ADSENSE

Sabtu, 20 Disember 2014

Sambal Tumis Udang

Jumpa lagi.
Hari ini mendung. Langit dilitupi awan kelabu.
Nak masak pun macam tak ada masa. Firdaus asyik minta dukung. Sekejap pun tak mahu lepas! Kalau dia nak tidur, kita mesti ada di sebelahnya. Sejak balik hari Khamis lalu, baru hari ini berkesempatan buat entri masakan. Firdaus macam takut je kalau kena tinggal! Sekarang nak ke dapur pun susah. Comelkan gaya Firdaus nih.... hiks!

Hari ini Amie sempat masak Sambal Tumis Udang. Sebenarnya nak masak kelmarin, tapi disebabkan Firdaus asyik minta dukung, udang yang Amie siap buang kulit terpaksa Amie simpan dalam peti sejuk. Tunggu ada masa terluang. Ingatkan hari ini nak masak Sambal Tumis Udang buat lauk nasi lemak. Tapi nasi lemak pun tak jadi juga.... he he heheh tiap kali Amie ke dapur, Firdaus mesti mengekor di belakang! Minta dukung! Tak mahu pulak dia dengan abang-abangnya! Nampak gaya, kena tunggu Encik Suami pulang petang nanti, baru boleh masak dengan sempurna! 
Seronok melayan Firdaus.... manjanya buat hati jadi cair! Tapi kenalah tunggu dia tidur baru boleh lari ke dapur!
Kejap lagi kita pun nak tidur gak di sebelahnya... he hehhehe cuaca sejuk beb!

Amie masak Sambal Tumis Udang gunakan udang harimau. Kulit dan isi udang ini agak keras berbanding udang kertas. Jadi, Amie buang keseleluruhan kulit sampai ke ekornya, dan seterusnya belah bahagian belakang udang untuk tarik keluar usus udang yang mengandungi isinya yang berwarna hitam.

Seperti biasa, antara bahan yang Amie gunakan dalam resepi ini selain cili kering dan bawang, Amie tambahkan dua sudu makan udang kering. Sesetengah daripada kita akan tambahkan belacan sebagai penambah aroma dan rasa, tapi Amie gantikannya dengan udang kering. Untuk sambal begini, Amie tak mahu rasanya terjejas dengan penggunaan halia, tapi Amie nak gunakan juga. Jadi Amie bubuh sedikit saja halia... orang kata sebagai syarat saja! Amie hanya gunakan lebih kurang 1 cm halia saja, itu pun halia muda yang tak berserat. Untuk menambah kelazatannya, Amie tabahkan sebatang serai, ambil isinya yang putih dan kisar bersama cili kering serta bahan-bahan yang lain.
Oleh kerana sambal ini tidak 'berteman dengan nasi lemak', Amie kurangkan penggunaan gula, dan biarkan rasa pedasnya agar bersesuaian untuk dimakan bersama nasi putih, ikan goreng serta sayur. Memandangkan sudah ada perasa garam daripada udang kering, Amie bubuh satu sudu teh saja garam sebagai perasa dan tambahan sebanyak setengah sudu teh serbuk pati ayam.

Bahan-bahan:
1 kg udang harimau - buang kulit dan belah bahagian belakang- tarik keluar usunya
1/2 cawan minyak
1 sudu teh garam
1/2 sudu teh serbuk pati ayam
1 sudu teh pati asam jawa
2 sudu teh gula melaka parut
1 labu bawang besar - mayang kasar

Bahan kisar:
25 biji cili kering - buang biji
5 ulas bawang putih
15 biji bawang merah
1 cm halia muda
1 batang serai - ambil isinya yang putih dan hiris
2 sudu makan udang kering - rendam hingga lembut

Cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga pecah minyak. Gunakan api panas sederhana.
2. Masukkan pati asam jawa, gula melaka parut, garam dan serbuk pati ayam. Gaul hingga mesra.
3. Masukkan isi udang harimau bersama bawang besar.
4. Masak sehingga udang masak, dan bawang besar layu serta kuah menjadi pekat.
5. Padamkan api dapur.

2 ulasan:

Cik Wan berkata...

Firdaus tengah nak melepaskan rindu tu..layan je lah hehehe
Cik Wan tengah tunggu husband bawak balik udang harimau dari KK malam nanti...boleh cuba resepi ni nanti

Nooriah Abdullah berkata...

mesti sedap kalau udang buat sambal Mie makan nasik pun bertambah ni sure..