ADSENSE

Jumaat, 21 Jun 2013

Kari Asam Pedas Ikan Sardin & Kiriman FM Daripada Ummiross

Disebabkan masih teringat-ingat keenakan KARI ASAM PEDAS IKAN SEMBILANG  yang dimasak beberapa hari lepas, hari ini Amie masak pula Kari Asam Pedas Ikan Sardin! Kalau gunakan ikan sardin dalam tin sudah tentulah kuahnya lebih pekat berbanding kari asam pedas biasa.


Resepi  Kari Asam Pedas Ikan Sardin
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 tin ikan sardin
2 sudu makan serbuk kari ikan
2 biji tomato - cincang
2 biji terung - belah 2 dan potong 3 - goreng dan ketepikan
3 helai daun limau purut
1 pelepah daun kari - lurutkan
1 biji cili hijau - belah 2
1/2 sudu teh pati asam jawa - bancuh dengan sedikit air
minyak
garam / gula / perasa pilihan

Bahan kisar:
10 biji cili kering
3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
sedikit belacan
1.5cm halia

Cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga wangi.
2. Masukkan tomato cincang, serbuk kari dan daun kari. Masak sehingga terbit minyak.
3. Masukkan bancuhan pati asam jawa, terung, daun limau purut, cili hijau dan ikan sardin.
4. Biarkan seketika dengan api kecil sehingga terbit minyak sekali lagi.
5. Perasakan dengan garam / gula / perasa pilihan.


Ketika Amie sedang draf entri ini, tiba-tiba ada missed call  dari Farid. Katanya petang Jumaat tidak ada kuliah.  Katanya lagi, salah seorang rakan sebiliknya telah mendaftar di IPG dan seorang lagi akan berangkat melanjutkan pelajaran ke Perancis. Tinggallah nanti berdua dengan seorang lagi rakan sebiliknya. Farid ingin dengar suara Firdaus, tapi si bujang kecil kami sedang tidur....


Untuk Abang Farid, ini wajah terbaru adik Firdaus yang Mummy ambil sebentar tadi. Pagi tadi Mummy dan Baba bawa ke klinik untuk pemeriksaan kesihatan dan  menerima suntikan. Adik Firdaus sudah 3 bulan. Beratnya 6.1kg. Panjang (nak kata tinggi sewaktu diukur kena berdiri... tapi  kalau baby tentulah kena baring), jadi guna istilah panjang ke... he hehh... panjang adik Firdaus 57cm.

Habis dah ke ceritanya Amie? Belum.... ada lagi di bawah ni.... wah! Cantiknya... apa bendanya ya...!


Tiba-tiba Amie terdengar posmen bermotosikal datang, dan sempat pula Amie melihatnya memasukkan sepucuk surat di dalam peti surat di luar pagar! Oh! Seronoknya Amie petang ini.... Amie dapat kiriman FM dari Ummiross - SALAM BORNEO! Terima kasih banyak-banyak Ummi sebab sudi kirim FM dari jauh dan sampai ke Lahad Datu dengan selamatnya.  Sayang Ummi ketat-ketat! Untuk kenang-kenangan, Amie terus lekat FM kiriman Ummi di pintu peti sejuk. Lepas tu Amie pun telefon Ummi dan terdengarlah suara Ummi dengan gelak-gelak tawanya yang lembut mersik itu.... suka dengar suara Ummi! 


Jadi setiap kali Amie buka peti sejuk, akan terpandanglah cendera kenangan dari jauh ini. Terima kasih daun keladi gajah ye Ummi sayangggggg....



11 ulasan:

JaSSNaNi berkata...

assalamualaikum amie...
wahhhh.. firdaus dan nak berat fiyya.. 3 bulan baru tu.. fiyya lak seminggu lagi 6 bulan.. berat minggu lepas 6.2kg.. tinggi lak 61cm.. tak lama lagi firdaus dah lawan fiyya ni.. hehehehe..
cantek la fm tu amie.. syokkan dapat fm dari kawan..

ummiross berkata...

Amie...
Bau asampedas sardin sampai ke Putrajaya ni, ummi bawa nasi ni,sedapnya makan dengan asam pedas, hehe..

FM tu bentuk bangunan diAmsterdam,betul kata Amie, bila ambil gambar nampak macam 3D pula tingkap bangunan tu.

Firdaus, geramnya tengok, makin montel ye, cepat besar.

Hehe..Amie tq for calling,seronok sangat dapat cakap dengan Amie.

Ann Ishak berkata...

bambamnya adik firdaus :)

cik cek berkata...

Amiee...
Ikan sardin...masak apa je pun sedapppp....kann..:)

Sonia ~ Nasi Lemak Lover berkata...

memang boleh makan nasi banyak banyak dengan kari asam pedas ikan sardine ini..

Asyifa Mustaffa berkata...

sardin asam pedas...yg ni biasa sy msak....:-)

firdaus da mkin bam bam ye kak...hafiz next week bru cek 3 bln....anak kita beza seminggu je rupanya....hehe...

cntik fm tu...

tun_telani berkata...

Salam kak amie.. wah! 1st time tgk asam pedas sardin. biasa tun masak lemak dan wat kari je.

Chah berkata...

amie pun suka collect FM ye..peace gimme 5!

owh..sedap sungguh kari tu...mlm ni kita rendam maggi kari je...hubby xde so malaspun kemain menebarkan sayapnya...megipun megilah...:)

Sury Abil berkata...

Nyum nyum kak amie...baru bebrapa hari lepas masak kari sardin.

Norzila Zakaria berkata...

sedap ni kak amie..ada lg pakai zila rasa utk supper wahahaha..

Homestay Melaka Mansor Choot berkata...

Homestay murah untuk didiami bertempat di bachang melaka . http://homestaymansorchoot.blogspot.com/