ADSENSE

Khamis, 7 November 2013

Red Curry Chicken - Kari Ayam Merah

Jom tukar selera dengan menikmati  hidangan resepi dari negara jiran.... Thailand : Land of  a Thousand Smiles. Semasa menyiapkan menu Kari Ayam Merah ini, Amie teringat aroma masakan nyonya pula! Semerbak dengan pelbagai campuran rempah dan herba! 


Apa yang mampu diungkapkan ketika menikmati lauk istimewa ini? Sudah tentulah .... sedap, enak & lazat! Sebelum mula memasak resepi ini, pastikan anda sudah menyediakan Red Curry Paste (Pes Kari Merah) terlebih dahulu seperti di bawah ini:

Ingredients:
(A)
100g shallots
50g garlic
1 slice galangal
2 stalks lemongrass
1 kaffir lime rind
1 stalk coriader root
20 white peppercorns

(B)
1 tsp roasted belacan
1 tbsp coriander seed powder
1 tsp ground cumin powder
5 tbsps chili paste
2 tspd salt

Method:
1. Put (A) into blender. Grind until fine.
2. Set aside and stir in (B) ingredients.


Recipe : Red Curry Chicken
Tasty Thai Cuisine by Patsie Cheong

Ingredients:
(A)
600g chicken, cut into pieces
300g potatoes
1 big onion, cut into quarter
1/2 cup roasted peanuts
500ml coconut milk

(B)
3 tbsps red curry paste
3 pieces kaffir lime leaves
2 pieces cardamom
1 piece 1" cinnamon stick

(C)
2 tbsps sugar
3 tbsps tamarind water
fish sauce to taste

Method:
1. Heat 3 tbsps of oil in pot. Stir fry (B) until fragrant.
2. Add in potatoes and water. Water should be enough to covwe the potatoes. Bring to the boil. Boil potatoes until cooked.
3. Add in chicken and (C). Bring to the boil and cook until chicken is done.
4. Stir in coconut milk and big onion. Bring to the boil. Then turn off heat and stir in roasted peanuts. Serve.


2 gambar di atas tu Amie tak bubuh kacang, gambar ke 3 Amie bubuh.... mmmmmmm! Marilah merajinkan diri mencuba resepi ini. Anak-anak pun suka sangat menu ini, malah semasa menumis pesnya pun, mereka berulang-ulang jenguk ke dapur sebab terhidu pelbagai aroma.... ada bau ketumbar, belacan, daun limau purut yang sedang bersatu dalam kuali!  Amie pun tak mahu cakap banyak..... satu perkataan saja ye : SEDAP!

9 ulasan:

Mel berkata...

warna kari tu mengancam betul!Mesti sedap ni..

LiNa_Pg berkata...

Kalau Thai femes ngan green curry..ni red curry lak..pestaim dengar ni...

asyifa mustaffa berkata...

Nak buat pes tu dlu yg mcm mlassss je..hik3...

Gee® berkata...

Wah! mesti sedap makan dgn nasi minyak ni... nyum2x

Tihara berkata...

sedapnya, merah jer kalernya kak :)

tun_telani berkata...

Sedapnyer kak.. tp perlu kerajinan lebih sbb kene wat paste dia dulu. tp kalau nk mkn sedap, kene la rajinkan.

Bbwana adienia berkata...

wah, sedap ayam tu kak amie..

whitecappuccino berkata...

masuk jamu mata telan air liur :)

Wani berkata...

salam kak amie..sedapnya kari .. lama dah wani tak buat kari ni...kena elak nak makan pedas untuk seketika