ADSENSE

Sabtu, 8 September 2012

Butter Prawn - Masih Belum Lulus

Assalamualaikum.
Sekali pandang Butter Prawn Amie ini orang akan kata ini kerja mak budak baru belajar, tapi sebenarnya bukan baru belajar... melainkan tak masuk ajaran! Apa pun, inilah hasil sebenar Amie yang entah ke berapa kali, namun Amie tetap tidak berputus asa untuk mencuba kali seterusnya sehingga berjaya menghasilkan sarang telur yang cantik, yang halus, yang berjurai-jurai.... yang betul-betul menjadi!


Untuk perkongsian kali ini, Amie paparkan hasil Butter Prawn yang masih belum menjadi. Bukan apa, sekurang-kurangnya pengunjung dapur Amie dapat membezakan mana satu Butter Prawn yang menjadi, dan mana satu yang kurang menjadi atau yang tak menjadi langsung. Rasanya, ia lebih baik daripada langsung tidak pernah mencuba dan asyik merasakan tak boleh buat... he he heh motivasi buat diri, ayat memujuklah  ni!


Amie kongsikan bersama resepi yang Amie gunakan yang Amie ambil  Dari Dapur Kak Yah. Hasil Butter Prawn Kak Yah memang cantik, tapi ada sedikit silap yang Amie buat, dan insya-Allah lain kali Amie akan lebih berhati-hati. Minta izin ye Kak Yah, Amie kongsikan resepi Butter Prawn Kak Yah di sini.

Resepi : Butter Prawn

Bahan-bahannya:
10 ekor udang saiz besar
2 ulas bawang putih
Sedikit halia
3 biji cili padi
2 tangkai daun kari
150gm mentega
3 biji kuning telur
1/2 kiub pati ayam
Gula
Garam

Cara:
Udang dibiarkan kulitnya dan dibersihkan dan diperap dengan sedikit garam.
Panaskan kuali(jenis bergeluk) dan masukkan mentega.  Bila cair dan mendidih masukkan kuning telur (yang telah dipukul dengan garfu) kacau sehala dengan menggunakan senduk bulat.  Kacau tanpa henti sehingga berjurai dan nampak masak dan sedikit garing...Tapis dan toskan menggunakan penapis besi.
Lebihan minyak tadi masukkan semula dalam kuali.
Tumis bawang putih bersama halia yang telah dimayang dan dihiris nipis.
Apabila telah kekuningan masukkan udang, daun kari, cili padi(potong kecil2), kiub ayam dan gula.
Kacau sehingga udang agak masak dan masukkan sedikit juraian telur tadi.  Kacau seketika dan angkat dan ditoskan (dalam tapisan besi tadi)
Hidangkan dalam bekas dan masukkan lebihan telur tadi di atasnya.


Boleh cuba lagi Amie. Jangan putus asa...belajar dari kesilapan!

10 ulasan:

kasihredha berkata...

biasanya kalau buat buttered prawn ni...yg gagal part telur rambu ramba kat atas tu lah kan...saya buat tak pernah jadi.

Mas Sani berkata...

betul3x...usaha itu tangga kejayaan yg penting jgn putus asa...chaiyok2 akk boleh! he3...

alahai...boleh pandang je nk makan takut sbb alergik...tp kan butter prawn ni kt kedai leh thn mhl hagenye kan kak

rahel berkata...

ooo kak amie...ni mcm sambal udang telur jak ni..hehehe...tapi gue yakin..pinggan u tetap mulus punya...walaupun belum lulus...

Shiela berkata...

Takper Amie, jgn putus asa.. Saya ikut resepi kt u tube tu, tkder pulak buh pati ayam.. Ada jugak org suggest tp saya tkberani ubah dulu sbb takut tak jadi.

ummiross berkata...

hehe Amie..ummi pun selalu fail bila buat udang goreng butter ni. Nanti kalau dah menjadi, Amie jangan lupa share tip dengan kami ye.

Wani berkata...

salam kak amie,, wani pun failed lagi buat butter prawn ni.. x pe kak amie.. berusaha lagi :)).. insyaAllah akan jadi lah ...

Melly Octaviana berkata...

Ngga lulus pun melly mau kalo di kasih.prawn my fav..slurrp

Temuk berkata...

Sang udangnya tetap menawan! Ya juga, makan di restoran, lihat catiknya dan nikmati lazatnya, tak terfikir pun nak tahu macam mana juraian telurnya dibuat. Yang Amie punya tu, sebab telurnya tak berjurai-jurai, agaknya rasanya pun ada perbezaan sikit ke?

whitecappuccino berkata...

wc plak tak pernah buat...makan jer tau hehe

aizu_hani berkata...

untuk buat juraian telur tu, rasanya kene gorengkan guna minyak yg sgt panas...dan cuba lar masukkan telur yg dah dikacau tu dalam penapis masa nak goreng tu...nanti dia keluarlar juraian...tu yg bapa sy ajar lar, tp sy x pernah cuba...maybe blh try lps ni? :)