ADSENSE

Rabu, 13 Mac 2013

Ikan Unga Masak Taucu, Terung Taiwan Goreng Berlada & Sup Ayam ala Cina

Assalamualaikum.
Hidangan tengahari merangkap makan malam kami sekeluarga.... maklumlah makan tengahari pun hampir pukul 3 petang! Amie sempat sediakan Ikan Unga Masak Taucu, Terung Goreng Berlada dan hidangan berkuah, iaitu Sup Ayam ala Cina.


Resepi : Ikan Unga Masak Taucu
Olahan: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
4 keping ikan unga - lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit - goreng hingga masak - ketepikan
6 sudu makan taucu manis
2 ulas bawang putih - hiris
3 biji bawang merah - hiris
1 labu bawang besar - mayang kasar
2 inci halia - hiris halus
1 biji cili merah - hiris
2 biji cili hijau - hiris
1/2 sudu teh pati asam jawa
1 sudu makan gula pasir
secubit garam / perasa pilihan
1 cawan air
1 sudu teh tepung jagung - bancuh dengan sedikit air
minyak

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang putih, bawang merah serta halia sehingga naik bau.
2. Masukkan taucu, pati asam jawa dan hirisan cili hijau serta merah.
3. Tambahkan air dan biarkan mendidih.
4. Masukkan ikan unga goreng, dan balik-balikkan sebentar.
5. Jika kuah agak cair, tambahkan bancuhan tepung jagung.
6. Perasakan dengan secubit garam / perasa pilihan.
7. Tutup api.


Resepi : Terung  Taiwan Goreng Berlada
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
3 biji terung Taiwan - belah dua dan potong dua - goreng hingga masak dan ketepikan
sedikit minyak
1 genggam udang kering - rendam hingga kembang dan toskan airnya
1 biji tomato - cincang
1 sudu teh pati asam jawa - bancuh dengan 1/2 cawan air
garam / gula / perasa pilihan

Bahan kisar kasar:
2 ulas bawang putih
3 biji bawang merah
7 biji cili merah
5 biji cili padi
sedikit belacan

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar kasar sehingga terbit minyak.
2. Masukkan  tomato cincang, bancuhan air asam jawa dan udang kering.
3. Kacau sebati sehingga tumisan kelihatan kering.
4. Perasakan dengan garam / gula / perasa pilihan.
5. Tutup api dapur.
6. Tuangkan bahan tumisan ke atas terung goreng.



Kalau semua lauk kering bergoreng, eloklah lengkapkan dengan kuah! Seperti biasa Amie sediakan sup ayam dengan mencampurkan bahan-bahan seperti cendawan shiitake, kurma merah dan juga lobak merah. Sup Ayam ala Cina ini sesuai untuk yang ingin mengurangkan panas dalam badan. 


Resepi : Sup Ayam ala Cina
Olahan: Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 keping ayam - bahagian peha - potong kecil-kecil
11 biji buah kurma merah - pilih yang sudah dibuang biji
5 kuntum cendawan shiitake - rendam hingga kembang dan toskan airnya
1/2 batang lobah merah - potong 2 dan belah 4
1 labu bawang besar - belah 4
1 liter air
garam / perasa pilihan

Cara:
1. Didihkan air dalam periuk. Masukkan kurma merah dan masak selama 10 minit.
2. Masukkan bawang besar, daging ayam, lobak merah dan cendawan shiitake. Biarkan mendidih seketika.
3. Perlahankan api dan reneh sehingga daging ayam empuk.
4. Perasakan dengan garam / perasa pilihan.
5. Tutup api dan hidangkan panas.


22 ulasan:

Lina berkata...

sedapnya mcm2 lauk ada.. semuanya menyelerakan..

Acik Erna berkata...

assalam amie..cendawan shitakee boleh masukkan alam sup ayam ye..
macam2 ikan yang ada si Sabah ye amie..ikan unga tu baru acik tau nama..rupa belum tau lagi

Delima Zamrud berkata...

xpenah jumpe ikan unga nie, camne lah rupe nyer ek Amie hehehheh but ape pun masakkan Amie mmg mengancam jiwa fuhhhh lapo terus nie :)

ady berkata...

as-salam
semuanye sedap kak..tapi saya suka sup ayam ala cina...mkn dgn cili kicap mmg power..

Fiza Rahman berkata...

Sedapnya. Dah lama tak buat ikan masak taucu.

Asyifa Mustaffa berkata...

ikan unga tu....cmne plak rupanya kak....? aduh...mcm2 ikan akak up ni...sy ikan biasa2 tu tau je....kut nma dah lain ni....mmg x tau la....

sedap plak nmpk smua tu....mmg rajin k.amie ni...:-)

Sury Abil berkata...

Sedap2 semua lauk kak amie ni...lapo tgok nya...tak mkn lagi ni...:-D

aziejaya berkata...

Sedap nyer lauk lauk

Nooriah Abdullah berkata...

semua nya akak bekenan lah Mie kalau makan pasti tak cukup sepinggan ni kena lebihkan nasi heee

Mamasya berkata...

Aslmkum Amie
nampak sedap lauk Amie masak ini. pertama kali dengar ikan unga ni....ikan lauk ke ?

Rohah berkata...

salam kak...masak taucu & terung tu menu kebiasaan kito jugak..tekak kita podo..hehe..tekak jowo..

ummiross berkata...

Memang lengkap hidangan tengahari Amie, walaupun lewat lunch tapi puas hati makan, rasa nakntumpang makan juga ni.

lina_pg berkata...

Kak amie ni memang rajin betul la.Kalau sy la,dah ada sup tu aci lawan ngan ikan/ayam goreng bodow ajer.Ni suma pun spesel.

Kak amie ikan unga tu ikan sg ke laut?xpernah dgr la.Hurmm camana ek rupa parasnya

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam amie...
sekali lagi melopong bila dengar nama ikan unga... hihihi... mmg tak tau mcmana rupa ikannya... atau ada nama lain kat sini.. tp yg pasti lauk pauk amie ni mmg sedap2 belaka..

Cho Zila berkata...

memang cam kena jer 3 jenis masakantu... ikan ungatu ikan apa yerk....

Amie berkata...

Lina,
alhamdulillah....

Acik,
memang cendawan shiitake boleh campur dalam sup ayam, harum baunya...banyak khasiatnya. Ikan unga pun ada di semenanjung Acik.

Delima,
rupa dia macam ikan merah, tapi ni beli dah siap potong, tak dapat ambil gambar seekor!

Amie berkata...

Ady,
waalaikumussalam...
supa ayam ala cina ringkas tapi berkhasiat kan Ady.

Fiza,
Sesekali masak taucu memang sedap Fiza.

Asyifa,
ikan laut tu Syifa, ala-ala ikan merah sikit tapi kulit dia warna gelap.

Amie berkata...

Sury,
jemput Sury..

Aziejaya,
terima kasih Azie...

Kak Nooriah,
meh tambah nasi lagi kak Noor... makan je kak, lupakan diet miet tu kejap hihihiii.

Amie berkata...

Mamasya,
waalaikumussalam... betul tu, ikan laut.

Rohah,
lama tak masak taucu & terung Rohah... kepingin banget!

Ummiross,
jom makan sama Ummi...

Amie berkata...

Lina_pg,
ikan unga tu ikan laut , rupa dia ala-ala ikan merah gitu.

Madiha,
rasanya di semenanjung pun ada ikan unga, di sini di sebut ikan ung ung, jadi untuk lebih mudah Amie sebut gaya tempat kita, ooo... mungkin ada tempat tertentu saja yang jual ikan unga.

Cho Zila,
ikan laut tu...

nens cellection berkata...

macam2 ade..sedap menjamu mata nens sini..hehe

Lesung Batu berkata...

amie..sy tak pernah masak guna taucu..hehe..jakun!