ADSENSE

Khamis, 11 Ogos 2016

Nasi Himpit Kuah Kacang

Siapa suka makan nasi himpit dengan kuah kacang, sila angkat tangan!
He he heee.... tak cukup angkat tangan, sila angkat kaki lari ke dapur buka tudung saji! Nasi himpit  kuah kacang sedang menanti!
Walaupun Aidilfitri baru saja berlalu, namun rindu nak makan nasi himpit kuah kacang, kuusahakan juga menyiapkannya!

Sodap tau!


 Oh! Bukan setakat kuah kacang saja, tapi ada daging ayam juga!

Rasanya, di mana-mana pun ramai penggemar nasi himpit kuah kacang! Tak ,kisahlah kuah kacang begitu saja, atau kuah kacang bercampur daging atau ayam, atau juga kerang! Cerita pasal kerang.... adeeehh! Tiba-tiba rindu pulak nak balik kampung nak makan kuah kacang dengan kerang! Balik beraya hari tu, memang tak jumpa kuah kacang isi kerang! Bonda kata harga kerang sudah melambung naik! Kalah harga ayam! Nampaknya, senang-senang nanti bolehlah terjun Pantai Jeram cari kerang dalam lumpur...ho hohhoooo!

Marilah kita sama-sama kongsikan resepi kuah kacang warisan keluarga. Rasanya masing-masing keluarga kita mempunyai resepi kuah kacang yang tersendiri. Ada yang suka rasa sedikit manis, ada yang suka lebih manis, ada yang suka kacang tanah ditumbuk atau hisar gancur, ada yang suka separuh hancur! Pendek kata macam-macamlah cara dan citarasa ikut selera masing-masing! Amie jenis tak berapa rajin buat kerja.... jadi kacang tanah tu Amie kisar dengan kulitnya sekali. Kisar seoparuh hancur jew...sebab bila dah siap masak nanti, sedap jew makan sambil kunyah ketul-ketul kacang yang tak berapa hancur tu. Untuk rasa yang lebih menyerlah, selalunya Amie bubuh sedikit belacan, tapi kali ini Amie gantikan dengan udang kering. Dan, kali ini juga Amie tak bubuh kulit kayu manis serta bunga lawang dan buah pelaga seperti kebiasaannya. Memandangkan anak-anak suka sangat nak makan daging ayam, Amie pun masukkanlah beberapa ketul ayam.... ketul besar tu... bukannya ketulan kecil. Kalau nak cantik lawa, potong kecil-kecil sikit yea....

Bahan-bahan:
2 cawan kacang tanah - goreng terlebih dahulu dan kemudian kisar separuh hancur - ketepikan (kalau rajin goreng sangan (tanpa minyak) Amie goreng dengan minyak
800 gram daging ayam - potong ikut suka
1 sudu kecil pati asam jawa 
4 cawan air
2 batang serai - dititik
garam / gula secukup rasa - Amie gunakan 3 sudu besar parutan gula melaka
1/2 cawan minyak

Bahan kisar:
10 biji cili kering - kurangkan jumlah jika tak mahu rasa pedas
7 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
2 labu bawang besar
3 batang serai - hiris halus
2 cm halia
2 cm lengkuas
2 sudu besar udang kering - rendam hingga lembut
1 sudu besar ketumbar
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil jintan manis

Cara memasak:
1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga wangi.
2. Masukkan serai, kacang tanah, pati asam jawa dan air.
3. Masak sehingga kuah kacang mendidih.
4. Kemudian masukkan daging ayam. Masak lagi sehingga daging ayam lembut dan kuah kacang masak rata.
5. Perasakan dengan garam dan gula merah secukupnya.
6. Perlahankan api dapur dan biarkan seketika sehingga kuah pecah minyak.
7. Padamkan api dapur.

Kalau nak rasa lebih sedap, jangan terus makan kuah kacang ni, tunggu sebati dulu dalam satu atau dua jam! Lepas tu, makanlah kalau dah tak sabar....ahaka! Amie memang tak boleh tunggu lama-lama! 
Sesungguhnya makan nasi himpit dengan kuah kacang saja tanpa ayam pun dah cukup sodap! 

1 ulasan:

Toko Herbal berkata...

Memang Sangat Lezat Sekali Masakan Mu Chef . Jadi ngilir aku liat nya jadi lapeeeeeer aduuuuuh....