ADSENSE

Khamis, 20 September 2012

Walaupun Hanya Sekotak KFC... Snack Plate

Assalamualaikum.
Ketika Amie berada di Kota Kinabalu, si bongsu menelefon sebelum tidur pada malam semalam. Katanya, oleh kerana kelmarin kami tidak sempat meraikan hari ulang tahunnya, biarlah hari ini dia dibawa makan ke KFC. Amie menyetujuinya dengan berjanji, kami akan membawanya makan bersama di KFC pada sebelah malam memandangkan penerbangan Amie dijangka sampai sebelum senja. Oleh kerana Amie dapat terbang pulang lebih awal, pada pukul 12. 10 minit tengahari tadi, jadi si bongsu sudah menanti Amie di lapangan terbang dengan pakaian lengkap seragam sekolah. Memandangkan si bujang sulung juga ada bersama, kami pun memenuhi hasrat si bongsu untuk makan tengahari di KFC. Kami membeli sekotak lagi untuk si bujang tengah yang bersekolah di sebelah petang. Walaupun sekadar KFC, Amie tidak sanggup makan tanpa kesemua anak-anak di sisi, dan memang begitulah kebiasaannya... mesti yang tiada bersama kami belikan untuk dibawa pulang.


Ketika petang menjelma, hanya setengah jam sebelum si bujang tengah pulang dari sekolah.... tiba-tiba Encik Suami   bersuara dari dapur, mengatakan seketul ayam si bujang tengah sudah dimakan seseorang! Katanya, kotak tersebut sudah dibuka. Encik Suami bertanya kepada si bongsu, tetapi si bongsu menafikan. Si bujang sulung yang tidur di dalam bilik juga mendapat tuduhan sama tetapi dia menafikannya. Sekali lagi Encik Suami memujuk si bongsu supaya mengaku, dan Encik Suami berjanji tidak akan memarahinya sekiranya si bongsu bercakap benar. Hati kecil Amie mengatakan anak-anak tidak akan berbuat demikian kerana masing-masing sudah kekenyangan makan di KFC dan ditambah lagi dengan pelbagai oleh-oleh yang Amie bawa. Akhirnya, Amie putuskan mungkin pekerja KFC hanya memasukkan seketul ayam goreng sahaja setelah Amie memeriksa kembali resit pembayaran. Dalam resit memang menunjukkan memang kami beli set 2 ketul ayam goreng untuk dibawa pulang. Tiba-tiba Encik Suami berteriak.... rupanya kucing kami nan seekor sedang menikmati seketul KFC di balik pintu dapur! Oh! Bijak benar kucing zaman sekarang ini. Pandai buka kotak tanpa sebarang kesan cakaran. Memang nak tergelak pun ada!
Encik Suami bergegas ke KFC  yang berdekatan, dan membawa pulang sekotak kecil yang baru untuk si bujang tengah!


19 ulasan:

Pen Biru berkata...

amboi..advance btol kucing tu ye

Liza berkata...

mmg betul2 bagus la kucing tu, agaknya dia pun mmg dah lama nk mkn kfc....hihihii

Cik Ain berkata...

kucing pown nk makan kfc jugak hahaha..

Mas Sani berkata...

hihihi...penamat kisah rupenya si kucing tu yg makan...memang bijak itu kucing :)

Bicara Kak Noor berkata...

lepas kucing makan kfc pasti nk nak pi sekolah ikut cikgu Amie kan heeee terbaiklah k

Rohah berkata...

kucing sekarang mmg tak bersuara..tahu2 kita nampak tulang ikan / ayam atas lantai..bijak juga kucing2 sekarang, ikut perkembangan semasa..hehe

adda syuhada berkata...

demand betul kucing K.Amie yer..nak makan ayam KFC..kuikuikui..

zila norazila berkata...

he hhee pandai btl kucing tue songlap mkanan akk kan..senyap2 jew amik:) kfc ttp sedap kak amie.

Wattie berkata...

Salam Amie,
Kucing ni mesti dah menjalani latihan yg terbaekkkkk hehehe. Mujur juga ole ole ngan set nasi dan ayam panggang kat bawah tu tak dibahamnya sekali, kalau tidak mau nangis Cikgu Amie kita....hahaha

Temuk berkata...

Kucing Amie baca tulisan pada kotak macam baca jawi - CFK, Chicken For Kucing! Mujurlah juga dia baik hati, tak kebas habis.

ummiross berkata...

Amie..coretan ini lambang kasih sayang ibu dan bapa kepada anak2nya.Hebat kasih ayah ibu..

Ima Salsuzaima berkata...

terbaekk punya kucing.kehkeh.tapi sy x suka kucing.^_^

Nens Collection berkata...

haha..dh agak mesti kucing..kucing ni mmg pandai skang..kalo umah sy kak ami..kene tindih ngn lesung batu ats tutup saji..sbb die sgt bijak buka saji..tanpa menyebbakan lauk berselerak..tgk2 dh abes ikan..hoho

cikmanggis berkata...

hehe pencuri pencuri...takpe lah dah rezeki si kucing..dia pun nak merasa jugak.

begitulah perasaan ibu...mesti teringatkan anak-anak jika menjamah makanan..tak kiralah sedap atau tak sedap..kasih ibu...

Ucu Faridah berkata...

as salam k.amie ku rindui..ku sayangi..dan ku ingati yg jauh dimata dekat dihati...(pjg tu mukadimah....hihihi)

mana main makan tulang ikan hari2..sesekali nk jugak KFC...

selamat pjg umur utk putera bongsu akak..semoga menjadi anak yg soleh..

ainnoraini berkata...

dah rezeki kucing tuu...kann...nak buat mcm mana...

LinRosly berkata...

Assalamualaikum Amie :D
Hehehehe Pandai betul kucing tu...Tulah Amie tak belikan untuk dia sekali...dia pun nak rasa juga KFC yang sedap sangat tu...hik3

tun_telani berkata...

LOL~~~ saboo je la kucing ni kan.

MulutPayau berkata...

amboiii...pandai betul kucing tu ya...nak makan KFC jugak....

p/s..selamat hari lahir utk si bongsu...semoga mnjadi anak yg cemerlang dunia dan akhirat...