ADSENSE

Jumaat, 12 Ogos 2016

Terung Goreng Berlada dengan Udang

Selamat petang dan salam manis buat semua pengunjung yang masih setia bertandang ke dapur Amie yang seadanya ini. Hari ini Amie kongsikan resepi yang sangat mudah, tapi tersangatlah sedapnya hingga menjilat jari! Macamlah dah tak ada resepi lain yang lebih sedap dah.... hiks! Sekadar kongsi resepi terung masak goreng berlada dengan udang. Yang terujanya sebab terjumpa terung Taiwan yang segar bugar di pasar. 

Sebelum ini Amie pernah kongsikan resepinya di sini : TERUNG GORENG BERLADA YANG SIMPLE DIMPLE.  Biarpun simple dimple tapi tetap sodap! Penyebab utamanya sudah tentulah dengan adanya terung Taiwan yang segar dan manis isinya seperti di bawah ini.

Kalau disoreng saja cicah dengan sambal belacan pun sudah cukup sodap! Tak apalah, kita ringan-ringankan sikit tangan tu tumis sambal, lepas tu curah jew atas terung yang dah digoreng. Siap! Sediakan nasi panas jew sepinggan....


Bahan-bahan:
3 biji terung Taiwan - belah 2 dan potong 3 - rendam dalam air untuk elak lebam
400 gram udang kertas segar - bersihkan - buang kulit dan kepalanya
1 sudu kecil pati asam jawa - bancuh dengan sedikit air
1 labu bawang besar - mayang kasar
minyak
garam / gula / perasa pilihan

Bahan tumbuk / kisar kasar:
3 biji cili merah
3 biji cili hijau
5 biji cili padi
1 sudu besar udang kering - rendam hingga kembang dan toskan
3 ulas bawang putih
5 biji  bawang merah

Cara:
1. Goreng terung hingga masak dan ketepikan.
2. Panaskan sedikit minyak dan tumis kesemua bahan tumbuk hingga pecah minyak.
3. Masukkan pati asam jawa, bawang besar dan udang kertas. Masak sehingga udang berubah warna. 
4. Perasakan dengan garam / gula / perasa pilihan.
5. Tuangkan bahan tadi di atas terung goreng.
6. Siap untuk dihidangkan.

Simple sangat kan?
Jom... jemput makan.

2 ulasan:

Faizah Syakira berkata...

kita yang tak makan terung ni pun rasa nak makan terus pulak. nampak sedap je ni. :D

Toko Herbal berkata...

Memang Sangat Lezat Sekali Masakan Mu Chef . Jadi ngilir aku liat nya jadi lapeeeeeer aduuuuuh....