ADSENSE

Khamis, 31 Mei 2018

Mee Hoon Goreng Pedas Berapi dengan Hati

Hari ini Amie sediakan menu ringkas untuk berbuka puasa.
Amie goreng mee hoon, tambah hati ayam dan masukkan cili padi. Mee Hoon Goreng Pedas Berapi dengan Hati!

Bahan-bahan:
1 paket mee hoon - rendam dalam air sejuk hingga lembut - toskan
1 pokok sawi - potong-potong
4 ketul hati ayam - potong ikut citarasa
1 sudu besar stok ayam pekat
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar kicap lemak manis pedas Mahsuri
3 sudu besar minyak
garam / gula / perasa pilihan - jika perlu

Bahan hiris:
3 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
15 biji cili padi
1 biji cili merah
3 biji cili hijau

Cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan hiris hingga terbit bau.
2. Masukkan hati ayam dan tumis hingga masak.
3. Masukkan sayur sawi diikuti dengan mee hoon.
4. Tambahkan stok ayam pekat, sos tiram, sos cili, sod tomato dan kicap.
5. Gaul rata.
6. Padamkan api dapur.

Menu berbuka puasa petang tadi memang sungguh ringkas. 
Tapi tak sangka pula, semasa hendak menyediakan bahan mee hoon goreng, Encik Suami tiba-tiba ajak ke bazar Ramadhan.

Mula-mula beli tiga biji kuih tako harga RM1. Encik Suami kata Firdaus suka makan kuih tako. Biasanya kalau ke bazar Ramadhan, kalau Firdaus ikut, dia akan pilih kuih sendiri, kata Encik Suami.

Bila beralih ke gerai lain, nampak kuih tako yang agak pekat warnanya. Amie pun beli lagi. RM1 juga.
Sampai rumah, Firdaus mengejar ke dapur! Nampak kuih tako, dia pun sibuk cari sudu. Tak tahu apa rasanya, tapi 4 biji masuk perut Firdaus!

Popia di atas tu RM3. Hurrrmmm.... isinya sehelai dua taugeh!
Hampeh!

Encik Suami belikan Firdaus popia  di atas. RM2.
Tak tahu apa rasa dan isinya.
Firdaus makan kesemuanya sebelum kami berbuka puasa.

Dua hari lepas tak jadi beli kuih berongko di atas tu. Bila Encik Suami tanya, harga sebungkus RM1.50. Bukan tak mampu beli, tapi tak sampai hati nak beli dengan harga yang tak masuk akal. Kadang-kadang Amie jumpa dengan harga 50 sen sebungkus, kadang-kadang RM1. Padahal sama sahaja saiznya. Bila dengar harga RM1.50, tak payahlah beli.
Berongko di atas, harganya 50 sen sebungkus. Sampai rumah, terus simpan dalam peti sejuk.

Ini pula kuih bongkok. Tak sama dengan kuih berongko. Kuih berongko diperbuat dari pisang, kuih bongkok pula dari tepung beras. Kuih bongkok pun Amie masukkan dalam peti sejuk, duduk sebelah dengan kuih berongko. Kedua-dua jenis kuih ini sedap dimakan sejuk!

Bila terpandang otak-otak, berbelah-bahagi nak beli walaupun sebenarnya sangat suka benda ni. Tahun lepas beli 5 bungkus. Sedaplah pulak sampai tak cukup. Esoknya beli lagi 15 bungkus, gatallah pulak bila kami makan!

Alhamdulillah, otak-otak kali ini sedap!
Tak gatal!

Kata Encik Suami, Fuad suka makan pecal. Fairuz suka makan gado-gado. Dibelikannya dua bungkus seolah-olah benda yang sama!

 Ini pecal! Eh.... ada keropok dengan mee pula ye!

Yang ini gado-gado.
Ooo... bezanya gado-gado ada lontong. Apa pun Amie lihat kuah kedua-duanya sama sahaja.
Lain tempat, lainlah rupa bentuknya, walaupun namanya sama.

Encik Suami asyik tanya, nak beli apa lagi?
Sebenarnya Amie tak berminat nak beli apa-apa lagi. Bukan apa, takut tak habis. Atau nanti anak-anak tak suka makan, membazir pula. Maklumlah, di bazar nampak macam sedap, masih panas, tapi sampai rumah lain pula ceritanya.
Encik Suami nak beli nasi kerabu. Silakan.

Inilah rupa nasi kerabu, dengan harga RM5.
Sekian.
Tak ada apa yang nak dijadikan cerita.
Jadi, inilah cerita untuk kali ini....hiks!

2 ulasan:

notie berkata...

Mahalnya sampai RM1.50 kuih brongko tu. Ingatkan kat sabah makanan masih murah lagi rupanya mahal. Apa beza kuih brongko dan bongkok.... pernah buat tak?

Pecal dan gado-gado nampak macam sama. Kalau yang ada keropok tu gaya indonesia.

Pasar Ramadan kalau pergi emmm memang semuanya nampak sedap tapi bila dah rasa emmmm kadang frust sebab depa jual hanya kerana nak untung bukannya kerana sedap sangat.

Bearcat berkata...

Saya dah tak beli makanan di Pasar Ramadhan. Harga mahal tak masuk akal, spesifikasi makanan memang lari jauh. Kecewa. Beli pun sebab balik kerja tak sempat memasak. So, nak membeli makanan berbuka saya pergi saja ke restoran yang dah biasa berniaga hari-hari.