

faa.rosli berkata...

inilah yg paling faa cerewet. kalo faa g kedai makan tu, nampak dia amek telur terus dari sarang, faa takkan mintak telur. faa geli kalau tak basuh dulu telur tu sebelum digunakan.

Faudziyah Haji Ariffin berkata...

Salam Amie, Saya memang dari dulu lagi kalau beli telur mesti kena basuh sabelum masukkan kedalam peti ais. Kalau beli makanan di luar pon,dah jadi kebiasaan saya akan bertanya kepada sipenjual/pemasak itu sabelum membeli. Jika dimaklumkan telur dibasuh terlebih dahulu baru saya akan beli, jika tidak alamat nya wassalam lah.

Ann Ishak berkata...

inshaAllah, saya memang basuh telur sebelum nak digunakan :)

MulutPayau berkata...

Mmng basuh telur dari dulu lagi..anak2 pun diajar sama..cuma makan kat luar jer risau...kdng2 tgk telur yg digunakan bersalut najis...Aduhai ..terus hilang selera...

Azie berkata...

Saya pun basuh dulu

LiNa_Pg berkata...

Assalam kak amie,
sebab itulah Islam mengutamakan kebersihan.Tambah2 lak ngan menda makan camni.bakteria semua tu kita tak boleh nmpk ngan mata kasar..
Membasuh telur saya amalkan, tambahan mengambil order kek ni, kenalah titik beratkan kebersihan..

Ayu berkata...

Assalam Amie,
thank you for the info..kita pun begitu
juga basuh telur bila nak gunakan tu..

mama sara nur berkata...

memang telur satu2nya yg x penah putus dirumah
wajib he hee
dari arwah selalu bgtau kena basuh sb najis katanya
tqqq k amie sharing