ADSENSE

Rabu, 31 Ogos 2016

Sedapnya Ikan Sebelah Panggang Cicah Sambal Tomato

Selamat menyambut hari ulang tahun kemerdekaan tanahair kita yang ke 59. Moga negara kita bertambah makmur, aman dan damai. Mudah-mudahan kita dapat terus menikmati keharmonian hidup di bumi kita nan tercinta. Aamiin.
Jom makan tengahari, makan nasi dengan ikan sebelah panggang cicah sambal tomato. Alhamdulillah, walaupun cuti sehari dapatlah juga turun ke dapur masak tengahari untuk keluarga. Kali ini Amie kongsikan hidangan ikan sebelah panggang dengan sambal kesukaan kami, tak lain tak bukan sambal tomato.


Saiz ikan sebelah ni besar juga, 1.2 kg. Mulanya nak kukus ikut cadangan Encik Suami, tapi tak muatlah pulak periuk pengukusnya.


Akhirnya, panggang sajalah. Bukan panggang atas bara... panggang dalam oven jew....ahaks!


Amie sediakan dua bahan pencicah. Mula-mula masak sambal tomato.


Lepas tu buat pencicah kedua, potong cili padi dengan bawang, tambahkan budu dan jus limau.


Jom tengok resepinya yang sangat mudah ini.

Bahan-bahan:
1 ekor ikan sebelah - bersihkan - cuci  - kelar-kelar sedikit dan toskan
1 sudu kecil serbuk kunyit
secubit garam 
minyak sambal tomato
daun pisang / aluminium foil

Cara:
1. Lumur ikan dengan garam dan serbuk kunyit.
2. Panaskan oven / sediakan bara api.
3. Gunakan daun pisang /aluminium foil untuk lapik (jika perlu).
4. Panggang ikan sebelah hingga masak sambil sesekali renjis dengan minyak sambal tomato.

Resepi sambal tomato pun mudah sangat. Walaupun dah selalu masak sambal ini tapi ada kalanya Amie main campak-camak saja ikut senang sendiri! Kali ini cara Amie masak sambal tomato, dengan menggoreng bawang besar terlebih dahulu dan kemudian Amie masukkan tomato cincang. Lepas tu baru masukkan bahan kisar. Proses memasaknya pula, tak mahu tunggu sampai semua hancur. Agak-agak dah sebati dan pecah minyak, Amie padamkan api dapur. Amie tak bubuh asam keping atau asam jawa sebab buah tomato dah beri cukup rasa masam dan manis.

Bahan-bahan:
3 biji tomato  masak merah & 1 biji tomato hijau - cincang
1 labu bawang besar - cincang
4 sudu minyak
garam  / gula / perasa pilihan

Bahan kisar kasar:
15 biji cili padi
3 biji cili merah
3 ulas bawang putih
2 sudu besar udang kering - rendam hingga lembut

Cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bawang besar hingga kekuningan. 
2. Kemudian masukkan tomato cincang. Gaul sebati.
3. Masukkan bahan kisar, garam / gula / perasa pilihan.
4. Masak dengan api sederhana hingga pecah minyak.


Sambil menyiapkan sambal dan ikan panggang, Amie sempat renih sup campur. Sup yang Amie masak ini Amie tak bubuh sebarang rempah termasuk lada putih atau lada hitam. Sup campak-campak jew...

Bahan-bahan:
400 gram dada ayam - potong ikut suka
5 kuntum cendawan shiitake - rendam hingga kembang / lembut
1 batang lobak merah - potong ikut suka
2 biji kentang - kupas kulit dan belah 2
1 labu bawang besar - belah 4
5 ulas bawang putih - buang kulit - biarkan seulas-seulas
3 cam halia muda - kupas kulit dan hiris nipis
2 liter air
perencah MAGGI Cukup Rasa secukupnya
hirisan daun sup
bawang goreng

Cara:
1. Masukkan air ke dalam periuk.
2. Jerang di atas api dan masukkan semua bahan kecuali perencah MAGGI Cukup Rasa, daun sup dan bawang goreng.
3. Setelah masakan mendidih, perlahankan api dapur.
4. Biarkan merenih sehingga daging ayam dan bahan-bahan lain empuk / masak.
5. Perasakan dengan perencah MAGGI Cukup Rasa.
6. Padamkan api dapur.
7. Hidangkan panas bersama taburan hirisan daun sup dan bawang goreng.


 Jom... jemput makan.

 Salam Merdeka!

5 ulasan:

Kakzakie Purvit berkata...

Kakak ni kan penggemar tomato. Bila Amie buat ikan digandingkan dgn tomato buat kakak terliur habis. Memang sedap sangat nampaknya.

adda syuhada berkata...

sedapnyer...

ibh_sue berkata...

Assalamualikum Kak Amie.. Haduih sedap tu kak.

Puan Hazel berkata...

Aduh terlioq aih tgk ikan & sambal tu k.amie...mesti cuba ni..

Puan Hazel berkata...

Aduh terlioq aih tgk ikan & sambal tu k.amie...mesti cuba ni..