ADSENSE

Jumaat, 30 Disember 2016

Bercuti ke Surabaya (16) : Tips & Persediaan

(Setakat ini ada beberapa orang pembaca berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang perjalanan ke Surabaya terutamanya Bromo dan Petik Epal di Malang. Untuk memudahkan anda dan saya, bolehlah pm saya di FB kat sebelah tu.... )


Walaupun perjalanan kami singkat, namun cukup meninggalkan banyak kenangan indah yang boleh kami kongsikan bersama. Memang di hati teringin untuk berada lebih lama, namun apakan daya, masa tidak mengizinkan. Bagaimana pun di sini Amie kongsikan beberapa tips dan persediaan bagi anda yang ingin ke sana berdasarkan pengalaman kami.

1. Melihat matahari terbit dari Puncak Penanjakan.

Gambar : Google

Dari arah mana sekalipun anda datang, dan di mana hotel sekalipun anda menginap pastikan :

i) Bangun seawal pukul 2 pagi untuk bersiap. Suhu memang sangat sejuk sehingga mencucuk tulang! Biasanya suhu di daerah ini sekitar 3'-20' Celcius! Waktu dinihari kami berangkat dari Bromo Permai Hotel, keadaan hujan! Ramle kata suhu mencecah 5' Celcius. Kalau bercakap pun memang keluar asap dari mulut masing-masing. Anda boleh rujuk telefon masing-masing untuk melihat suhu sebenar!

ii) Ambil wudhu' sekali walaupun tak mandi (Kami tak berani mandi pukul 2 pagi dek terlalu sejuk! Berus gigi pun rasa kebas dah seluruh mulut!)  Ini penting sebab sementara tiba ke tempat matahari terbit, kita boleh tunaikan solat Subuh. Ada tandas dan boleh ambil wudhu' di sana tapi orang sangat ramai dan bercampur pula dengan lelaki dan perempuan. Solat pun terpaksa satu tempat dengan lain jantina! Pandai-pandailah urus diri!

iii) Bawa serba sedikit bekalan makanan sebagai alas perut. Tapi yang penting, perut tu biarlah selesa sepanjang perjalanan! Kalau perut tak selesa, tentulah rasa serba tak kena! Suhu yang sejuk sudah pasti mengundang rasa lapar! Ada makanan dijual di sana tetapi Amie lihat semua warung penuh! Masing-masing ingin menghangatkan diri terutama dengan minuman panas!

iv) Pakai baju sejuk! Jangan tak pakai! Kalau ada mafela, ikat sekali di leher! Kalau ada baju sejuk siap dengan penutup kepala lagi bagus! Terasa lebih hangat.


v) Sekadar baju sejuk saja tak cukup! Kena bawa sarung tangan. Pakai sarung tangan! Jangan degil macam Amie dan Cikin! Ingatkan boleh tahan sejuk dengan alasan badan dah cukup comel dengan lemak ha haaa.... akhirnya terpaksa beli juga! Semua peralatan ini ada di atas sana, tapi harganya jauh lebih mahal dan tak banyak pilihan! Kami dapat sarung tangan macam di bawah ni jew... cukuplah sekadar lindung dari kesejukan, selebihnya masukkan tangan yang bersarung tu dalam poket baju sejuk...hiks!


vi) Baju hujan! Akmi banyak kali pesan jangan lupa baju hujan! Sekali lagi Amie degil! Ada kawan juga sekepala dengan Amie, tak lain tak bukan : Cikin juga...ahaks! Sudah tahu hujan gerimis sepanjang malam  di hotel, masih lagi nak terjah dengan kedegilan! Akhirnya terpaksa beli juga dengan harga dua kali ganda! Sebenarnya bukan kedekut tak nak beli, tapi sebab degil nak lawan hukum alam! Jadi, sama ada hujan atau tidak sebab kita tahu, eloklah bawa baju hujan ye!


Walaupun tak dapat menikmati sunrise dari punjak Penanjakan tapi syukurlah dapat melihat alam semesta yang indah!


Bukan setakat di Puncak Penanjakan saja yang sejuk, di kaki Gunung Batok pun tak kurang sejuknya! Lihat saja gambar di bawah... setiap kali angin bertiup, ketika itu rasa nak menggigil pun ada! Tengoklah tu... Cikin sembunyikan tangannya dalam baju sejuk walaupun pakai sarung tangan...hiks!



vii) Jaga kamera anda! Ini pengalaman Amie sendiri. Cuai tak jaga kamera! Sepanjang malam kamera terdedah tak ditutup ketika cas bateri dalam bilik hotel! Alhamdulillah! Sepanjang berada di Surabaya, semua gambar okey! Tak ada masalah! Tapi masalah timbul ketika Amie hendak ambil gambar masakan seminggu kemudian untuk memenuhi permintaan sebuah majalah. Gambar kabur! Encik Suami bawa ke dua buah kedai kamera untuk melihat apa masalahnya. Malangnya, kedua-dua kedai tersebut mencadangkan supaya kami hantar ke Kota Kinabalu untuk membetulkan kamera tersebut! Kota Kinabalu? 7 jam perjalanan pergi ke sana? Allahu Akbar! Memang betul-betuol rosaklah kamera Amie tu! Tarikh untuk hantar resepi hanya tinggal tiga hari sahaja lagi. Pejamkan mata saja....Amie terpaksa keluarkan sejumlah wang...untuk beli kamera baru! Huhuhuuu... memang rasa nak nangis mengenangkan harga kamera yang menghampiri RM3,000 itu! Kamera amatur saja... tapi duit tetap duit kan! Kata Encik Suami, kita pergilah ke kedai lain selain dua kedai kamera itu dan bawalah sekali kamera yang rosak! Tapi kamera itu kami tinggalkan dalam kereta. Rupanya, kedai kamera tersebut terpaksa order kamera dari Kota Kinabalu dan paling singkat dua hari boleh sampai! Tak tahu dah nak kata apa. Tiba-tiba tuan kedai berkata: Mari saya tengok kamera kamu.
Encik Suami suruh Fairuz ambil di kereta.
Tuan kedai ambil tisu dan buka kepala kamera. Dilap dan disapu cermin serta kawasan sekitarnya, kemudian dia tekan butang tangkap gambar.
"Okay. Gambar okay." Katanya.
Rasa nak melompat! Selamat duit gajiku bulan ini!
Haaa... jaga elok-elok kamera ye. 
Mungkin kamera Amie termasuk habuk atau embun, dan yang sewaktu dengannya!

2. Mendaki tangga ke kawah Gunung Bromo:

i) Apabila berada di dataran pasir, untuk sampai ke kaki gunung Bromo anda perlu menapak lebih kurang 3 kilometer. Tidak jauh sebenarnya. Tapi bagi yang ingin ambil kesempatan naik kuda, eloklah naik kuda! Bukan tak larat nak jalan kaki tapi sebab nak rasa pengalaman naik kuda walaupun hanya kuda padi! Bayaran yang dikenakan sebanyak 150,000 rupiah (lebih kurang RM50.00)untuk naik dan turun. Seumur hidup, baru sekali inilah kami merasa naik kuda! Tapi itu terpulanglah kepada kemahuan masing-masing!


He he hee... adalah juga gambar kenangan pasukan berkuda!

Betul tak Faiz?

ii) Pastikan anda memakai topeng muka apbila berada di kawasan pasir berdebu itu. Tiupan angin gunung yang membawa bersama debu serta belerang dari kawah gunung berapi tidak elok untuk kesihatan kita. Mata pun rasa pedih. Ketika kami tiba, angin bertiup kencang membawa bersama belerang sehingga menyebabkan rakan-rakan membatalkan hasrat meneruskan perjalanan hingga ke bibir kawah gunung! Kabus tebal menghalang pemandangan kawah! Maklumlah baru saja hujan sepanjang malam!

 Angin, debu dan bau belerang bercampur menjadi satu!
Pemandangan menjadi kabur!

Terpaksa turun semula!


3. Oleh-Oleh
i) Eloklah beli oleh-oleh di puncak Penanjakan atau di kaki gunung sama ada di dataran berpasir bawah gunung Bromo atau di Padang Rumput Savana. Di sini harganya lebih murah berbanding tempat lain.

Ini semua pesanan Akmi dan Jusna! 


Sebaik sahaja turun dari kuda, Amie terus beli 17 helai t-shirt di sini. Nampak macam tamak betul kan....hahahah! Bukan apa, takut nanti tak sempat beli di tempat lain atau lupa nak beli, atau kehabisan rupiah! Lagi pun di kepala sudah congak-congak empunya oleh-oleh ini. Harganya tidaklah mahal sangat! Harga mampu beli. Faiz pun ikut terpengaruh. Tak silap, Faiz beli 7 helai!

Lepas tu kami pergi ke Padang Rumput Savana. Di sini pun ada penjual t-shirt. Apa yang buat Akmi dan Jusna terkilan sudah tentulah sebab tidak sempat beli t-shirt ini di Surabaya sebab sangka mereka di sana lebih murah dan mungkin lebih berkualiti! Rupa-rupanya kata mereka... orang tamak selalu untung! Untung sangat-sangat Amie beli di sini, sebab bila mereka nak beli di sana, harganya 5 kali ganda bezanya! Nak buat cemana... terpaksalah beli juga sehelai dua buat kenangan! 
Pesan Akmi lagi, kalau nak beli apa-apa cenderahati belilah di puncak Penanjakan! Amie pun terkilan juga sebab tak beli di sana terutamanya fridge magnet!



Noor Akmi Bahari adeh kak,sedeh sguh tgk gmbr ni 😭
jap sy seru y lain,biar sedeh bramai2
JJusnawati Ali NNano Zed NNoorul Ashikin
Jusnawati Ali Xtrluah dgn kta2 tgok pic ni..huhuhuhu


Dalam samar-samar subuh, penjual fridge magnet menawarkan jualannya, tapi ketika itu hati tak tergerak nak beli!


 Untuk tidak terus hampakan diri, beli jugalah fridge magnet di Cak Ning! Banyak kali fikir juga nak ambil benda nan sebijik ni. Maklumlah sekeping jew berharga 28,000 rupiah! 9 ringgit lebih!
Mungkin kami tidak tahu tempat yang lebih murah!

 Pejam mata, beli juga dan sampai ke dapur! Lekat di tepi peti sejuk!

Bersusunlah dia bersama teman-teman dari negara yang jauh lebih murah harganya!
Eh! Nampak tak?
Cantik jugakan dia?

Oh! Dah membebel hal lain pulak dah. Wokey, teruskan tips yang terakhir pulak ye!

3. Petik Epal di Malang
i) Menurut Pak Bachtiar, kebun epal yang kami masuki itu merupakan kebun  epal milik saudaranya. Jadi bermaksud ada dua kategori kebun epal, iaitu kebun epal khas untuk pelancong dan kebun epal persendirian. Apa yang Amie ingin kongsi di sini ialah panduan untuk petik buah epal. Memanglah ketika sampai rasa teruja sangat! Tapi sebenarnya kita tak tahu mana epal yang tua, yang muda, yang masak, yang masam, yang getir atau yang manis! Berdasarkan pengamatan Amie di kaca televisyen, epal hijau merupakan epal yang manis. Begitulah yang terjadi sewaktu di kebun, akibat leka ambil gambar Amie terlupa untuk petik epal! Akhirnya seorang pekerja di situ bantu Amie, dan katanya epal yang hijau itulah yang manis berbanding epal merah!




Terima kasih Pak!

Bagaimana pun terpulanglah kepada diri masing-masing. Amie pun petik juga epal warna merah yang lonjong-lonjong tu! Ketika Amie tulis entri ini, sudah 2 minggu Amie tinggalkan kebun tersebut. Kami berada di sana pada hari Jumaat bersamaa16 Disember 2016 dan hari ini hari Jumaat juga bersamaan 30 Disember 2016. Ada beberapa biji epal lagi yang masih belum terusik. 


Kata Pak Bachtiar, epal Malang tahan lama jika tidak masuk dalam peti es! Rupanya epal ni baru keluar bau setelah bebrapa hari dipetik! Semakin hari semakin manis pula rasanya, dan dari warna hijau berubah kekuning-kuningan! Gambar di atas, antara beberapa biji epal yang masih ada dalam simpanan Amie.

 Epal ini pun masih okay!


Yang tak berapa okey... yang ini! Yang ada warna merah! Agaknya Amie terpetik epal muda kot!
Apa pun, Alhamdulillah dapat merasa buah epal luar negara yang tidak bersalut dengan lilin sebagai bahan pengawet agar tahan lebih lama!

 Dan satu lagi!
ii) Jangan lupa oleh-oleh kerepek epal dari Malang ya bu! Ini wajib beli! Nak tahu rasanya? Tentulah sedap! 


 Belilah banyak-banyak di sana!

Biar berapa banyak pilihan oleh-oleh dari Malang dan Surabaya, kerepek epal dan kerepek nangka juga yang mendapat tempat di hati!

Sekian.
Terima kasih sudi baca celoteh Amie.

Entri berkaitan :
Bercuti ke Surabaya (1) : Lahad Datu - Tawau - KLIA2 - Bandara Juanda, Surabaya
Bercuti ke Surabaya (2) : Dari Bandara Juanda Surabaya ke Cemoro Lawang
Bercuti ke Surabaya (3) : Melihat Bromo Sunrise dari Puncak Penanjakan
Bercuti ke Surabaya (4) Gunung Batok
Bercuti ke Surabaya (5) Naik Kuda ke Kawah Gunung Bromo!
Bercuti ke Surabaya : My Brownies
Bercuti ke Surabaya (6) : Padang Rumput Savanah @ Bukit Teletubbies
Bercuti ke Surabaya (7) : Menginap di Hotel Bromo Permai
Bercuti ke Surabaya (8) : Bermalam di Seulawah Grand View Hotel, Malang.
Bercuti ke Surabaya (9) : Air Terjun Grojogan Sewu
Bercuti ke Surabaya (10) : Petik Epal di Kebun Apel malang
Bercuti ke Surabaya (11) : Taman Selecta
Bercuti ke Surabaya (12) : Makan Tengahari di Resto Bu Atik
Bercuti ke Surabaya (13) Toko Istana Buah dan Oleh-Oleh Ayunda
Bercuti ke Surabaya (14) : Pasar Apung Nusantara
Bercuti ke Surabaya (15) : Bermalam di Varna Culture Hotel Soerabaia
Bercuti ke Surabaya (16) : Tips dan Persediaan



3 ulasan:

notie berkata...

Assalamualaikum,

Maaf nak tanya berapa ya kos keseluruhan pakage tersebut. Ladang epal tu boleh request masuk ke atau hanya orang-orang tertentu sahaja.


Boleh bagi ilternary perjalanan.

Amie berkata...

Waalaikumussalam. Boleh klik entri 15. Ada nombor telefon Pak Bachtiar. Boleh berurusan dgnnya.

Unknown berkata...

Terima kasih cg salami coretan ni.. bnyk kali baca pon x puas... masih teringt2 lagi kenangan kita sepanjang d bromo-malang-surabaya... insyaAllah, kita rncng ke tmpt lain lg akn dtg...