ADSENSE

Selasa, 12 Mei 2015

Hidangan Untuk Orang Yang Mati Liur.... Errrkkk.... Orang Yang Tak Ada Selera Makan!

Agaknya dah jemu dengan hidangan air tangan sendiri....
Entah kenapa, sehari dua ini kurang selera makan. Malam tadi Encik Suami ajak makan di luar, pun sama juga. Anak-anak dan Encik Suami pesan itu ini, kita cuma minta dua ketul cucur udang dengan jus epal hijau. Cucur pun terpaksa Encik Suami minta pelayan restoran bungkus bawa pulang sebab tak ada selera untuk menikmatinya! Jus epal hijau habis segelas... itu saja buat pengisi perut malam tadi.
Di kantin sekolah pun sama. Hanya makan sedikit mee hoon goreng seawal pukul 6.15 minit pagi. Air kopi pun dua tiga teguk saja sempat dihirup. Selebihnya hanya minum air kosong sampailah pulang ke rumah.
Biasanya kalau begini... tanda-tanda nak demam.
Tiba-tiba teringat kawan-kawan beli daging rusa di sekolah! Ada orang jual daging rusa, tapi bila kawan-kawan tanya, Amie kata tak mahu! Waktu itu memang tak ada selera langsung! Ketika sampai di pintu pagar untuk keluar dari kawasan sekolah, terbayang betapa sedapnya kalau dapat menikmati daging singgang rusa! Alangkah enaknya menghirup kuah singgang.... apalagi kalau gunakan air kelapa!
Sayang seribu kali sayang.... daging rusa sudah habis dibeli orang!
Kita pun memandu pulang sambil membayangkan ada sesuatu yang menyelerakan terhidang di atas meja!
Tapi itu semua hanya angan-angan belaka. 
Siapalah yang sudi masak untuk kita?
Masak sendirilah jawabnya.
Carilah apa yang ada di dapur.... yang boleh diolah.

Ketika berkira-kira nak masak apa di dapur, tiba-tiba Fuad muncul di depan pintu pagar... balik dari sekolah. Seperti biasalah, anak bujang Amie ini mesti bertanya... Mummy dah masak? Mummy masak apa? Bila kita jawab masak sup ayam... katanya pulak... ayam masak kicaplah Mummy! Hmmm... hari ini nak penuhi selera sendiri pulak! Nak hirup kuah sup ayam panas! Tak mahu bubuh segala rempah! Buat sup simple dimple saja! 
Akhirnya kata Fuad... sup ayam pun okey juga.
Inilah hidangan tengahari kami merangkap makan malam. Ikan belais goreng, sup ayam simple dimple dan peria tumis pedas dengan udang. Ingatkan nak buat sambal belacan, tapi malaslah pulak nak menumbuk! Jadi... peria tumis pedas tu Amie bubuh belacan lebih sikit buat pengganti sambal belacan! Bila Amie tumis...waduh! Terbersin beberapa kali dek bau belacan dan cili kisar yang ditumis sampai pecah minyak!

Encik Suami lambat lagi baru sampai rumah... menjelang Maghrib nanti. Jadi, katanya... Amie makanlah dulu dengan Fuad. Kami berdua pun makan.... tapi Fuad tak sentuh pun sayur peria. Udang pun cuma seekor saja atas nasinya. Budak satu ni tak berapa gemar udang.

                                    Jemput makan... eh! Belum habis cerita laaa...

Ini dia sup ayam simple dimple yang Amie katakan itu. Amie bubuh halia, serai, bawang putih dan bawang besar. Amie tambahkan kentang. Bila daging ayam dah empuk, Amie tambahkan lagi tomato. Untuk menambah selera, Amie taburkan satu sudu makan perencah MAGGI Cukup Rasa. Amie tak bubuh lada putih atau lada hitam. Memang saja masak ringkas begini. Rupanya aroma serai mampu menggugat selera! Tak payahlah bubuh benda lain lagi dah.

Ini ikan belais. Ikan kegemaran MIL dan FIL dan sudah jadi kegemaran anak-anak pula. Fuad memang tak boleh tengok ikan ini.... jadi kena beri peringatan padanya... jangan lupa orang belakang! Anak-anakku memang kuat meratah ikan ooooo....


                                           Ikan belais ini Amie goreng saja.

Wokeeyyy... habis dah cerita untuk hari ini. Tak payah tulis resepi aaa... sebab masakan biasa-biasa saja. Apa pun naik selera pula kita bila terhidu aroma sup ayam bubuh serai itu. Paparan ini sekadar bercerita tentang orang yang mati liur... mati liaur dalam bahasa sebelah Encik Suami bermaksud orang yang tak ada selera makan. Selalunya rasa masam, masin, manis itu yang buat orang berselera nak makan, tapi kali ini hidangan Amie tak ada yang masam.... sebab Amie gantikan dengan yang pahit! Pahit-pahit peria... tapi tetap membuka selera!



5 ulasan:

Bbwana adienia berkata...

assalam kak amie..

menu yang simple dimple macam tu bukan saja sedap tapi membuka selera..makan bertambah tu.hhehe..

Suzana Ibrahim berkata...

Dalam tak ada mood pun Amie boleh masak begini punya sedap.tengok pun masa perut tengah lapar jam 2230.hai.. terliurnya Amie!

IBU PUSPITA berkata...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Gee® berkata...

Waaaaaaa.... sedaaaaapnyaaa

Suhana Mohd.Diah berkata...

wahhh..terus rasa nak balik sekarang & masak!hihi..tapi kalau risau kolestrol,jom kawal dengan PHYTOCOL ST!

http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/phytocol-st-cara-mudah-sekat-kolestrol.html