ADSENSE

Selasa, 4 Jun 2013

Kerutuk Ayam

Hai.... selamat pagi semua. Dah siap hidangan tengahari ke? Cara kita bertanya ni macamlah kita sudah siap masak di dapur untuk hari ini.... he he hehh. Sebenarnya paparan menu Kerutuk Ayam di bawah ini lauk tengahari kelmarin. Tengah enak menyantap tiba-tiba bujang (Farid) dari Labuan menelefon. Kelmarin merupakan hari pertama si bujang menghadiri kuliah. Katanya dia perlukan wang tambahan untuk membeli buku rujukan. Sempat pula bertanya: Mummy sedang makan ke? Memanglah Mummy sedang makan sebab ketika mengunyah nasi, si bujang ketiga hulurlah telefon! Bertanya lagi : Mummy makan lauk apa? Kita pun jawablah : Lauk ayam.... Kerutuk Ayam. Apa katanya? Alaaaa.... sedapnya.... bla bla blaaaa... tak payah teruskan cerita ye, sebab ia meruntun hati sang ibu! Jom kita lihat resepi kerutuk Ayam di bawah ini. Amie masak ikut panduan yang tertulis di belakang bungkusan serbuk kerutuk.....


Resepi : Kerutuk Ayam
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
700 gram daging ayam - potong ikut suka
50 gram Sebuk Kerutuk Adabi Ayam / Daging / Kambing
3 sudu makan kerisik
3 cawan santan
3 batang serai - diketuk
gula melaka secukup rasa
asam jawa secukup rasa
garam secukup rasa
air

Bahan A: kisar
4 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah

Bahan B: kisar
4 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
3cm halia
1.5cm lengkuas

Cara:
1. Bancuh Rempah Kerutuk Adabi dan Bahan A dengan sedikit air untuk dijadikan pes.
2. Panaskan sedikit minyak. Tumis Bahan B bersama serai hingga naik bau.
3. Masukkan bancuhan rempah dan tumis sehingga pecah minyak.
4. Masukkan daging ayam, kerisik, santan, pes asam jawa,  gula melaka dan garam secukupnya.
5. Masak sehingga pekat.



Walaupun bilangan ahli keluarga berkurangan seorang (Farid), tapi di meja makan kuantiti hidangan tetap sama ketika Farid ada bersama, dan tetap habis licin. Kata Encik Suami, anak-anak sedang membesar... tu pasal makan pun kena banyak! Teringat kata-kata begini (entah siapa yang kata) : kalau sedikit, cukup... kalau banyak, habis!

15 ulasan:

Norzila Zakaria berkata...

sedap kerutup ni kat amie..zila suka..tp ayam tak penah try..selalu guna ikan je

Mel berkata...

Assalam kak amie.Nampak sedapnya hidangan kerutuk ni..Tak jumpa pula rencah kerutuk tu di sini..terliurrr

ady berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ady berkata...

as-salam
npk sedap kerutuk ayam ni kak..kalau saya tak mkn dgn nasi, saya mkn dgn pulut..

LiNa_Pg berkata...

Assalam kak amie..
Memang betul tu anak2 tengah membesar..ayam sekor untuk sehari jer..lauk sedikit cukup..kalau banyak pun akan habes jugak..Tp puas makan..
Nmpk sangat sedap kerutuk ayam kak amie.
Hurmm bila lak nk menerai ni..kalau ayam cepat sket sebab kmpom laku kat umah ni

faa.rosli berkata...

macam tu laa kalau faa kol ummi n ummi tengah makan...nak nangis rasanya..huhuhuhu

Bbwana adienia berkata...

salam kak amie..

memang nampak menyelerakan sangat kerutuk ayam tu..

tun_telani berkata...

Salam kak amie.. teringat zaman2 kat matrix.. mmg lapar sokmo! huhu

rahel berkata...

Salam makcik Amie....kerutukmayam ada lagi ka? Skejap saya singgah ya...jangan kunci pintu...

Amie berkata...

Norzila,
daging kerutuk sudah, ayam kerutuk pun sudah, ikan je yang belum dikerutuk he he ehh.

Mel,
waalaikumussalam.... pelan2 cari perencah tu Mel, nanti jumpa juga tu.

Ady,
waalaikumussalam... anak2 suka kuahnya Ady, memang sedap, pekat!

Amie berkata...

Lina,
waalaikumussalam... tu laaa Lina, tengah makan Farid telefon.... agaknya dah rindu nak makan air tangan mummynya. Boleh try Lina... ni kelantan punya menu tradisi ye, simple aje resepinya kan.

Faa,
aduiii Faa... kalau selalu diingat memang tak selera nak makan!

Bbwana,
jemput Bbwana... kuahnya sedap buat cicah roti!

Amie berkata...

Tun,
dulu kak amie pun kebulur gak masa tinggal kat asrama... maggi selalu jadi penyelamat!

Rahel,
makcik Lahad Datu tak pernah tutup pintu... apalagi kalau makcik Tawau datang, bukak lagi daun pintu luas-luas...

Mamasya berkata...

Aslmkum Amie
kalau masak kerutuk mmg sedap.
abg dok asrama tak dpt merasa masakan ibu..sabar ya bang...faham benar perasaan abg...dulu ms matrik dok asrama gitulah...ngadap nasi dan lauk kawah..telan aja..hu..hu...

Amie berkata...

Mamasya,
waalaikumussalam... kalaulah abang tu duduk dekat, boleh datang tiap minggu hantar makanan kat dia...

Kakzakie berkata...

Hati ibu begitulah Amie. Apa lagi bila anak kata begitu rasa kalau boleh nak hantar aje kan..

Tak apa bila semua kumpul boleh buat lagi. Nampak sedap memang pun.