ADSENSE

Khamis, 11 Februari 2016

Nasi Ambeng... Rindu Nak Makan Nasi Ambeng!

Tiba-tiba teringin sangat nak makan nasi ambeng!
Teringat betapa enaknya bau aroma serunding kelapa!
Terkenang berebut ayam goreng ketika makan nasi ambeng yang sudah jadi nasi berkat sewaktu arwah ayahanda bawa pulang!
Mengikut tafsiran orang kampung kami, hidangan nasi ambeng itu...tidak mewah tapi seadanya...untuk dimakan bersama!
Mana nak cari nasi ambeng di LD?
Kalau di kampung bolehlah cari di pasar malam... tapi di sini?
Mahu tak mahu kenalah buat sendiri!

 Tak larat nak cerita panjang. Kalau nak tahu resepinya bolehlah klik DI SINI.

Barangkali akan datang nasi ambeng sudah tidak seperti rupanya yang dulu-dulu...
Orang kampung pun dah tak ada masa nak datang rewang. Kalau perlukan nasi ambeng, cuma tempah sahaja. Harganya pun taklah semahal mana... serendah RM6.50 ke atas. Cukup lengkap dengan lauk-pauknya yang terdiri daripada ayam goreng atau ayam masak kicap, serunding, dan juga sambal goreng.

Dulu, nasi ambeng dimonopoli oleh masyarakat Jawa kerana kepentingannya dalam kenduri-kendara tetapi kini nasi ambeng sudah dikomersialkan. Bukan orang Jawa pun sudah pakar menyediakannya bahkan orang Jawa sendiri pun menempah dari pembuatnya yang bukan orang Jawa. Carilah nasi ambeng... di pasar malam misalnya! Nasi ambeng yang benar-benar asli sudah semestinya tidak akan meninggalkan serunding kelapanya yang terasa sedikit manis berempah, ayam gorengnya dan juga sambal goreng Jawanya! 


6 ulasan:

shidah berkata...

Tiba2 rasa mcam dekat sgt LD ngan Tawau nie kak..hahahaha...Nak juga...nak buat tue bercinta sgt2..Dahla yg makan 2 org jer..hehehhe

Mas berkata...

antara peberet mas ni kak ...
nampak sedap sangat ...
mas tk pernah buat sendiri lagi .. selalu beli jerk..
insya Allah nnti nk try buat juga

Amie berkata...

Shidah,
Tak susah mana nak buat...cam nasi berlauk jew hihihii... tapi agak remeh sketlaa..buat ramai2 baru best!

Mas,
beli pun sodap Mas... yang penting asasnya ada...serunding tu wajib!

kasihilmar.com berkata...

Mesti sedap ni, saya sukalah...

Amie berkata...

Kasih,
rindu nak makan nasi ambeng orang kampung...

Unknown berkata...

Saya nak tanya, etnik cina dan india ada tak yang makan nasi ambeng ?