ADSENSE

Sabtu, 30 November 2013

Singgang Serani Ikan Che Mat Gebu Memang Malatoooops!!!!

Entah kali yang keberapa daku mencuba resepi olahan Che Mat Gebu dari DAPUR TANPA SEMPADAN beliau. Semuanya tidak menghampakan! Kebanyakan resepinya mudah dan ringkas, tetapi keenakannya usah dipertikaikan! Terima kasih... terima kasih Che Mat di atas segala perkongsian menu dan resepi yang tidak pernah jemu dicuba dan diulangi seperti Singgang Serani di bawah ini.....


Dulu Amie masak Singgang Serani Ikan Tongkol dari dapur Che Mat juga, dan hari ini sekali lagi Amie mengulanginya. Sebab.... sebab sedaaaap!


Sesungguhnya Amie menderhaka dengan menukarkan ikan tongkol kepada ikan di atas dan di bawah ini.... yang Amie sendiri tidak tahu apa namanya! Kami beli di pasar seberat 1.5kg untuk 2 ekor. Kami sangat suka ikan ini tapi sampai sekarang tak pasti namanya yang sebenar. Antara ikan atas dan ikan bawah sebenarnya ada perbezaan dari rupa bentuk dan warnanya, tapi seperti kebiasaanya Amie anggap ia jenis ikan dari keluarga yang sama.



Wokeeeehhh.... Singgang Serani Ikan (tak tahu nama), sudah siap! Kuahnya pun kuning berlenang-lenang bergenang dalam mangkuk. 



Che Mat Gebu gunakan kunyit hidup tau... jadi Amie pun koreklah kunyit hidup di pasar!



Kalau nak rasa yang sedap... jangan suka menderhaka bab bahan ramuannya ye... kunyit hidup ni aromanya berbeza dengan kunyit serbuk tau. Ia lebih semerbak dan segar.



Lepas tu ada lengkuas.... maaf, lengkuas yang Amie paparkan di atas tu tak berapa lawa.... tapi sekurang-kurangnya boleh beri gambaran apa itu lengkuas buat adik-adik yang baru berkenalan dengan dunia masakan.



Jangan lupa halia, serai... cili padi semua tu!



Che Mat guna cili padi kampung...... campur hijau merah, gambar kat atas tu cili padi kampung ke...  ambik 10 biji je, 5 biji hijau 5 biji merah ha hahahah.



Dan tomato.



Ooooops! Jangan lupa lada hitam.... 1 camca teh saja.



Resepinya? Che Mat... minta izin panjangkan di sini sekali lagi ye!

Resepi Asal: Singgang Serani Ikan Tongkol

Bahan-bahan:
1 ekor ikan tongkol saiz sederhana, kerat 4 - 5 bahagian, cuci dan toskan
2 biji tomato, belah 4 setiap 1
2 batang serai, dititik
2 keping asam gelugor
1 kiub pati ikan bilis
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Hirisan daun sup, untuk hiasan

Bahan-bahan tumbuk lumat:
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
3 keping hirisan lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
1 camca teh lada hitam biji
10 biji cili padi kampung (cm campur hijau dan merah)

Cara Membuatnya:
  1. Panaskan sedikit minyak dalam periuk (anggaran 3 camca besar), tumis serai dan bahan tumbuk lumat hingga harum, guna api kecil dan kacau selalu. Tuang air secukupnya (anggaran 3 cawan). Kacau rata dan biar mendidih.
  2. Masukkan kiub ikan bilis dan asam gelugor. Kacau dan masukkan ikan. Biar mendidih hingga ikan masak. Tambah garam secukup rasa dan masukkan tomato. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur hirisan daun sup sebelum dihidangkan. Sedap dimakan panas bersama nasi putih.

5 ulasan:

Roha berkata...

salam ahad amie..
wahhh panjang nya tajuk..sepanjang cara membuatnya hehe..
singgang serani malatoops!! masuk mulut pon of coz meletop letopkan kan..hehe

Suraya Masom berkata...

Asslam sy bru je masak pindang tp derhaka ckt kt bhan xltak asam gelugur cma ltak air asam jawa je...jawa lh kta kan hehehe..btw thanks for resepi

Suraya Masom berkata...

Asslam sy bru je masak pindang tp derhaka ckt kt bhan xltak asam gelugur cma ltak air asam jawa je...jawa lh kta kan hehehe..btw thanks for resepi

Suraya Masom berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
syafiqxx ahmat berkata...

Tq untuk hdangan resepi ni''' sy bru jea buad tdx '''sedap jgak lay ''