ADSENSE

Isnin, 17 September 2012

Nasi Hujan Panas, Ayam Panggang Madu & Acar Mangga

Assalamualaikum.
Hai senangnya dalam hati.... Siapa tak rasa senang hati kalau hari cuti begini anak-anak meneruskan rutin mingguan membersihkan rumah bersama - sama. Kita pun dengan gembiranya dan penuh kasih sayang menyediakan hidangan untuk dinikmati bersama. Hari ini Amie masak Nasi Hujan Panas, bukannya nasi minyak tau! Nasi Hujan Panas sahaja. Amie panggang ayam bahagian peha dan buat acar mangga semangkuk penuh! 


Sila ambil sepinggan seorang set Nasi Hujan Panas yea... makan sampai kenyang, lepas tu baru kita sembang tentang resepi untuk hari ini. Bismillah.....



Untuk resepi Nasi Hujan Panas, Amie gunakan Sup Ayam Campbells. Seperti biasa, Amie masak cara kukus. Nak masak guna rice cooker pun boleh, tapi kena lebihkan air.

Resepi : Nasi Hujan Panas
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
500gram beras basmathi - cuci dan toskan
1 tin Sup Ayam Campbells 
450ml air
1 batang serai - diketuk
2 helai daun pandan - siat dan simpul
3 biji bawang putih - hiris halus
1 labu bawang besar - hiris nipis
3cm halia - hiris halus
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
4 biji buah pelaga
1/2 cawan minyak zaitun
pewarna merah, hijau & kuning telur
kacang gajus goreng
bawang goreng

Cara:
1. Didihkan air dalam periuk pengukus.
2. Panaskan minyak zaitun dalam kuali. Goreng bawang putih, bawang besar, halia, kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, serai dan daun pandan hingga wangi.
3. Masukkan Sup Ayam Cambpells serta air. Kacau sehingga mendidih.
4. Masukkan beras dan kacau sekali-sekali sehingga beras kembang dan air mengering.
5. Pindahkan beras yang telah kembang tadi ke dalam periuk pengukus.
6. Kukus selama 15-20 minit atau sehingga nasi masak.
7. Bubuh sedikit pewarna hijau, kuning dan merah. Tutup periuk pengukus.
8. Apabila hendak dihidangkan, gemburkan nasi di dalam periuk pengukus supaya warnanya bertabur cantik.
9. Hidangkan bersama kacang gajus dan bawang goreng.

Di bawah ini Acar Mangga yang Amie buat bercampur dengan lobak merah dan buah epal bidara.


Acar begini memang sudah ada peminatnya di rumah kami. Siapa lagi kalau bukan Encik Suami. Amie gunakan mangga udang yang dipetik di belakang rumah. Oleh kerana mangga udang tersangatlah besarnya, jadi Amie gunakan separuh sahaja. Amie buat ringkas sahaja menggunakan bahan asas seperti gula, garam, hirisan bawang, hirisan cili serta perahan limau kasturi.

Resepi : Acar Mangga
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan:
500 gram isi mangga - ricih / cincang
1/2 batang lobak merah - hiris halus / nipis
3 biji epal bidara - ricih / cincang
1 labu bawang besar - hiris nipis
10 biji cili padi - hiris nipis
3 sudu gula pasir
1 sudu teh garam
2 sudu besar perahan limau kasturi

Cara:
1. Gaul kesemua bahan di atas.
2. Perap 15 minit.
3. Sedia untuk dihidangkan.

Yang di bawah ini Ayam Panggang Madu. Amie memang suka panggang cara begini sebab memang sudah jadi kebiasaan Amie, terjamin sedap dan masaknya sekata. Boleh rujuk DI SINI untuk melihat hasil air tangan Amie yang lalu.


Amie copy paste dari entri Amie yang  lalu resepi Ayam Panggang Madu seperti di bawah ini. Oleh kerana hari ini Amie gunakan bahagian peha, jadi tidaklah Amie perap selama 4 jam seperti memerap ayam seekor bulat. Amie hanya perap selama 1 jam sahaja, dan memanggangnya di dalam oveh dalam tempoh 40 minit.

Resepi : Ayam Panggang Madu
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 ekor ayam segar seberat 1.7kg - bersihkan dan tos

Bahan A:
5cm halia - kisar
5 biji bawang putih - kisar
1 sudu makan Sos Ayam Pekat Maggie
3 sudu makan sos tiram
1 sudu makan lada putih - tumbuk
2 sudu makan minyak bijan

Bahan B:
1 sudu makan sos tiram
1 sudu makan sos ayam pekat Maggie
3 sudu makan madu 

Cara:
1. Lumurkan ayam dengan Bahan A dan perap selama 4 jam / sebaiknya perap semalaman di dalam peti sejuk.
2. Panggang di dalam oven dengan menggunakan api sederhana panas - Amie panggang selama 90 minit.
3. Keluarkan ayam panggang, dan sapu dengan Bahan B. 
4. Masukkan kembali ke dalam oven dan panggang dengan api kecil selama 15 minit.
5. Tutup api oven, dan keluarkan.
6. Sedia untuk dihidang.




Okey tak hasil kejadian Ayam Panggang Madu Amie? Okey kan...kan... ini yang anak-anak berebut makan ni! Oh ya... Amie tambah keropok papadom dalam hidangan sebab anak-anak suka makan.


Amie pun suka makan Acar Mangga bercampur lobak merah dengan epal bidara. Nampaknya hidangan kegemaran Encik Suami sudah ada pesaingnya! Di bawah inilah rupa buah epal bidara yang sudah menjadi acar untuk hari ini!



Dan di bawah ini, buah mangga udang yang sangat besar itu..... yang beratnya melebihi 1.5kg!



Sesekali makan hasil tanaman sendiri memang sedap!



Amacam? Dah kenyang ke...  Terima kasih sudi dengar Amie berceloteh untuk hari ini. Lain kali datang lagi. Jumpa lagi!


40 ulasan:

Melly Octaviana berkata...

kak amie mana bisa kenyang kalo liat photo nya aja..wuihh enak sekali macam nya.memang menggoda lah ayam panggang nya unruk di coba.besar nya mangga itu..slurrp

mama sara nur berkata...

assalam k.amie
dpt jamu mata je kita ni yg jauh he he sy panggil nasi cantik sb kalernya memag cantik kan
syoknye makan hasil tanaman sendiri puas rasanya kan, suka tgk mangga tu besoo dia uihhh ramai leh makan ni
kalaulah blh sy memang nk tanam mangga tp sayangnya semua bersime hu hu kena taam dlm pasu je

Amie berkata...

Melly,
inilah diet paling berkesan ya Melly cayang...he he he ehh, mudah sekali mau panggang ayam madu ini Melly,
iya.... mangganya memang besar2 Melly.

Mama Sara Nur,
waalaikumussalam.... nasi warna pelangi ye Mama Sara Nur, lepas hujan panas..timbul pelanginya pula.
Kalau sebiji mangga ni masak, kadang2 tak habis kami makan 5 beranak...

Tihara berkata...

emmm dapnye k.amie...teringin nak buat makan nasik hujan panas..tp bile tah..hehe :)

ummiross berkata...

Amie..sepinggan tak cukup ni, nak 2 pinggan boleh?hik!

Semua gambar2 tu mengancam selera, epal dan mangga tu pun rasa macam nak petik2 je buat balik Bangi..

ijayuji berkata...

Salam kak amie! aduhhhhhh sedapppnyaaaaaaa!!!! kalau lah dpt sepinggan mcm kat gmbr tuuu mmg kenyang sampai malam :D tp ulang2 makan yg sama hihihi.... cantek kaler ayam panggang akak kita suke kaler berkilat mcm tu :D

Amie berkata...

Tihara,
sampai masanya nanti terbuat juga tu dik...he he heh

Ummiross,
silakan Ummi... ada berpinggan2 juga tu he he heh
Memang seronok kalau dapat petik buah2 tanaman sendiri ni Ummi...

Ika,
memang kenyang Ika... siap ayam sepeha berkilat lagi tu he he he ehhh

Yatie berkata...

Assalamualaikum Amie,
waduhhhhhh tak tahan tngk set nasi ni..menyelerakan sungguh....suka tngk nasi peroi2 mcm tu...kalau dpt rasa, mmng best sangat2....

sury_masury berkata...

Walaaaa kak ami..nk sepinggan...hihi...lme x buat nasi hujn pnas ni...asyik terlupe ghee je...:-)

Amie berkata...

Yatie,
waalaikumussalam... memang sedap sesekali mennguyah nasi berderai-derai berperoi2 ni he he he...

Sury,
nasi hujan panas ni kakak buat tanpa minyak sapi... guna sup ayam campbells aje...dengan minyak zaitun.

azian berkata...

memang nampak sedap..macam terbayang ajer makan nasi dgn ayam tu...

Kak Sam berkata...

Assalamualaikum amie..
semua gambar kat atas ni buatkan saya terliur terutamanya mangga yang bergayut tu. pergggh menggida sungguh

Bicara Kak Noor berkata...

memang menggoda betul lah Amie semuanya akak suka manggo buat macam tu apa lagi makan dengan nasi hujan panas mmg ngancem dong

QasehnyaRania berkata...

singgah malam jamu mata..hihi
kak amie..minta izin copy resepi nasi..dh lama teringin nk mkn tp cari resepi yg simple2..hehe..

boleh la try..;)

ibundo berkata...

sedapnya mie. Nasi kalau dikukus rasanya lebih sedap kan mie? Ayam panggang tu pun cantik. Bundo ni kalau manggang ayam sekor tak cukup hehe..

MulutPayau berkata...

kak amie,
spnggan mana cukup....nak tambah lagi...(aduhhhh telan air liur jerlah tengok gambar tu..)

Temuk berkata...

Nasinya, hujan panas; ayamnya, panggang madu; acarnya, mangga....?
Saja nak tanya, kalau nak bubuh apa-apa "extra" pada acar Amie yang memang sedia mengancam tu, apalah yang boleh ditambahkan.

Ayah kira-kira, setiap menu Amie tu "costly" juga, kan? Lupa pula, penyediaan harian Amie tu untuk berapa orang. Sesekali mungkin Amie nak seronokkan cikgu-cikgu "home economics" dengan menganggarkan kos penyediannya.

kasihredha berkata...

makin lapar le amie
beratnya mangga tu

Amie berkata...

Azian,
jemput....

Kak Sam,
waalaikumussalam... mangga bergayut tu dah masak Kak Sam!

Kak Noor,
dah tak mau tambah apa2 kat mangga tu... cukuplah begitu.

Amie berkata...

QasehnyaRania,
silakan copy resepi... ringkas saja nak sediakan.

Ibundo,
memang nasi kukus lebih sedap Bundo, kita pun tak risau mentah atau lembik... selamat!

Amie berkata...

MP,
silakan... boleh tambah lagi!

Ayah Temuk,
kalau suka boleh bubuh bunga kantan, atau udang kering dalam acar tu...
Hidangan ini untuk kami sekeluarga 5 orang, dan kerana semua bahan asas seperti beras dan lain-lain sudah tersedia, kami hanya beli daging ayam dan Sup Ayam Campbells sahaja.

Amie berkata...

Kasih,
memang besar & berat kasih...

dZana berkata...

aslmkum amie.. suke klau dpt masak nasi cantik camni.. klau kt rumah saya ulang2 nsi lemak jer.. hihihihi.. ngendap dr sek ni..mgantuk jaga budak2 peksa trial..

Acik Erna berkata...

assalam amie..acik tak pernah kukus nasi..tak tau macam aman nak buat..dah baca resepi ami..dah faham rasanya..macamana..

Norzie hany berkata...

Ya Allah sedapnya Amie....tgk pun dah terliur di buatnya.Besarnya buah mangga tu....best ni kalau berjiran dgn Amie.

rahel berkata...

Salam Kak Amie...
uwaaa...bikin baliur jak tengok ayam panggang sama acar mangga tu...nasi ujan panas tu gue tak mau la...mau nasi putih jak..hehehe..

Nens Collection berkata...

beratnyer mangga tu..teringin la nk merasa kak amie..hehe

acar mangga tu buat nens terliur ja..mest sedappkan..;)

lina berkata...

Ya Allah amie sedap nya nasi hujan panas tu..ayam panggang madu...meleleh..dh ni...

Nasuha berkata...

dari dulu lagi teringin nk mkn nsi hujan panas ni.

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam Amie...Sedapnya juadah hari ini.Tang kerabu mangga tu mmg xtahan negoknya..hihi

Kakzakie berkata...

Apa pulak kenyang Amie? kakak jadi bertambah lapar bila tengok semuanya.

zila norazila berkata...

salam syg kak amie,
amboi makanan lengkap..siap ada gajus lg..mcm nk kutip jew gajus tue satu2..h ehhee hhe mangga tu pun wt zila kecurrr..kak amie masak apa pun mmg sedappp:)

Shiela berkata...

Lapar gilerr dibuatnya Amie bila makin kutenung nasi dan ayam itu.. Manggo tu pulak, bergayut gayut.. Telan air liur jerlah.. :b

Sonia ~ Nasi Lemak Lover berkata...

Hmm, nasi lar, acar lar dan ayam lar, semua nampak sedapnya!

Rohah berkata...

amboi kak, senangnya hati dia..nasi hujan panas laagi!! patutlah kat sini cuaca pagi panas, petang pulak hujan..mampirlah, arek mangan ayam pannggang!! berkilat cantekk si peha ayam tuuu!!..

Delima Zamrud berkata...

terliur nyer tgk masakkan Amie nie yummy yummy tulah.. Kalau ade rezki leh gak lah merasa air tangan Amie ek :D..

KY berkata...

sedapnyaaaaa....KY berkenan dengan ayam tu, mintak sikit bolehhh...heeee

Mamasya berkata...

Aslmkum Amie.sungguh enak nengok ayam bakar dan nasi hujan panas Amie hidangkan. ayam tu kalau ratahpun sedappp ni...

inahar ali berkata...

sedapnyer amie..nk minta dh abih..alahai!

Fazliana Jamil berkata...

mesti cuba ni