ADSENSE

Rabu, 21 Ogos 2013

Ayam Panggang Rosemary Sedap!

Fuad asyik tanya bila Amie nak buat Ayam Panggang Rosemary lagi! Hai anakku sayang  .... sesungguhnya jika kita makan sekali-sekala hidangan ini akan terasa lebih kelazatannya! Bukan apa, sehari sebelum raya tempohari Amie sempat sediakan untuk hidangan berbuka kami sekeluarga. 


Pada masa yang sama Amie turut sediakan 2 ekor Ayam Panggang Rosemary yang ditempah oleh Cik Mardyanna Buang. Syukurlah, sebelum tiba waktu berbuka puasa, Ayam Panggang Rosemary sudah sedia untuk dinikmati Cik Mardyanna sekeluarga dalam keadaan masih panas berasap!


Terima kasih Cik Mardyanna kerana berpuas hati dengan hasil air tangan Amie.



Dan sebenarnya, apa yang membuatkan hidangan Ayam Panggang Rosemary ini lebih lazat sudah tentulah dengan adanya sos pencicahnya, Sos Lada Hitam. Amie tidak sempat ambil gambar sebab waktu itu sudah tiba masa untuk berbuka puasa. Gambar Sos Lada Hitam di atas itu merupakan sos pencicah untuk Ayam Panggang Rosemary Cik Mardyanna.

Banyak kali juga Amie buat Ayam Panggang Rosemary ini. Boleh klik DI SINI untuk melihat entri yang lepas-lepas.

Resepi : Rosemary Grilled Chicken
Sumber : DAPUR IBUNDO & Wana - POTRET KASIH
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 ekor ayam - guna peha ayam pun boleh
5-6 ulas bawang putih
1 sudu besar daun rosemary kering
1 inci halia
1 sudu besar lada hitam
1 sudu makan jintan kasar (Amie gunakan jintan putih & manis)
2-3 sudu besar gula perang 
2 sudu kecil garam
sedikit perasa / kiub / serbuk pati ayam
2 sudu besar jus lemon - Amie  tambah 1 sudu lagi
3 sudu besar minyak zaitun
5 biji kentang
2 biji tomato
6 biji baby carot
sedikit mentega - untuk sapu atas ayam


Cara:
1. Ayam di potong 4 atau dibiar tidak di potong kemudian dibersihkan. Ketepikan dulu. Tumbuk halia hingga lumat kemudian perah jus halia pada ayam. Gaul rata.
2. Panaskan minyak zaitun. Goreng bawang putih hingga kekuningan. Angkat dan ketepikan dulu.
3. Tumbuk daun rosemary kering hingga lumat kemudian masukkan lada hitam, jintan kasar, tumbuk kasar.
4. Masukkan bawang putih yang telah di goreng tadi kedalam lesung dan tumbuk bersama rempah.
5. Masukkan lebihan minyak zaitun ( masa menggoreng bawang putih ) tadi, gula perang, garam, serbuk perasa, dan jus limau ke dalam rempah yang telah di tumbuk tadi. Gaul rata. Sesuaikan rasa rempah ikut citarasa anda.
6. Gaulkan rempah tumbuk bersama ayam. Masukkan ayam dalam bag berzip perap dalam peti sejuk beberapa jam. 
7. Kentang di kopek dan di rebus 3/4 masak . Ketepikan. Lebihan rempah ayam tadi boleh di lumur pada kentang.
8. Susun ayam, kentang, buah tomato, baby karot di dalam tray pembakar. Sapukan sedikit butter pada ayam dan sayur-sayuran dan bakar dalam ketuhar 180- 200 darjah celcius selama 1 jam.


Untuk Sos Lada Hitamnya yang sedap itu, Amie goreng bawang besar dengan mentega, tambahkan tepung gandum, susu segar, sos lada hitam secukupnya, dan juga lada putih campur lada hitam tumbuk. Amie tambahkan sedikit kicap. Walllaaaa... inilah yang Fuad tak dapat lupakan!


10 ulasan:

whitecappuccino berkata...

nak tempah satu! pas tu courier ke trg ek amie? hihi

Amie berkata...

Whitecappuccino,
kalau nak courier ke Trg kenalah Amie buatkan ayam panggang rosemary kering (macam ikan kering / masin) pulak ha ha ahahh.

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam Amie..nampak sedapnyaaaa!!Sekor pon tak cukup nih!:D

Bbwana adienia berkata...

salam kak amie..

Nampak menggiurkan ayam panggang tu kak..bertuahnya pada yang dapat merasa air tangan kak amie..

akmaL berkata...

sedapnya menu kak amie ni..terliur sy tgk :P

Asyifa Mustaffa berkata...

Ye...mmg sedap ayam panggang ni...:-)
Puasa hari tu sy buat...masih lgi rasa ni sedapnya k.amie....mcm nak buat lgi weken nie...bole ratah2...haha...

Ena berkata...

adoiiiii... terliur kak tgk ayam panggang akak ni...

tun_telani berkata...

wahhhhhhhhh....... terliurnyerrrr!!

nur hannis mohamad berkata...

wah macam sedap je akak blh la try nanti

Rohah berkata...

Mmg enak ki mbak ayu...marem ndelok ayak tergolek koyo ngono..